Hoofdmenu

moeraskruiskruid?

Gestart door vdvaart, augustus 11, 2013, 22:03:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

vdvaart

Deze vond ik langs de Nieuwe Merwede. De bladen smal en scherp getand, glanzend van boven en dik witviltig van onderen. De bloemhoofdjes zijn ongeveer 4 cm doorsnede en hebben 12+ lintbloemen. Fotovergelijking voert me naar moeraskruiskruid. Als ik daar met de Flora probeer te komen lukt dat niet, want er zijn veel meer omwindselblaadjes dan lintbloemen, hoe ik ook tel. Wie kan me hierbij uit de droom helpen?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Pieter Stolwijk

Het is zeker Moeraskruiskruid. Hoe het met die omwindselblaadjes zit, weet ik zo gauw even niet.
Vr. groet, Pieter Stolwijk

Floristische Werkgroep Twente

vdvaart

Blij te horen dat de naam in elk geval goed is. Ik hoop dat iemand nog kan uitleggen of het kenmerk van die omwindselblaadjes wel vaker niet klopt.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

ejslootweg

Dat kenmerk zou gewoon moeten kloppen. Maar ik hoop dat je niet op deze foto de omwindselblaadjes hebt proberen te tellen? Ze zijn hier niet echt zichtbaar. Ik zal zo eens kijken of ik ergens een foto heb waarmee dit sleutelkenmerk wat duidelijker wordt.

groeten, Erik
groeten, Erik

vdvaart

Ik heb stukje van een plant meegenomen en thuis op water gezet (er stond genoeg) en heb de omwindselblaadjes fysiek geteld. Ik zal nog eens hertellen.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

vdvaart

Ik heb dus nog eens geteld en het blijft hetzelfde, ongeveer 14 lintbloemen en ruim 20 omwindselblaadjes, hoe dan ook veel meer dan 1 meer dan het aantal lintbloemen.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Willemien Troelstra

Heb je alle omwindsels geteld? De sleutel heeft het alleen over de binnenste omwindselblaadjes.
groet, Willemien Troelstra

vdvaart

Ik heb aangenomen dat met de binnenste omwindselblaadjes worden bedoeld de vrij lange groene blaadjes die het bloemhoofdje als het ware vormen en die een aaneengesloten ring vormen. Die heb ik allemaal meegeteld; had ik daar onderscheid in moeten maken? Daaronder  en -buiten zitten veel kleinere en smallere omwindselblaadjes die ik niet heb meegeteld.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Rense Haveman

Citaat van: vdvaart op augustus 12, 2013, 22:45:35 PM
Ik heb aangenomen dat met de binnenste omwindselblaadjes worden bedoeld de vrij lange groene blaadjes die het bloemhoofdje als het ware vormen en die een aaneengesloten ring vormen. Die heb ik allemaal meegeteld; had ik daar onderscheid in moeten maken? Daaronder  en -buiten zitten veel kleinere en smallere omwindselblaadjes die ik niet heb meegeteld.
:duim:
Groet! Rense

havikskruiden!

vdvaart

dan heb ik dus goed geteld en blijft het basisprobleem bestaan!
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Willemien Troelstra

Lijkt dus een foutje in de sleutel. Als er andere mensen zijn die een dezer dagen Moeraskruiskruid zien zou het fijn zijn als die kunnen controleren of Koos een uitzonderlijk geval heeft of dat de sleutel echt niet klopt. In dat laatste geval wil ik het wel doorgeven aan Leni Duistermaat tbv de nieuwe flora.
groet, Willemien Troelstra

ejslootweg

Ik heb er gisteren nog een aantal nageteld, maar over het algemeen komt het redelijk uit. Wel waren er af en toe hoofdjes met wat minder lintbloemen, misschien omdat het wat nabloei is (de meeste planten zijn al uitgebloeid).

Op deze foto is ook te zien dat er bij benadering evenveel binnenste omwindsel blaadjes zijn als lintbloemen:

groeten, Erik
groeten, Erik

vdvaart

Ik ben van plan er ook nog wat na te tellen, de planten groeien waar ik nog vaker terugkom vanwege mijn echte hobby (mossen inventariseren). Duurt nog wel even voor ik daar weer ben.  Ik zal dan proberen ook een foto te maken waarna anderen kunnen meetellen.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

vdvaart

Ik heb een hoofdje doorgesneden en zo goed mogelijk platgelegd. De telling wijst uit: 13 lintbloemen en 20 binnenste omwindselblaadjes.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart