Onbekende veren

Gestart door vosje50, augustus 12, 2013, 12:19:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

vosje50

Hallo,

Ik vond wat veren en zou graag weten van welke vogel ze zijn.
De eerste veer vond ik in de tuin. Kauwen en Zwarte kraaien komen hier het meeste voor.
Kan deze veer een staartveer van een kraai zijn? Hij is 20 cm lang, donkergrijs tot zwart, op de smalle kant een vaag blauw groenige glans.

De andere veren vond ik in de boomgaard, waar nog veel meer van die veren lagen.
Waarschijnlijk heeft onze kat hier een vogel verschalkt.
De veren zijn bruinachtig (op de foto niet goed te zien), 9 tot 10 cm lang, van de donsveertjes is het topje bruin (1 cm), de rest grijs, lengte ca. 3 cm.
Misschien zijn  deze veren van een merel?

Andere vraag: kun je zoiets invoeren of heeft dat geen zin?

Met vriendelijke groet,
Janny

whmvb

Hoi Janny,

de eerste is volgens mij een handpen van een Kauw.
De tweede serie zijn inderdaad veren van een Merel (vrouw). Die zal niet door de kat gepakt zijn, want een kat bijt de veren af. De schachten zijn allemaal nog heel, dus is de rover waarschijnlijk een Sperwer of anders een Havik.

Wim
Wim van Boekel

keesschreven

Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

vosje50

Hallo Wim en Kees,

Bedankt voor jullie reactie. Een kauw dus, die zitten hier inderdaad vaak in de tuin.

Het andere verhaal over de merel, die niet door de kat verschalkt is klinkt heel logisch. Inderdaad een kat doet het anders en het lijkt dus meer op een roofvogel geweest te zijn, die de merel te pakken gekregen heeft. Maar of het een sperwer of een havik geweest is zou me verbazen. Ik heb ze hier (sinds 2011 en ik vogels invoer) nog nooit gezien. Ik zie wel dat andere waarnemers in de Alblasserwaard wel eens een sperwer waargenomen hebben, maar meer in de vrije natuur en niet op een erf bij huizen, maar het zou eventueel kunnen. De roofvogels die ik hier regelmatig zie zijn buizerds. En vorige maand 2 keer een bruine kiekendief. Maar goed, wellicht ontdek ik hier eens een sperwer in de buurt ons erf. Zou leuk zijn.
In ieder geval bedankt voor de determinatie!

Met vriendelijke groet,
Janny

whmvb

Hoi Janny,

een Sperwer jaagt vaak in de bebouwde kom, vooral als daar veel vogels te vinden zijn. Je ziet ze meestal  alleen je er alert op bent of geluk hebt. Ze zijn voorbij voor je er erg in hebt. Een teken dat er Sperwer in de buurt is zijn de luid alarmerende vogels. Soms zijn ze te zien op grote hoogte in de lucht cirkelend, op zoek naar potentiĆ«le prooien. Let er maar eens op en wie weet krijg je hem dan te zien. Een Buizerd pakt ook wel vogels, als hij de kans krijgt, dus inderdaad kan dat ook de dader zijn.

Wim
Wim van Boekel

keesschreven

Wat nog kan helpen bij het achterhalen van de roofvogel, is de manier waarop de veren liggen. Zijn de grote veren er vooral met plukjes uitgetrokken, dan heb je te maken met een sterkere grotere roofvogel (Buizerd/Havik). Met een merel als prooi lukt het de sperwer niet makkelijk om meerdere veren tegelijk uit te trekken, die liggen dan allemaal los. Ook de grootte van de cirkel waarbinnen de veren liggen, is een kenmerk: sperwer zit met zijn kop lager bij de grond, dus de veren liggen in een kleinere cirkel (uit mijn hoofd: hooguit 50 cm diameter). Bij Havik/Buizerd komen ze verder tijdens het plukken.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren