2 wantsjes heidegebied

Gestart door Libelleke, augustus 11, 2013, 10:46:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

Libelleke

Hoi forum,

Gisteren vond ik op onze telpost Strabrechtse Heide deze 2 kleine wantsjes (van hetzelfde type zo lijkt het).
Het exemplaar met het bruine achterlijf verliet steeds snel een holletje en kwam vervolgens weer terug (vrouwtje?), het andere exemplaar was op op nog geen 20cm afstand driftig aan het rondrennen op grassen/heide (mannetje). Kleine wantsjes, misschien max. 7mm groot.
Betreft het idd man+vrouw van dezelfde soort en is er misschien een soortnaam aan te koppelen?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/78291846
Bodemwants onbekend - Lygaeidae indet. gezien op 2013-08-10 Strabrechtsche Heide
Foto's:

Groet, Robert

\/
o==<
/\

Arp

Het zijn beide nimfjes, van een bodemwants (Lygaeidae) zou ik denken en ze moeten van een langwerpige soort zijn, maar het is naar mijn bescheiden mening bijvoorbeeld alvast niet Ischnodemus sabuleti of Ischnocoris angustulus - die ken ik en zien er iets anders uit. Voor Macrodema lijken de vleugelkapsels me wat aan de lange kant en het achterlijfje misschien ook te langwerpig(?) Ik vermoed dat het nimfjes Pterotmetus staphyliniformis zullen zijn - ik had die ooit in een overzichtje ergens maar dat is niet meer bruikbaar. Vergelijk misschien met deze.

Absoluut bevestiging/correctie van een wantsenweter afwachten  :angel:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

P.S. Ik zie net dat Albert Jacobs ook al een nimfje op wrn had ingevoerd.

De naam had ik er bij verzonnen dus dat zegt niet zoveel.

Als er een bevestiging op kan komen, dan stop ik ze in het familieoverzicht.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Libelleke

Arp, Berend, dank voor de hulp.
Groet, Robert

\/
o==<
/\