ganzenvoet in Eldorado, Terschelling

Gestart door gertjanvannoord, september 08, 2013, 09:00:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

gertjanvannoord

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Drooggevallen duinvennetje met oa waterpostelein, waterpunge, stijve moerasweegbree.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/78971281
onzeker Rode ganzenvoet - Chenopodium rubrum gezien op 2013-09-07 Terschelling - Eldorado
Foto's:

bij voorbaat dank Gertjan van Noord
Gertjan van Noord

mgeven

Frans Langelaan

Toevallig heb ik gisteren voor het eerst een rode ganzenvoet waargenomen: http://waarneming.nl/waarneming/view/78970396

Die lijkt het in ieder geval niet te zijn.

Heukels': bloeiwijze niet ijl, dus geen korrelganzenvoet en onderzijde blad niet bedekt met grijzige melige beharing, dus geen zeegroene ganzenvoet.

Dan zou beursjesganzenvoet dus overblijven. Komt ook wel goed overeen met foto's op waarneming.nl van goedgekeurde beursjesganzenvoet waarnemingen.
Groet,
Frans.

rapunzel

"Die lijkt het in ieder geval niet te zijn"
Waarom niet ?
Ik kan nauwelijks iets van vruchten zien, terwijl die toch belangrijk zijn.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

gertjanvannoord

beursjesganzenvoet is alleen bekend van Zeeland geloof ik, dat zou dus wel (wat al te) spectaculair zijn. Op foto's van andere waarnemingen zie ik nogal veel variatie bij rode ganzenvoet, dus die sluit ik nog lang niet uit.

helaas geen betere foto's, de plantjes waren nog heel erg klein. Wel een uitsnede toegevoegd, maar ik betwijfel of dat helpt...

Gertjan van Noord

Frans Langelaan

Citaat van: rapunzel op september 08, 2013, 18:41:55 PM
"Die lijkt het in ieder geval niet te zijn"
Waarom niet ?
Ik kan nauwelijks iets van vruchten zien, terwijl die toch belangrijk zijn.
Gr.
Koos

Ik ging af op de vorm en de kleur van het blad. Die zijn heel verschillend tussen mijn waarneming van de rode ganzenvoet en de foto´s van Gertjan. Maar toegegeven, ik ben geen expert. Gezien het commentaar van Gertjan geeft dat dus ook geen uitsluitsel en heb ik weer wat geleerd.

Citaat van: gertjanvannoord op september 08, 2013, 19:24:02 PM
beursjesganzenvoet is alleen bekend van Zeeland geloof ik, dat zou dus wel (wat al te) spectaculair zijn. Op foto's van andere waarnemingen zie ik nogal veel variatie bij rode ganzenvoet, dus die sluit ik nog lang niet uit.

helaas geen betere foto's, de plantjes waren nog heel erg klein. Wel een uitsnede toegevoegd, maar ik betwijfel of dat helpt...
Wat betreft verspreiding, op de verspreidingsatlas staan nog wat meer vindplaatsen: http://www.verspreidingsatlas.nl/0309
Ook interessant is Reactie #18 van Rense Haveman op het volgende topic: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=244340.0
Atriplex is wel geen ganzenvoet, maar je zou contact kunnen opnemen met Rense of hij beursjesganzenvoet kent van Vlieland of Texel, wat Terschelling als vindplaats weer wat waarschijnlijker zou maken...
Groet,
Frans.

Willemien Troelstra

Rode ganzenvoet is inderdaad zeer variabel in vorm en grootte. Het lijkt me zeer waarschijnlijk dat het die is.
groet, Willemien Troelstra

Frans Langelaan

Ik ken de verspreiding van rode ganzenvoet niet, maar de omschrijving in Heukels´ staat: Op open , vochtige tot natte, stikstofrijke, vaak zware grond, vooral op drooggevallen plaatsen; ook op zilte en brakke bodem.

Zo te zien is de waarneming gedaan in de duinen van Terschelling, wat ik niet associeer met stikstofrijke zware grond (tenzij het een oude vuilnisbelt is oid, komt hier in de buurt in de duinen ook wel voor). De andere kenmerken  en het feit dat het zo te zien samen groeit met waternavel kunnen trouwens wel weer goed slaan op een vochtige tot natte duinvallei. :rolleye:
Groet,
Frans.

M.V.S

Met creatief negeren of juist benadrukken van bepaalde informatie, kun je de informatie altijd bij de gewenste conclusie laten aansluiten. Met andere woorden: als je per se niet op rode ganzenvoet wilt uitkomen, kun je de informatie altijd zo interpreteren dat je er niet op uit komt.

Het is handiger naar kenmerken te kijken. Welke kenmerken wijzen op rode ganzenvoet en welke op beursjes, of sluiten een van deze twee juist uit?
Groetjes, Marc

gertjanvannoord

mee eens, Marc, maar de relevante kenmerken zijn op de foto's (door mij) niet te zien. Dus het zal wel een onzekere rode blijven...
Gertjan van Noord