2e kj boerenzwaluw?

Gestart door Caspergr, augustus 15, 2013, 23:23:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Caspergr

Hallo,

Ik zag deze zwaluw vandaag bij het Lauwersmeer. Het is geen adult maar ook niet echt een verse juv... Is dit een 2e kj of een vroeg jong van dit jaar?
http://waarneming.nl/foto/view/5338690

frankneijts

Ik neem aan dat je bedoelt vanwege de blauwe veertjes Casper? Die hebben nog niet zo lang uitgevlogen jonge Boertjes ook (vooral kruin, rug, schouders en stuit): zie bijlage.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Caspergr

Maar deze had geen gele mondhoekjes meer dus zo jong was hij niet. En de blauwe veertjes zaten slordig verspreid over het lichaam. Hij zat ook niet zo strak in het pak als jonge vogels.

frankneijts

Citaat van: Caspergr op augustus 16, 2013, 15:47:35 PM
Maar deze had geen gele mondhoekjes meer dus zo jong was hij niet. En de blauwe veertjes zaten slordig verspreid over het lichaam. Hij zat ook niet zo strak in het pak als jonge vogels.

Ik bedoelde eigenlijk te zeggen: als zulke jonge Boertjes al blauwe veertjes hebben dan zegt dat feit (wat blauwe veertjes) dus niets over leeftijd (en hebben wat oudere jongen het ook...). Ergo: dit is geen specifiek kenmerk van een 2e kj.
Verder kan een slordig verenpakje allerlei oorzaken hebben en hoeft helemaal niks met leeftijd te maken hebben.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'