Weer enkele korstmossen

Gestart door Leon Olsthoorn, mei 17, 2007, 21:43:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leon Olsthoorn

Op een oude polderdijk met knotwilgen in Nootdorp trof ik vanmiddag enkele korstmossen aan. Ik heb de KNNV-veldgids korstmossen, maar er zijn zoveel op elkaar lijkende soorten dat het me begint te duizelen. Wie kan me helpen aan de namen van de mossen die ik tegenkwam?

Hieronder de eerste die op één van de knotwilgen groeide:
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Leon Olsthoorn

En aan de zonzijde van dezelfde wilg dit mos:
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Leon Olsthoorn

En op een andere boom (geen knotwilg) aan het eind van de dijk trof ik nog twee (korst)mossen aan. Zijn deze te benoemen?

Als eerste deze waarvan ik me afvraag of het wel een korstmos is. Het een een soort zachte viltige vacht tegen de bast van de boom aan. Hier eerst een close-up van mos 3:
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Leon Olsthoorn

En een overzicht van mos 3, zoals een groot deel van de stam daarmee begroeid is:
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Leon Olsthoorn

En tussen die groene viltige massa groeide ook nog een schubjesmos, is aan de hand van deze foto te vertellen welke soort dat is?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Niko Buiten

#5
Dag Leon,

Op de eerste twee foto's staat Groot dooiermos, Xanthoria parietina. In de schaduw ziet dit korstmos grijs. In de zon geel.

Edit.
Mos 3 is vermoedelijk Verstop-schildmos, Melanelia subaurifera, maar dat weet ik niet zeker, omdat ik het niet goed kan zien. De zacht viltige vacht zijn m.i. isidiën. Het blauwe is van een ander korstmos.

Op de laatste foto staat volgens mij Gewoon schildmos, Parmelia sulcata.

:)
Groet,

Niko Buiten.


Leon Olsthoorn

CiteerDag Leon,

Op de eerste twee foto's staat Groot dooiermos. In de schaduw ziet dit korstmos grijs. In de zon geel.
Dat is dan al de derde keer dat ik op dit forum om de determinatie van groot dooiermos vraag. Die schooier ziet er elke keer weer anders uit!
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!