Ingezaaide exoot(?) maar welke?

Gestart door zuilim, augustus 21, 2013, 17:23:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Geacht forum,
Eén mijner flora-makkers (Steve Lomas, KNNV-Leiden) wordt gekweld door het niet-weten van de soortnaam van een door hem waargenomen plant.

Hij mailde mij daarom o.a. het volgende:
In het relatief nieuwe "natuur"gebied Boterpolder tussen Leiden, Leiderdorp en Teylingen (Warmond) staan veel bloemen langs de paden. Ingezaaid neem ik aan, maar Gele ganzenbloem, Bolderik (nu uitgebloeid) en Witte en Roze naast Blauwe Korenbloemen zijn fraai om te zien.
Één bloem kon ik niet determineren en ik ben zo vrij om jullie zonder voorafgaande permissie daarmee lastig te vallen. Bloem ca. 1½ cm diameter, 6 kroonblaadjes zeer licht blauw-roze, (eerste indruk wit), met een paarse nagel en gele ondernagel. Helmhokken blauw, stempel wit, een "palmboompje" met vier takken daarbovenuit stekend. Bladeren lijnvormig en vertakt zoals Reukloze kamille, maar zeer klein. Hele plant ijl, onopvallend, ca 40 cm hoog.


De foto's die Steve mij toemailde, voeg ik bij deze vraag. Mijn eerste gedachte was richting Vlasfamilie maar daar vond ik geen aanknopingspunten.

Is er iemand die een antwoord weet op de aan mij voorgelegde vraag?
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet.
Karel Brussee.

dirder

Groeten, Dirk Derdeyn.

nick w

Gilia lijkt mij ook goed.

Groet,
Nick W

zuilim

Beste Nick en Dirk,
Onze hartelijke dank. Ik heb veel afbeeldingen van Gilia op Internet bekeken. Jullie schot lijkt me in de roos.

Vriendelijke groeten,
Karel Brussee.