Hoofdmenu

micro onbekend

Gestart door Kees v.d.Berg, mei 17, 2007, 20:41:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kees v.d.Berg

Vanmiddag dit vlindertje op brandnetel gefotografeerd, Op Ukmoths en in Parenti niets kunnen vinden waar het op lijkt. hij is wel erg mooi en de kleur komt overeen met de werkelijkheid.
Iemand wel?

http://waarneming.nl/foto_details.php?id=153458
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Kees v.d.Berg

even een opfrissertje, is het wel een vlindertje? :D  
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

JohnvR

Laatste zei ik butterfly tegen een motje. Dat is natuurlijk helemaal verkeerd.

Elachista

Pseudohermenias abietana, een bladrollertje die het de laatste jaren steeds beter lijkt te doen.
Groet,
Tymo

Kees v.d.Berg

Geweldig Tymo bedankt.
 
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

han.endt

#5
Ja, maar zonder er zelf een naam aan te durven te verbinden lijkt P. abietana me niet correct. De scheve wig aan de achterzijde van de vleugel klopt helemaal niet.
Het lijkt mij eerder iets van een Celypha of iets gelijkends. Voor C. lacunana lijkt hij me te iel, hoewel de tekening overeenkomt. Lastige dingetjes ook dit weer.

Kees v.d.Berg

Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

han.endt

#7
Kees,
Je kan beter hier even kijken of naar de foto die Gea ingevoerd heeft. Let op de grote donkere vlek achter in de vleugel die niet doorloopt naar de achterrand. Als je het beeld eenmaal hebt dan zie je het ook wel terug bij jou voorbeeld.
http://www.lepiforum.de/cgi-bin/lepiwiki.p...menias_Abietana

Kees v.d.Berg

Je hebt naar mijn idee wel gelijk, ik heb de waarneming al van een vraagteken voorzien in de hoop dat de echte naam nog eens boven komt :(  
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

han.endt

Ik heb te weinig informatie over de soort om op zeker te gaan, maar ik voel wel wat voor Celypha rurestrana.

Elachista

#10
Even mijn archief doorgeplozen, deze foto van abietana heb ik, achterkant is wat anders. Kees, heb je een beschrijving van de omgeving? Ik vind de vleugel wel erg slank voor een Celypha. :
Groet,
Tymo

han.endt

#11
Dat is duidelijk een P. abietana.

Niet alle celypha's zijn even dik. C. rurestrana is een vrij slank typetje.

Kees v.d.Berg

Ik hebdit beestje gevonden in de Borrekeen, een aangelegd natuur gebied met verschillende soorten beplanting. Veel es, eik, hazelaar en sleedoorn. Daarnaast veel brandnetel, grote zuring, braam en fluitekruid.
De grondsoort is voornamelijk vette klei, in de onderbegroeiing is de grond rul door organisch materiaal.
Het gebied maakt deeluit van een krekenplan in de Hoeksewaard met natuurlijke oevers. dus veel riet en andere gebruikelijke oever vegetatie.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!