Wie weet welk soort dit is ????? (Cicade van 8cm)

Gestart door prage, september 14, 2006, 08:46:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

prage

Wie weet wat voor beestje dit is. :o  We hebben hem gisteren ontdekt in onze japanse esdoorn. Hij is in werkelijkheid ongeveer 10 cm groot.

Geert-Jan Kroon

#1
Ik zie niks.. :huh:

Edit: Nu wel dus ^_^

Lees: www.gardensafari.net

Met dank aan.. ^_^  
Groet,

Geert-Jan Kroon

prage

#2
hier nog een foto van hem/haar

Wim Bakker

10 cm?!?                   :blink:

...

Of bedoel je 10 mm?  :P  
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

prage

ik heb hem opgemeten en hij is 8 CM echt cm
vandaar dat ik het ookal zo bijzonder vondt dat dat in mijn tuintje zat hihi

marcel123

#5
Dit soort cicades worden groot, dus wel minimaal 5cm. Het zijn de beestjes die veel herrie maken en je altijd in films hoort om zwoele zomernachten aan te geven.. Op een belgisch forum werd het volgende plaatje gepost:

die lijkt een beetje op Cicadetta tibialis

Het is een soort boomcicade. Voor zover ik weet komt ie niet in ned voor en zijn ze lastig te benaderen. Waar trof je dit beestje aan? Na de Croc. servilla en veel zuidelijke heidelibellen is natuurlijk van alles mogelijk.


Wiki:
CiteerGeluid
De allerluidste cicade is de Afrikaanse cicade, tot 106,7 dB. Veel Amerikaanse cicaden kunnen geluiden produceren tot 100 dB, ongeveer de pijngrens van de mens. Geluidsvolume is belangrijk voor een cicade; het is voor mannelijke dieren namelijk het enige wat de vrouwtjes aantrekt, net zoals (de aanverwante) krekels en kikkers; hoe harder hoe meer gemeenschap. Het geluid maken ze met twee organen die langs elkaar strijken, de zgn tymbalen; harde, uit chitine opgebouwde organen met een stevige, geribbelde structuur. Ze bevinden zich achteraan de kop, iets voor de plek waar de vleugels bevestigd zitten; het zijn niet-zichtbare organen. Deze tymbalen zijn verbonden met sterke spieren, en klemmen tegen een verhard deel van het exoscelet, het tympanum. Zodra de spier wordt ingetrokken en weer uitgerekt, zijn de ribbels al twee keer langs het tympanum gestreken. Deze ribbels veroorzaken trillingen van het tympanum, wat het verharde begin is van een holle ruimte in het abdomen van de cicade. Vergelijk het met een zakkam die langs een tafelblad wordt gestreken. De speciale stervormige ruimte versterkt de geluiden van de tymbalen, wat tot een groot aantal decibels kan leiden; de holle ruimte in het lichaam van deze cicaden fungeert als klankkast.
Vrouwelijke cicaden hebben weliswaar geen tymbalen, ze kunnen met de vleugels klapgeluiden maken. Iedere cicade heeft een eigen zang, en de frequenties hangen veelal af van de temperatuur omdat insecten sneller worden als het warm is; ze zijn koudbloedig.
In Zuid-Frankrijk (voornamelijk in de Provence) maar ook in Italië en Kroatië valt de cicade (cigale) op door zijn hoge getjirp en wordt vaak ten onrechte een krekel genoemd.

http://www.cicadas-pictures.com/

prage

Ik woon dus in Nederland in zuid-holland en het diertje leeft ook nog steeds en is vrij rustig.
Zodra hij gaat vliegen dat hoor je zoemend geluid maar voor derest niet

marcel123

#7
Hier staan fotos van een aantla europese soorten:

http://www2.arnes.si/%7Eljprirodm3/coverpage.htm






=============
Heb alle 3 de posts toegevoegd aan deze thread...

prage

#8
Allereerst marcel bedankt ik ben al wat meer wijzer geworden.
Heb jij enig idee wat ik het beste kan doen met dit beestje

Th.Heijerman

In ieder geval bewaren. Ik ken wel iemand die het beest kan determineren ... Ik weet niet of dat van een plaatje kan; het aantal tanden op de voorfemur schijnt bijvoorbeeld van belang te zijn.

Theodoor

prage

Ik wil hem best bewaren maar wat eet en drinkt het beestje want ik zou het zielig vinden als hij dood ging

Th.Heijerman

Niks waarschijnlijk, ik denk niet dattie ergens aan zal gaan zuigen, en dood gaattie toch want hij hoort hier niet thuis. De larven van Cicadidae leven jaren lang ondergronds waar ze aan boomwortels zuigen....

prage

Hij zat in mijn japanse esdoorn toen we hem zagen we hebben hem nu in een aquarium bak gedaan met een takje esdoorn erbij maar eigenlijk weet ik niet goed wat ik er mee aan moet het beestje leeft en vliegt af en toe in de bak

Th.Heijerman

Je kan hem natuurlijk zo lang mogelijk in de bak houden en als het dier op een gegeven moment dood gaat bewaren in de diepvries. Ik kan ondertussen aan een Cicadenexpert vragen oftie hem tzt wil bekijken ... Als je er genoeg van hebt kan je hem natuurlijk direct doodmaken, bijvoorbeeld door in de diepvries te stoppen ...
Vorig jaar zat er in Wageningen ooke een zangcicade te zingen. Door diverse waarnemers geconsatteerd. Het kan natuurlijk amkkelijk dat er exemplaren per ongeluk meekomen uit het zuiden van Europa, in caravans of auto's of vrachtauto's enzo ...

prage

Nou ik zal hem zo lang mogelijk in de bak laten zitten en ik hoop dat ik snel meer over dit beestje te weten komt in ieder geval weer bedankt voor het advies  

marcel123

#15
Schopje omhoog ivm met het biricht van vroege vogels deze zondagochtend over Cicada orni.
Is de soort hiervan al bekend? De vleugels zijn meer gevlekt.

http://player.omroep.nl/?aflID=11202614&start=00:10:21
Citeer8 juli 2010 08:15         Hilversum, 18 juli 2010 – In hartje Amsterdam is een nieuw insect ontdekt dat niet eerder in Nederland voorkwam. In het radioprogramma Vroege Vogels maakte bioloog Baudewijn Odé bekend dat de Cicada orni, een Mediterraan insect, vlakbij de Hermitage in een iep zit te "zingen".  Omdat deze cicade in ons land niet voorkwam heeft hij ook nog geen Nederlandse naam. Odé stelt voor om hem kraakcicade te noemen, naar het krakende, krassige geluid dat het dier voortbrengt.

Het is zeker dat het om een mannetje gaat, want de vrouwtjes maken geen geluid en het dier is aan zijn gekraak herkend. Hoe het dier in Amsterdam terecht is gekomen is een raadsel. Cicada orni en enkele verwante soorten komen in diverse mediterrane landen voor. In Frankrijk vooral ten zuiden van Lyon. Het exemplaar in Amsterdam moet met een vakantieganger mee zijn gekomen of met een uit Zuid-Europa geïmporteerde potplant.

Uiterlijk
Volwassen dieren hebben de grootte van een flinke kever, met een brede kop met daaronder een duidelijke zuigsnuit en glanzend doorzichtige vleugels.

Levenswijze
Larven leven enkele jaren onder de grond en zuigen sappen van bomen en andere planten. Volwassen dieren leven nog maar enkele maanden en zitten in bomen (vaak dennen of cypressen), meestal in groepen bij elkaar. Ze kunnen erg goed vliegen.

Zang
De zang van de mannetjes wordt veroorzaakt door organen in het achterlijf (tymbalen). Een speciaal gevormde plaat chitine wordt door een spier snel 'geknakt'. Het knakken maakt een hard geluid dat in de klankkast van het achterlijf wordt versterkt. Bij de kraakcicade is de zang een rythmische herhaling van ruw krakende geluiden. Mannetjes zingen om vrouwtjes te lokken.

Het gesprek is zondag vanaf 12:00 terug te luisteren op vroegevogels.vara.nl
Bron: Vroege Vogels

harry60

Het is een prachtig beest iedergeval, en volg het met spanning.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning


Henk Soepenberg

Citaat van: prage op september 16, 2006, 15:05:01 PM
Ik ben zelf op onderzoek gegaan en blijkt dat ons beestje waarschijnlijk met onze bonsai meegereist is en die komt uit Japan.

Citaat van: optilete op september 17, 2006, 09:42:43 AM
Ik ben benieuwd of het lukt om er achter te komen welke soort het is..

http://homepage2.nifty.com/saisho/Zikade-e.html   Graptopsaltria?
Vriendelijke groeten,
Henk