Rood Groen glimmentje Kevertje

Gestart door ghospire, mei 18, 2007, 20:53:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

ghospire

Hoi allen.

Heb hier al veel rondgekeken en gevonden, maar het werd nu toch tijd om eens te posten. Heb gisteren een kevertje gefotografeerd en geen idee wat het is. Kan hem ook nergens vinden. Wie weet weten jullie het?

Hij zat op een plant (niet opgelet welke) langs de waterkant. Bleef superstil zitten en stoorde zich totaal niet aan mij. Moerassig gebied.

Alvast bedankt!


Antonello


Stippen

CiteerZuringhaantje?
Nee, eerder Chrysolina fastuosa volgens mij.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

ghospire

Qua kleuren lijkt hij idd meer op de Chrysolina fastuosa (Veelkleurig Goudhaantje).

Wat nazoeken leert alleen dat deze ongeveer 5 a 6mm is, terwijl dit exemplaar schat ik 10-12mm is. Dit heb ik geconcludeerd door de lenscombie die ik gebruikt heb (Nikon 50/1.8 met soligor tussenringen) en dan kom ik op een lengte van max 16mm over de hoogte vd foto (lange zijde), in verhouding komt het kevertje dan op 10-12mm.

Ook het zuringhaantje (Gastrophysa viridula) lijkt kleiner te zijn (4-6mm).


Stippen

#4
De foto op mijn site, ooit als fastuosa gedetermineerd was ook veel groter.
Zouden het dan Chrysolina graminis  zijn??
(zeldzaam maar in de ned. delta plaatselijk talrijk)

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Arp

CiteerDe foto op mijn site, ooit als fastuosa gedetermineerd was ook veel groter. Zouden het dan Chrysolina graminis  zijn??
Dat schijnt bij beduidend groter dan 6mm wel een hele goede optie te zijn ... zie ook hier en hier.

Voor de kever van ghospire kloppen in dat verband "waterkant" en "moerassig gebied' ook heel aardig (heb ik me recentelijk laten vertellen).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

ghospire

Ja, de Chrysolina graminis lijkt aardig overeen te komen, als ik zo even wat rondkijk. Wordt idd wel weinig gespot zag ik. Maar de meeste haantjes komen niet boven de 6mm uit en ik heb gisteren nog even wat testfoto's gemaakt met dezelde setup en dan blijkt die 10-12mm nog steed goed te kloppen, wat weer aardig overeen komt met de Grote Goudhaan..... tot nu toe zou ik zeggen dat dat hem is.