Fraai duizendguldenkruid?

Gestart door jvogels, augustus 19, 2013, 22:02:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

jvogels

Ik las ergens dat planten duizendguldenkruid op schrale (heide)gronden die zo pieterig klein zijn (1 stengeltje met  maar 1 bloem) fraai duizengduldenkruid is. Klopt dat?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/78495205
onzeker Fraai duizendguldenkruid - Centaurium pulchellum gezien op 2013-08-17 Holtinge - Holtingerveld
Foto's:


bij voorbaat dank Joost Vogels

ejslootweg

Niet altijd. Het is bij duizendguldenkruid belangrijk om de bloem van opzij te fotograferen zodat de kelk en de kroonbuis goed zichtbaar zijn. Ik zou hier niet meer dan spec van durven maken.
groeten, Erik
groeten, Erik

jvogels

Ik heb nog een (deels) onscherpe foto er van, wel van de zijkant genomen; bij deze een cropje er van

jvogels

Van soortenbank:

953a. Bloemsteel 0-1,5mm lang. Kroonslippen 4-6 mm lang. Kroonbuis van oudere bloemen niet of nauwelijks langer dan de ingesloten doosvrucht (Fig. b,c). Stengelbladen (niet de rozetbladen of schutbladen) (lijn-)lancetvormig, 1-3 nervig.

of
   
953b. Bloemsteel 1,5-3 mm lang. Kroonslippen 2,5-4 mm lang. Kroonbuis duidelijk langer dan de ingesloten vrucht, boven deze versmald (Fig. a). Stengelbladen (niet de rozetbladen of schutbladen) eirond, 3-5-nervig.

Fraai duizendguldenkruid.

als ik naar de kroonbuis kijk, zie ik dat die ver boven de kelkblaadjes uitsteekt. De vrucht is echter niet te zien.


ejslootweg

De kroonslippen zijn redelijk lang in verhouding met de kroonbuis wat mij meer aan echt duizendguldenkruid doet denken, maar het is vanaf deze foto en dit exemplaar niet makkelijk te zeggen.
groeten, Erik
groeten, Erik

jvogels

Ok, dan blijft ie op onzeker staan. Beide soorten komen voor in het veldje waar ik deze heb gevonden (kl startbaan havelte), dus daar kunnen we ook niet veel mee. Dank.

Datura

Op onzeker laten staan lijkt me idd het beste, maar om toch nog even aandacht te vestigen op een kenmerk dat niet in de Heukels staat omdat het geen hard kenmerk is, maar in mijn ervaring toch een goede hint geeft in het veld: De bloemkleur kan een goede aanwijzing geven voor de soort: Echt duizendguldenkruid is over het algemeen lichter roze dan Fraai duizendguldenkruid (met een donkerroze kleur die geloof ik ook wel 'oudroze' genoemd wordt). Gelukkig staat dit verschil ook in de Oecoflora :). Volgens mij is de kleur bij Echt duizendguldenkruid variabeler dan bij Fraai duizendguldenkruid (die ik nog nooit met lichtroze bloemen heb gezien). Wellicht iets om in het veld p te letten (maar natuurlijk is het altijd beter om daarna op harde kenmerken te checken).

Voor wat het waard is (want foto kunnen de kleuren nog wel eens verkleuren): de kleur op de foto vind ik meer die van Echt duizendguldenkruid, bij Fraai duizendguldenkruid verwacht ik meer een kleur als de struikheibloemen op dezelfde foto.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

ejslootweg

De ene andere gedocumenteerde waarneming van fraai duizendguldenkruid in dit gebied lijkt me ook echt duizendguldenkruid. Fraai d. is ook een soort die in Drente erg weinig voorkomt.

groeten, Erik
groeten, Erik

Rense Haveman

Citaat van: ejslootweg op augustus 23, 2013, 10:56:03 AM
De ene andere gedocumenteerde waarneming van fraai duizendguldenkruid in dit gebied lijkt me ook echt duizendguldenkruid. Fraai d. is ook een soort die in Drente erg weinig voorkomt.

groeten, Erik

Ik ken de Kleine startbaan redelijk goed (...) en ik heb er nooit pulchellum gezien. Natuurlijk is dat geen doorslaggevend argument, maar het zou me verbazen als deze soort daar zou staan.
Groet! Rense

havikskruiden!

jvogels

Vind ik wel een hard argument, want de kans dat er een soort onopgemerkt blijft op de kl startbaan lijkt mij vrij klein...