Groot onbekend exemplaar

Gestart door MiekeK, augustus 15, 2013, 17:24:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

MiekeK

Ong 3 cm groot..(mijn man schatte hem groter)
Achterlijf fel oranje..daarboven wel gewoon gestreept (2?)

Hij heeft even op de muur gezeten, waardoor we hem redelijk goed konden bekijken..
toen de camera gehaald was, vloog hij helaas weg..
Zoals hij aan kwam vliegen, bleef zitten en later weer weg vloog, leek het een héle grote wesp, maar het was niet een doorsnee exemplaar..
Een bij dan ?

Vandaag op internet lopen zoeken, maar niets echt kunnen vinden...
Iets wat op een koningin lijkt, dacht ik eerst..maar nee....ook niets wat er op lijkt gevonden..

Iemand enig idee ??

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

MiekeK

Ja, die kennen we wel vanuit Frankrijk..Dat was ook het eerste wat ik dacht toen hij aan kwam vliegen..
Maar eenmaal dichterbij was snel duidelijk dat dat het niet was..
Het had ook zeker die maat wel..maar deze was forser..meer bij-achtig.
Wij hebben sterk het idee dat het geen nederlandse wesp of bij o.i.d geweest is..

Gezien de beharing etc, denk ik eerder aan een bijensoort...

Rob S

Mogelijk stadsreus Volucella zonaria of een van de andere reuzen onder de zweefvliegen?
Groeten

Rob Schaareman

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Rob S op augustus 15, 2013, 17:48:31 PM
Mogelijk stadsreus Volucella zonaria of een van de andere reuzen onder de zweefvliegen?

Die bereiken maximaal 25 mm -> echt niet groter dan een Hoornaar. Hoornaar kan tot 40 mm zijn.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

MiekeK

Nou.....hij lijkt er best wel op.. dat oranje harige achterlijf (erg 'bij'achtig)...en ook op die kop...streepjes..

Het zou best eens kunnen zijn..Jeetje..ja.
Zoals op de afbeeldingen, kende ik de zweefvlieg overigens niet..

Maar een Stadsreus heeft dus ook zo'n donzig lijf ? Op de ene foto zie je dat meer dan op de andere...
Want dat viel wel op; vliegen als een wesp en er uit zien als een bij..
Een zweefvlieg, dat verklaart waarom hij 'statig' maar doelbewust leek te vliegen..
Wel leek dat oranje op het achterlijf bij ons iets meer(groter) te zijn dan we terugzien op foto's..maar goed, wellicht is ons beeld na 1 dag ook wat 'vervormd', hoewel manlief hetzelfde zei..

Maar zijn die zó groot....