witkoppige 2e kj meeuwen

Gestart door Jaap v. d. Linden, mei 16, 2007, 22:42:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jaap v. d. Linden

Op verzoek van Bram (http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2410988) maar eens aangemeld voor het forum. Het gaat om twee meeuwen die tussen een aantal kleine mantelmeeuwen zaten. Ze verschilden van de 2e kj kleine mantels door het formaat en de forse witte koppen. De ene had een volledig zwarte snavel (1), de andere een rozige snavel met zwarte punt (2). Beiden hadden wel een behoorlijk donkere mantel. Voor alle duidelijkheid zal ik de foto's op chronologische volgorde zetten. Op de eerste foto (2) met een kleine mantelmeeuw.

Jaap v. d. Linden

zelfde vogel nogmaals

Jaap v. d. Linden

Links (1) en rechts (2), let op het verschil in grootte met kleine mantel links.

Jaap v. d. Linden

Links (2) en rechts (1).

Jaap v. d. Linden

Meeuw (1), brede donkere staartband.

Jaap v. d. Linden

Links (1), rechts (2).

Jaap v. d. Linden


Jaap v. d. Linden

Meeuw (2) opvliegend.

Jaap v. d. Linden

Meeuw (2) in vlucht.

Jaap v. d. Linden

Meeuw (2) nogmaals, volgens Bram qua snavel en jizz meer een pontische.

Jaap v. d. Linden

Nogmaals (2) van achteren.

Jaap v. d. Linden

Meeuw (1), donkere vleugels en en brede staartband zouden op kleine mantel wijzen.

Jaap v. d. Linden

Maar deze kleine mantel heeft een donkerder kop.

theomuusse

CiteerMeeuw (1), brede donkere staartband.
Het lijkt er sterk op dat deze 2cy kleine mantel al veel geruid heeft in de winter.
Zij lijkt een nieuwe staart, nieuwe armpennen en binnenste nieuwe handpennen te hebben.
Was dat zo?
Pleit erg voor de oostelijke ondersoort van kleine mantel.
Theo

jvdlaan

Citeer
CiteerMeeuw (1), brede donkere staartband.
Het lijkt er sterk op dat deze 2cy kleine mantel al veel geruid heeft in de winter.
Zij lijkt een nieuwe staart, nieuwe armpennen en binnenste nieuwe handpennen te hebben.
Was dat zo?
Pleit erg voor de oostelijke ondersoort van kleine mantel.
Theo
En met oostelijke ondersoort bedoel je heuglini, Theo? Taxa lijkt me een betere naamgeving, dat soort vs ondersoort lijkt me bij meeuwen in het bijzonder toch een archaisch begrip.

JAn

ruud_altenburg

Die nieuwe handpennen zie ik eerlijk gezegd niet zo. En ik denk dat Theo fuscus bedoelt want een heuglini zal dit nooit gaan worden.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam