vandalisme longworth val

Gestart door whmvb, augustus 22, 2013, 10:00:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

whmvb

hallo mensen,

ik heb maar eens een paar foto's gemaakt van wat knaagschade aan de deurtjes van Longworth live-traps, die ik gebruik om o.a. Waterspitsmuizen te vangen. Naast Waterspitsmuis vang ik ook veel Bosspitsmuis en af en toe een andere soort (Veldmuis, Bosmuis, e.d.). De bsm lijkt me niet sterk genoeg om dit te doen, maar wsm zeker wel. De schade treedt ook nu pas op, terwijl ik de vallen al jaren gebruik. De afgelopen 2 jaar heb ik veel wsm gevangen. Voor die tijd nauwelijks.
Kent iemand dit fenomeen? En kan hij/zij bevestigen dat de wsm de boosdoener is?

groeten,

Wim
Wim van Boekel

Rob Koelman

Ik denk niet gelijk aan waterspitsmuis. Deze kan met de grote snijtand van de onderkaak een stekende beweging maken, maar niet echt knagen. Aan de andere kant zijn op de onderste foto niet duidelijk de afdrukken van 'snijtanden' te zien. Heb je een betere foto van de knaagschade in het deurtje?

Bosmuizen knagen zeker aan de binnenkant van de vallen, maar niet altijd even veel. Soms gebeurt er tijden niets en dan ineens heb je een paar vallen waar flink aan geknaagd is. Ik heb er verder geen verklaring voor waarom de ene keer wel geknaagd wordt aan vallen en de andere keer niet.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

whmvb

Hoi Rob,

probleem is dat ik vrijwel nooit Bosmuis vang (dit jaar 2 tegen 56 wsm) en ik vind de sporen ook niet lijken op geknaag van deze soort. Hieronder nog uitvergrotingen van de vorige foto's.

Wim
Wim van Boekel

Rob Koelman

Hmm, geen duidelijk beitelvormige knaagsporen. Dat sluit enerzijds ware muizen en woelmuizen uit en maarkt anderzijds waterspitsmuis een stuk waarschijnlijker. Ik kan mij bijvoorbeeld niet voorstellen dat een bosspitsmuis dit zou kunnen, daar zijn de dieren niet krachtig genoeg voor. Waterspitsmuizen daarentegen zijn een stuk krachtiger en kunnen bijvoorbeeld heel gemakkelijk de voorste tand van de onderkaak door een (dikke) plastic vangzak heen steken...

Zou graag zien hoe een spitsmuis dit soort sporen veroorzaakt. Ondertand in de spleet tussen het deurtje en dan knagen met de voorste tanden  van de bovenkaak? Of juist de tanden van de bovenkaak op de rand van het deurtje en dan 'beitelen' met de snijtand van de onderkaak?

Ken dit spoort sporen zelf overigens niet. Zo vaak vang je - bij regulier onderzoek - nou ook weer niet een waterspitsmuis...


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

whmvb

Hoi Rob,

eens met jouw analyse en dan lijkt de tweede optie, waarbij met de ondertanden aan de binnenkant van de deur geschaafd wordt, de meest waarschijnlijke. Inderdaad is een Bosspitsmuis hier niet toe in staat. die kan nog niet eens door je vel heen bijten, een Waterspitsmuis daarentegen...
ik zal er in het vervolg eens extra op letten. hopelijk maken ze er geen gewoonte van, want dan ben ik straks snel door mijn vallen heen. Ik ga morgen eens inventariseren bij hoeveel deurtjes deze schade al optreedt.

Wim
Wim van Boekel

Merijn van den Hoogenhoff

Ik werk met 50 à 70 vallen en heb bij meer dan 80% van mijn vallen dit soort schade. Wij vangen hier geen waterspitsen (komen hier niet voor) en op de HSM na hoofdzakelijk ware en woelmuizen. Mijn nieuwe vallen gaan meestal nog geen twee vangsten mee of ik heb de eerste schade al weer te pakken. Gerepareerd met een stukje aluminium, vreten ze gelijk weer doorheen. Ik ben eerder verbaast dat anderen er weinig last van hebben :huh: Ik geef toch altijd de ware en woelmuizen er de schuld van.
De onderste foto is even om te laten zien hoe ze er uit horen te zien ;D
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

Jeroen Nagtegaal

Het is voor mij alweer een tijd geleden dat ik muizen gevangen heb. Maar de schade is mij zeker niet vreemd...
In de vallen die toen gebruikt werden waren ook vooral Ware en Woelmuizen gevangen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rob Koelman

Het is duidelijk dat bosmuizen (en andere ware muizen) en woelmuizen knaagschade aan live traps kunnen veroorzaken. Waar het in dit topic over gaat is dat de knaagschade aan de vallen in de Onlanden NIET overeenkomt met van ware muizen of woelmuizen, maar zeer waarschijnlijk veroorzaakt is door waterspitsmuizen.

Nu nog een val ontwikkelen die 'knaag-proof'  is...


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Jeroen Nagtegaal

Waarom is overigens niet mogelijk dat er met de hoek van slechts een snijtand werd geknaagd?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

whmvb

Hallo allemaal,

bedankt voor de reacties tot nu toe. Het is duidelijk dat ware en woelmuizen flinke schade aan het gat in de nestbox kunnen veroorzaken. Is ook bekend of ze knagen aan de valdeur zelf?
Ik heb inmiddels overtuigend bewijs dat zowel Bosspitsmuis als Waterspitsmuis aan de valdeur en aan het gat in de box knagen. Daarnaast is er ook schade aan de klep aan de bovenkant van de box, waarmee de tunnel vastgezet wordt.
Ik ben nog steeds benieuwd naar ervaringen van anderen met dit fenomeen. Voor zover ik heb kunnen nagaan is er in de literatuur niets over te vinden.

Wim
Wim van Boekel

Rob Koelman

Knaagsporen van de snijtanden van ware muizen en woelmuizen zien er altijd uit als kleine gootjes. Dat geldt zowel voor knaagsporen aan bijvoorbeeld hazelnoten en paddenstoelen als knaagsporen aan het aluminium van live traps. Ik zal even kijken of ik een fotootje van dergelijke sporen kan vinden in mijn veldfoto's.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Citaat van: whmvb op augustus 28, 2013, 17:33:09 PMHet is duidelijk dat ware en woelmuizen flinke schade aan het gat in de nestbox kunnen veroorzaken. Is ook bekend of ze knagen aan de valdeur zelf? Daarnaast is er ook schade aan de klep aan de bovenkant van de box, waarmee de tunnel vastgezet wordt.

Ik heb zelf wel eens knaagschade aan deurtjes gezien, maar dit komt niet zo vaak voor. De meeste schade treedt op bij het gat waar het metalen draadje van het drempeltje doorheen gaat. Dit gebeurt zeer regelmatig en uiteindelijk ontstaat er een gat dat groot genoeg is voor muizen om te kunnen ontsnappen. Ook schade aan de klep waarmee de tunneltje wordt vastgezet treedt op, maar minder vaak dan bij het eerder genoemde gat. Feitelijk kan schade ontstaan op alle plekken waar een voldoende grote spleet zit om de tanden in te kunnen zetten...

Knaagschade bij het gat in de zijkant van het tunneltje is vrij gemakkelijk te repareren door er een aluminium plaatje op te lijmen.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

whmvb

Merijn,

ik ben erg benieuwd hoe de sporen aan de knaaggaten op jouw foto's hierboven er aan de binnenkant uitzien. Kun je daar ook foto's van maken? Dan kan ik dat vergelijken met de sporen in mijn eigen vallen.

Wim
Wim van Boekel

Merijn van den Hoogenhoff

Hoi Wim,

Zal ik binnenkort doen, maar ga nu een heel druk weekend in. Maar op het eerste oog ziet de binnenkant er ongeveer hetzelfde uit als de buitenkant. Vrij strak en recht. Die foto's van jou zien er dus heel anders uit. Ik meng me dan ook niet in het verhaal wie nou precies welke knaagsporen aan welke val heeft gemaakt. Ik wilde alleen melden dat schade door knagen heel gewoon is. en dat ik inderdaad zoals Rob zegt overal waar een gat of spleet zit geknaagd wordt.
Ik heb in het verleden overigens ook wel bosspitsen zien en horen knagen aan de val hoor. Ben ook wel BSM en DSM kwijt geraakt door een geknaagd gat :rolleye: Zelfs de gerepareerde gaten in de vangpijp waren binnen twee vangsten weer tot aan het oude gat weg geknaagd.
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

whmvb

Hoi Merijn,

ik ben benieuwd naar de foto's. Misschien kun je ook een foto maken van een beginnend gat, als je die erbij hebt. Dat is handig voor de vergelijking.
alvast bedankt.

Wim
Wim van Boekel

whmvb

Hoi Merijn,

ik ben nog steeds benieuwd naar foto's van de binnenkant van de beschadigde vallen, waarvan je eerder foto's geplaatst hebt.

Wim
Wim van Boekel

Rene Janssen

Wat mij opvalt is dat de vallen van Longworth allerlei uitstekende deeltjes hebben, wat het beginnen met knagen sterk vergemakkelijkt. De val die Tom Heslinga gemaakt heeft is daarentegen veel meer "knaagproof". Mogelijk dat zinvol is over te stappen naar die vallen als je veel last van schade hebt? Het is maar een tip. Het zetten van de vallen is even wennen, maar als je het door hebt gaat het even snel als bij Longworths en ze kosten maar de helft (en zijn dan ook nog eens gepoedercoath!).


Je vangresultaat aan waterspitsmuis is echt verbluffend, Wim. Ongelooflijk dat daar nog zoveel waterspitsen zitten en dat je die ook gevangen krijgt.


René
René Janssen

Rob Koelman

Citaat van: Rene Janssen op januari 27, 2014, 08:56:04 AMDe val die Tom Heslinga gemaakt heeft is daarentegen veel meer "knaagproof". Mogelijk dat zinvol is over te stappen naar die vallen als je veel last van schade hebt? Het is maar een tip. Het zetten van de vallen is even wennen, maar als je het door hebt gaat het even snel als bij Longworths en ze kosten maar de helft (en zijn dan ook nog eens gepoedercoath!).

Hee René, je hebt toevallig toch geen aandelen in zijn bedrijfje?  ;D
Met vriendelijke groet, Rob

whmvb

Hoi René,

ik ken die vallen niet, maar ik zou er wel graag eens één uitproberen. De aanschaf van grote aantallen gaat zeker niet lukken, tenzij ik nieuwe subsidie weet los te peuteren.
Inderdaad zitten er enorm veel Waterspitsmuizen in mijn onderzoeksgebied. Ik hoef er nauwelijks moeite voor te doen om ze te vangen. Ben wel benieuwd of dat zo blijft.

Wim
Wim van Boekel

Merijn van den Hoogenhoff

Wij hebben afgelopen najaar gewerkt met deels Heslinga's en deels longworth. Ik ben zeer te spreken over de Heslinga's. Ze zijn goedkoper in aanschaf, zeer duurzaam makkelijk bedienbaar (even opnieuw wennen) en zeer knaagproof.
En nee ik heb geen aandelen. Ik ga er wel weer een stel kopen dit jaar.
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

Rob Koelman

Een nadeel van de Heslinga vallen is en blijft dat de manier waarop het tunneltje en het verblijfsgedeelte aan elkaar worden geklikt een stuk minder prettig werkt dan bij Longworth vallen. Longworth vallen zijn qua prijs inderdaad over de kop. De prijs zou eigenlijk tenminste de helft lager moeten liggen. De Belgen doen het nog goedkoper: die passen goedkope plastic Trip-Trap-valletjes aan. Totale kosten minder dan 10 euro per stuk vermoed ik. In Tsjechië vangen ze met volledig zelf-gemaakte houten valletjes. Deze vangen uiteindelijk helemaal zo slecht nog niet...

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Maar kunnen natuurlijk nog makkelijker opengeknaagd worden.. Heb je straks bevers aan je vallen hangen ;)
Douwe van der Ploeg

whmvb

Citaat van: Merijn van den Hoogenhoff op januari 27, 2014, 16:47:08 PM
... en zeer knaagproof.


Als ik de foto op de site van Heslinga bekijk, lijkt het of er bij de valklep (minstens) net zo veel ruimte zit aan de zijkanten als bij een Longworth val. Voor een spitsmuis zou het dus ook bij de Heslinga's geen probleem zijn om z'n tanden achter de klep te haken en dan weer een gat erin te knagen. Maar voor woel- of ware muizen lijkt hij me meer geschikt inderdaad (qua knagen dan). En de prijs is inderdaad ook een factor, al staat er nergens hoe duur ze zijn als je er bijv. 10 zou willen hebben ipv 50.

Wim
Wim van Boekel

Simon Trenson

Citaat van: Rob Koelman op januari 27, 2014, 17:16:17 PM
De Belgen doen het nog goedkoper: die passen goedkope plastic Trip-Trap-valletjes aan. Totale kosten minder dan 10 euro per stuk vermoed ik.

Hoi

Ik vang regelmatig met dergelijke plastic trip-traps. Met houten aanbouw kosten de vallen zo'n 7 euro. Zonder houten aanbouw zijn ze meestal rond de 3 euro te vinden http://winkel.natuurpunt.be/excursiemateriaal/vallen-netten/Muizenval-type-Trip-Trap (nee, geen aandelen). De houten bakjes zijn ook makkelijk zelf te maken, dat doe ik toch meestal.

Nadeel is dat de klepjes bij vochtige omstandigheden wel eens blijven plakken.

Mvg

Simon
Mvg Simon

Rob Koelman

#24
Citaat van: Simon Trenson op januari 27, 2014, 20:13:34 PMNadeel is dat de klepjes bij vochtige omstandigheden wel eens blijven plakken.

Toen Trip-traps net op de markt waren verschenen (iets van dertig jaar geleden) was dit probleem ook al bekend. Er werd ook meteen een oplossing voor gevonden: het een klein beetje invijlen van bepaalde delen van het deurtje. Ik weet de details niet meer, maar het was in ieder geval een heel simpele aanpassing.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Simon Trenson

Citaat van: Rob Koelman op januari 27, 2014, 20:41:07 PM
Citaat van: Simon Trenson op januari 27, 2014, 20:13:34 PMNadeel is dat de klepjes bij vochtige omstandigheden wel eens blijven plakken.

Toen Trip-traps net op de markt waren verschenen (iets van dertig jaar geleden) was dit probleem ook al bekend. Er werd ook meteen een oplossing voor gevonden: het een klein beetje invijlen van bepaalde delen van het deurtje. Ik weet de details niet meer, maar het was in ieder geval een hele simpele aanpassing.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging

Klopt, het onderste deel van het klepje wordt een beetje afgevijld zodat je er een hoekje uit hebt en het klepje niet meer tegen de bovenkant kan plakken wanneer de val op scherp staat.
Maar je moet er dan wel op letten dat het klepje er niet tegen plakt na het op scherp zetten anders helpt het niet veel. (Moeilijk uitgelegd ik weet het  :rolleye: )
Mvg Simon

Tom Heslinga

Citaat van: whmvb op januari 27, 2014, 19:36:44 PM
Citaat van: Merijn van den Hoogenhoff op januari 27, 2014, 16:47:08 PM
... en zeer knaagproof.


Als ik de foto op de site van Heslinga bekijk, lijkt het of er bij de valklep (minstens) net zo veel ruimte zit aan de zijkanten als bij een Longworth val. Voor een spitsmuis zou het dus ook bij de Heslinga's geen probleem zijn om z'n tanden achter de klep te haken en dan weer een gat erin te knagen. Maar voor woel- of ware muizen lijkt hij me meer geschikt inderdaad (qua knagen dan). En de prijs is inderdaad ook een factor, al staat er nergens hoe duur ze zijn als je er bijv. 10 zou willen hebben ipv 50.

Wim

Ik denk dat Wim gelijk heeft, ware muizen en woelmuizen knagen blijkbaar anders, deze knagen vaak aan de lipjes achter op de valdeurtjes, daarom heb ik deze groter, iets dikker, en van een sterkere aluminium legering gemaakt. Zoals eerder gezegd zijn de openingen van het valmechanisme bij de Longworth ook een probleem, daarom zijn deze openingen bij de Heslinga-val kleiner. Zolang een muis zijn snuit niet tussen een opening kan steken, kan hij niet op de rand knagen, en dat scheelt enorm. De schade zoals Wim die heeft aan de valdeurtjes van de waterspitmuizen zal bij beide vallen waarschijnlijk hetzelfde zijn. Het enige wat je dan nog kunt doen is een deurtje vervangen, wat met een beetje handigheid wel zelf te doen is.
Aangezien de valdeurtjes wel een zwakke plek zijn, zal ik kijken of deze in de toekomst van een hardere legering gemaakt kan worden.

Voor alle duidelijkheid, ik heb een 100% aandeel in Heslinga Traps.

Joskert

Ik lees zojuist een artikeltje dat het een bosmuis zou kunnen zijn.

"Longworth traps are expensive and the initial cost of buying the traps can be high.  However, it is worth remembering than Longworth traps will last decades if looked after properly so the cost of the trap over its lifetime is actually quite cheap.  Nevertheless, a cheap alternative is the Mammal Trip-Trap.  This is a simpler trap to the Longworth and designed for occasional use.  It is made from robust plastic rather than the Longworth's aluminium, but also features a trapping tunnel and nest box.  However, as woodmice have on occasion been known to chew through the aluminium on a Longworth trap, the plastic trip-trap may be severely damaged unless checked very frequently."

http://www.nhbs.com/hoopoe/index.php/wildlife_equipment/celebrating-60-years-and-counting-of-the-longworth-mammal-trap/
Met vriendelijke groet, CJ kees