Hoofdmenu

Kleine Mantel

Gestart door frankmeer, juli 18, 2013, 18:59:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankmeer

Eind vorige week kwam ik deze fraaie, ranke 2kj Kleine Mantel tegen in Utrecht, naar ik later zag zelfs tweemaal. De vogel gaf me een indruk als van intermedius. Qua handpenrui is hij niet zo afwijkend denk ik (min. 2 oude buitenste handpennen), maar wat betreft resterend kleed (schouder- en dekveren) vond ik hem toch opvallend en gevorderd en ik kom niet zo veel vergelijkbare vogels tegen (deze http://gull-research.org/lbbgjunjul/nos4105943.htm komt nog wel in de buurt). Is er iets te zeggen over ondersoort?
Frank van der Meer

Albert de Jong

#1
Je hebt geen open vleugel(s) op de foto zeker? Wat ziet 'ie er goed uit, op de buitenste handpen na! In de linkervleugel lijkt me p10 heel erg gesleten en lijken me p7-9 (of p6-8) minder gesleten. Of zie ik dat nu verkeerd? Ik vind het lastig om te zien of er een generatieverschil zit tussen p10 en de rest.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

frankmeer

#2
Geen open vleugel Albert. Op de bovenste foto lijken het overigens min. 2 oude handpennen te zijn, een typische fuscus had ik vanwege die oude buitenste handpennen al snel afgeschreven.
Frank van der Meer

Martijn Bot

Qua handpennen ligt de grens voor aanvaarding volgens het artikel bij minimaal acht (in combinatie met, enfin, lees dat zelf nog even door). Als dat bij deze vogel het geval zou zijn, en dat zou maar zo kunnen, dan heeft deze vogel alle schijn van een schoolvoorbeeld...

frankmeer

#4
Ik weet het, ik heb het artikel laatst nog gelezen. Zouden die oude handpennen me dan toch zo op het verkeerde been hebben gezet? Een aanvaardbare vogel is het zonder betere documentatie hoe dan ook niet volgens de normen die in dat artikel worden opgesteld. Maar kan intermedius nu ook niet zo ver zijn met rui?
Frank van der Meer

adriaens

Ik tel toch minimum 4 juveniele buitenste handpennen (p7-10), dus een aanvaardbare fuscus wordt dit inderdaad niet.

frankmeer

Dat had ik er met deze foto's niet uitgehaald Peter, bedankt voor je reactie. Dan laat ik de waarneming maar staan als intermedius - http://waarneming.nl/waarneming/view/77499151
Frank van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Even inhakend, in Arnhem gister ook een 2cy met momenteel alleen P10 oud, verder ook ver doorgeruid op de mantel. Wellicht dus een kandidaat? Ik heb alleen geen foto's, maar omdat ik geen lid ben van DB, vroeg ik me af of het artikel ook ergens digitaal staat.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


ruud_altenburg

Wat natuurliijk sowieso niet goed is voor fuscus is het feit dat deze vogel actieve handpenrui heeft.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Martijn Bot

Vanmiddag trof ik bijgevoegde vogel, die me in eerste instantie erg aan de vogel van Frank denken. Echter, zo'n gesleten staart maakt dit toch een 3KJ?

Klaas van Dijk

hoi Martijn,

Oef. Ik ben geneigd om deze als 2KJ te noteren, zeker als ik niet zo goed op de staart let (en dat doe ik meestal niet heel erg). En helemaal bij de foto met de zwemmende vogel. Ik ruil mijn mening graag in voor een beter onderbouwde mening.

Groetjes, Klaas

ruud_altenburg

Martijn, veel verser krijg je die staartpennen niet denk ik...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Martijn Bot

Citaat van: ruud_altenburg op augustus 09, 2013, 00:20:24 AM
Martijn, veel verser krijg je die staartpennen niet denk ik...
Ok, mij leken die pennen wat vaag getekend en de band niet scherp afgesneden, wat mij tot een verkeerde conclusie heeft doen komen. Dan is dit dus (ook) een behoorlijk gevorderde 2kj.