limburgse braam

Gestart door nick, augustus 14, 2013, 13:46:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

nick

Laat ik het ook eens proberen: http://waarneming.nl/waarneming/view/77863412#


Ik heb helaas bij lange na niet zulke goeie foto's als Theo, en de 'determinatie' heeft ook achteraf plaatsgevonden, aan de hand van deze foto's en met nogal wat voorbehoud: Rubus ammobius?????


En deze stond er naast, maar daar durf ik al helemaal niets mee, ook te weinig foto's gemaakt, denk ik: [size=78%]http://waarneming.nl/waarneming/view/77863519[/size]


Kunnen jullie aangeven of het klopt, dan wel waar ik de fout in ben gegaan?
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

peterv

http://waarneming.nl/soort/info/121385


zoek de verschillen .....




groet, Peter






ps., ik denk eerlijk gezegd dat de braam die er naast stond dezelfde soort is.
Peter Venema

Rense Haveman

Citaat van: peterv op augustus 14, 2013, 19:27:46 PM
http://waarneming.nl/soort/info/121385


zoek de verschillen .....




groet, Peter






ps., ik denk eerlijk gezegd dat de braam die er naast stond dezelfde soort is.

Ik ook!
Groet! Rense

havikskruiden!

Rense Haveman

Nick, Rubus ammobius, Viltige rogbrummel, heeft geen klieren, om maar een eerste verschil te noemen.
Probeer in deze sleutel http://rubus-nederland.nl/nl/zoeken/kenmerken eens wat kenmerken in te voeren, dan krijg je een selectie van soorten waar je uit kunt kiezen a.d. hand van de beschreven kenmerken, of de foto's.

Als je liever een naam hebt: gewoon even aangeven!
Groet! Rense

havikskruiden!

nick

Ik zie eigenlijk alleen máár  verschillen, dus ammobius zal het dan wel niet zijn. Omdat ik geen materiaal heb verzameld, kom ik niet veel verder met deze foto's.  Ik heb al een paar maal aan de hand van de foto's de tabellen doorlopen, en kom dus niet veel verder dan die 'mogelijke' ammobius. Ik ben bang dat ik op z'n minst een stevige hint zal nodig hebben om verder te komen, want anders blijft het hierbij. Ook de kenmerken-tabel heb ik al geprobeerd, maar kan daar moeilijk mee uit de voeten, aan de hand van alleen maar foto's. Vond het wel een apart ding, zo kon ik bijvoorbeeld alleen maar driedelige bladeren vinden, allemaal zo fris groen, en geen enkel vijfdelig blad. De andere braam op deze plek leek inderdaad veel op deze, maar die had wel vrij veel klieren op de bladloot, wat het eerste exemplaar niet had..... Vandaar dat ik een andere soort vermoedde.
Omdat ik alleen deze foto's heb en ook ten tijde van de 'vondst' niet de tabel ter beschikking had, heb ik weinig vertrouwen er zelfstandig uit te komen. Dus, Rense, ja, liever wel een naam.....
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Rense Haveman

Het beste kenmerk van de braam die je hebt gevonden is de lakglanzende bladloot, met grote en kleine stekels, en klierstekels en klieren. 3-talligheid is zeer kenmerkend, al vind je soms ook planten met 4- of 5-tallige bladeren. Bloeit fantastisch roze.... En het is Rubus rosaceus, een soort die in NL alleen in Zuid-Limburg groeit!
Groet! Rense

havikskruiden!

nick

Ik heb aan de hand van de nu bekende naam eens gekeken waar ik de fout in was gegaan met de tabel, en dat levert nogal wat moeizame punten op:
tabel-punt  6; 'mijn' plant heeft naar mijn mening wel groene kelkslippen met scherp afgescheiden witte randjes, maar volgens de tabel zouden ze grijzig moeten zijn.
tabel-punt 14: sowieso, naar mijn mening, een heel moeizaam punt in de tabel want beide opties zijn toch (vrijwel) identiek?? alleen behaarde stengels leiden tot een duidelijke keuze; graag verduidelijking!
tabel-punt 36: waar liggen de grenzen tussen de 3 opties??? wat wordt er nu eigenlijk gevraagd?
tabel-punt 40: ik vond het bepaald géén forse plant, en de bladeren waren dus níet 5-tallig.


Toch nog niet zo vreemd dat ik er niet uit kwam, al zou beter foto-materiaal vast wel geholpen helpen.
Als beginnertje vind ik dat de tabel hier nog wel wat verheldering kan gebruiken!!


of interpreteer ik alles verkeerd?
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

theomuusse

Een idee zou zijn om de bramen voor dummies te introduceren!

Bijvoorbeeld: stekels naaldvormig, priemvormig of kegelvormig. Kan lastig zijn.
Of: beharing matig/ talrijk/ dicht/ enz.

Het is super dat er een tabel is nu.
Ik ben zelf alleen nog te vaak aan het twijfelen omdat de terminologie niet altijd meetbaar is.
Tot je bij de soorten komt natuurlijk. Daar staat alles super beschreven!!

Theo

Rense Haveman

Citaat van: nick op augustus 14, 2013, 23:11:56 PM
Ik heb aan de hand van de nu bekende naam eens gekeken waar ik de fout in was gegaan met de tabel, en dat levert nogal wat moeizame punten op:
tabel-punt  6; 'mijn' plant heeft naar mijn mening wel groene kelkslippen met scherp afgescheiden witte randjes, maar volgens de tabel zouden ze grijzig moeten zijn.
tabel-punt 14: sowieso, naar mijn mening, een heel moeizaam punt in de tabel want beide opties zijn toch (vrijwel) identiek?? alleen behaarde stengels leiden tot een duidelijke keuze; graag verduidelijking!
tabel-punt 36: waar liggen de grenzen tussen de 3 opties??? wat wordt er nu eigenlijk gevraagd?
tabel-punt 40: ik vond het bepaald géén forse plant, en de bladeren waren dus níet 5-tallig.


Toch nog niet zo vreemd dat ik er niet uit kwam, al zou beter foto-materiaal vast wel geholpen helpen.
Als beginnertje vind ik dat de tabel hier nog wel wat verheldering kan gebruiken!!


of interpreteer ik alles verkeerd?

Nick, ik kom hier op terug. Vandaag en dit weekend gaat dat waarschijnlijk niet lukken: een bramenexcursie, maar daarna hoop ik je hier een handje bij te kunnen helpen!

Groet!
Groet! Rense

havikskruiden!

theomuusse

Is er nog plek op jouw bramenexcursie?

Theo

nick

Citaat van: theomuusse op augustus 15, 2013, 12:48:24 PM
Is er nog plek op jouw bramenexcursie?

Theo


;D ;D ,


ja, dat willen we allemaal wel
;D ;D


@Rense,


ik wacht rustig af
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

mgeven


Rense Haveman

Is niet mijn excursie...

Nee, een bijeenkomst van de auteurs van de standaardlijst, om een aantal batologische problemen in West-Brabant onder de loep te nemen.

Volgend jaar hopen Iris en ik een cursus aan te bieden. Heb je nu niets aan, dat snap ik, maar ik heb er nu geen tijd voor ingepland...:(
Groet! Rense

havikskruiden!

petraw

Rense,

Bij mij om de hoek, tjonge  :(

Groet,

Petra
Groet, Petra

Rense Haveman

Citaat van: petraw op augustus 15, 2013, 18:07:30 PM
Rense,

Bij mij om de hoek, tjonge  :(

Groet,

Petra

Ja, nogal.... Zundert.....
Sinds drie jaar hebben we zo'n bijeenkomst om probleemgevallen de wereld uit te helpen....
Groet! Rense

havikskruiden!

IrisdeRonde

Citaat van: nick op augustus 14, 2013, 23:11:56 PM
Ik heb aan de hand van de nu bekende naam eens gekeken waar ik de fout in was gegaan met de tabel, en dat levert nogal wat moeizame punten op:
tabel-punt  6; 'mijn' plant heeft naar mijn mening wel groene kelkslippen met scherp afgescheiden witte randjes, maar volgens de tabel zouden ze grijzig moeten zijn.

Groene kelken geeft vaak discussie in het begin.
Als je weet waar je op moet letten dan is het verschil wel te doen, maar ik heb er ook wel even over gedaan. Zoek eens iets van de sectie Rubus, bijvoorbeeld R. plicatus en vergelijk die kelken eens met iets wat niet in die sectie valt.
Groet Iris