Witwangstern herkenning

Gestart door peter van santbrink, november 12, 2013, 13:41:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

peter van santbrink

Ik ga morgen weer proberen de adult Witwangstern 9in winterkleed) bij Stellendam/Kwade Hoek in m'n kijker te krijgen, en ik vroeg me af wat nu een heel duidelijk veldkenmerk is om deze soort niet te verwarren met b.v. een juveniel Visdief

geen idee of ik wel een Sternachtige zal aantreffen, ben nu 4x geweest (niet speciaal voor deze soort natuurlijk), 1x dacht ik 'm te zien maar bleek juveniel Visdief te zijn en 1x stond ik met 2 collega vogelaars te kijken naar een rustend exemplaar op de zandplaat (vrij ver weg), 1 dacht zeker de Witwang maar toen ik zei dat ik paar uur eerder ook (m'n eerste) een Dwergmeeuw hier was tegengekomen begon ie toch te twijfelen, vooral omdat we de vogel niet in vlucht hebben gezien;

evt specifieke kenmerken voor de vogel in vlucht maar ook rustend

dacht zelf aan staart, Visdief stuk langer ?

Alvast bedankt, morgen als het goed is mooi weer dus dagje vrij en met de fiets vanuit Schiedam (ZH) richting Goeree !

Reest

Ik zal morgen het ANWB boekje meebrengen :blink:
Beter gewist dan gemist.

Vincent Hart

Er vloog afgelopen zondag ook een visdief rond. Hoeveel van de waarnemingen van de witwang zonder beschrijving/documentatie die visdief hebben betroffen, zullen we nooit weten. Op basis van de foto's lijkt het of de witwangstern vooral op de Kwade Hoek (westelijk van de naar noord stekende pier) zit/zat en niet/nauwelijks in de buitenhaven (oostelijk van pier), waar de visdief rondvloog.

Het makkelijkste 'kleed'kenmerk op het moment (behalve inderdaad de kortere staart) is misschien wel dat de witwang helderrode poten heeft (visdief zwart).
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

peter van santbrink

Citaat van: Vincent Hart op november 12, 2013, 20:35:18 PM
Er vloog afgelopen zondag ook een visdief rond. Hoeveel van de waarnemingen van de witwang zonder beschrijving/documentatie die visdief hebben betroffen, zullen we nooit weten. Op basis van de foto's lijkt het of de witwangstern vooral op de Kwade Hoek (westelijk van de naar noord stekende pier) zit/zat en niet/nauwelijks in de buitenhaven (oostelijk van pier), waar de visdief rondvloog.

Het makkelijkste 'kleed'kenmerk op het moment (behalve inderdaad de kortere staart) is misschien wel dat de witwang helderrode poten heeft (visdief zwart).

Bedankt Vincent voor de info: zal focussen op de westkant met een schuin oog kijkend naar het oosten  ;D Neem scoop mee, nu maar hopen of de vogel zin heeft om zich te laten zien.

Neem natuurlijk boekje mee maar vind het nog lastig om vogel te determineren via boekje, vooral als de verschillen niet zo duidelijk zijn: als de vogel echter mooi op 40 meter op een paaltje zit (zoals ik al een paar keer op een foto heb gezien) dan wordt het natuurlijk al een stuk makkelijker  ;D

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)


Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

peter van santbrink

Citaat van: Jacob Molenaar op november 13, 2013, 17:22:58 PM
heb je hem gezien?

zie inderdaad link: in de Haven 2 Sternen gezien en later in de middag dus ook 1; ik zie dat er 1 andere waarneming is, volgens mij heb ik die persoon met scoop gezien dus ik denk dat we dan zeker naar hetzelfde exemplaar hebben gekeken.




peter van santbrink

En binnen ! gelukkig, samen met de Kuifduiker 2 nieuwe soorten + tal van leuk spul (honderden Bontjes, Zilverplevieren, drieteentjes Rosse Grutto's en meer)op de Kwade Hoek, blijft toch m'n favoriete locatie.

Leuke was ook dat die Witwang regelmatig aan het dueleren was met Kokmeeuw (die daar geen zin in had) en laaat in de middag was ie ook continue Kokmeeuwen aan het wegjagen op de drooggevallen plaat; die moet je niet als buurman hebben, wat een fel beestje.

Zal vanavond filmpje van pestgedrag plaatsen

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Corstiaan Beeke