A'dam Osdorp 11/8 (misschien wel helemaal niet) lastige 2kj

Gestart door ZLHaberham, augustus 14, 2013, 15:33:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

ZLHaberham

Hoi,
Zondag weer even langs Hoekenes/Osdorppark geweest. Bijna Katwijkse taferelen (ja, ik overdrijf); je weet niet waar je op moet focussen met zo'n grote groep. Een flink aatal geelpoten ter plekke; de adult en de juvenielen waren er redelijk makkelijk uit te filteren. Maar met tweedejaarsvogels heb ik chronisch moeite (en het helpt niet dat GRO er al een tijdje uit ligt), dus ik ga voor de hulplijn. De volgende twee vogels verdenk ik van geelpootschap, maar als ik dat wil onderbouwen merk ik dat ik echt parate kennis te kort kom.

Eerst deze, viel ter plekke al op. Ik baseer me voornamelijk op het kleed: zeek contrastrijk op een bijna goudachtige grondkleur, veel lichter dan dat van de duidelijk kleine mantels. Geen foto's van open vleugel of staart, maar als ik het goed zie zijn in elk geval de buitenste staartpennen allemaal vers; in het midden lijkt de eindband toch wat bruin, en wel érg dik.

Iets van de staart:

Iets van context voor de kleur. Ik heb hem helaas niet tussen de 2kj kleine mantels op de foto.


Dan is er ook nog deze, die me in het veld volledig is ontgaan. Ook hier geen foto's van staart of open vleugel, wel samen met duidelijke kleine mantels op de foto.


In context:


Zit ik goed, of er verschrikkelijk naast?

BVD,
Zainal.

Martijn Bot


ZLHaberham

Dat zat erin. Geelpoten zouden nu een aantal nieuwe scaps en dekveren moeten hebben, plus de habitus is niet lekker?

ruud_altenburg

#3
Ik zou het iets preciezer formuleren. Beide vogels hebben natuurlijk nieuwe schouder- en dekveren, alleen zijn ze niet adult-achtig. En niet alle najaar 2kj Geelpoten hebben grijze veren in hun mantel, neem bv deze Duitser uit oktober:



Ook vertel ik waarschijnlijk geen nieuws meer als ik zeg dat tussen nu en oktober een Geelpoot nog een complete metamorfose kan ondergaan:

http://daarruud.home.xs4all.nl/michahellis2f.html
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

ZLHaberham

Oh help. Ik vermoed dat het fatsoenlijk herkennen van 2kj-vogels mijn missie voor dit jaar gaat worden. Bewaar ik 2014 voor de 3kjs ;).

ZLHaberham

Ik zie dat GRO weer on-line is. Het leven werd zojuist een stukje draaglijker.