Vraagje fototoestel

Gestart door Joostlaan, augustus 09, 2013, 23:19:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Joostlaan

Hallo iedereen,

Ik ben van plan op de Nikon D3200 te kopen als vervanger voor mijn huidige digitale camera (met superzoom). Alles wat ik wil weten is ongeveer in kannen en kruiken, hij zou met kitlens gewoon goed genoeg moeten zijn voor op vakantie en om daar mooie foto's te maken. Ik vroeg me echter af of ik met deze camera ook nog gewoon bewijsfoto's kan maken van bepaalde vogels, wat ik op het moment doe met m'n digitale camera, maar die valt erg tegen, vind ik. Dus mijn vraag is of ik met deze Nikon nog de bewijsplaatjes kan maken die ik nu maak of liefst beter. Ik ga ervan uit dat de kitlens genoeg bereik biedt voor tuinvogel-fotografie, of moet ik dan ook al gaan denken aan een minivogel op de foto en dan een groot deel croppen voor een foto met redelijke kwaliteit? Is het bereik dus voldoende voor bewijsplaatjes? Ik zou het begrijpen als jullie dingen in dit stuk niet snappen of iets dergelijks, vraag dan vooral. Ik hoor graag wat de mensen op dit forum ervan denken en of misschien sommigen van jullie zelfs ervaring hebben met deze camera.

Alvast bedankt!
Groeten,

Joost van der Laan

Platbuik

Waarom zou je met een kitlens geen vogels kunnen fotograferen? Het is afhankelijk van de brandpuntsafstand van de lens, niet van het feit dat ie bij de kit hoort of niet. Tip: koop de juiste kit!
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Joostlaan

Oke, laat ik mijn vraag anders formuleren, is er een kans dat er met de 18-55 lens bij deze camera er een beetje mooie plaatjes uit komen, maar bijvoorbeeld ook dat ik door een crop van een foto van een steltloper 70 meter verderop een goed bewijsplaatje heb.
Groeten,

Joost van der Laan

JR de Jong

kies voor een allround lens 18-200, met 55mm moet het object wel verdomd dichtbij zijn en 18-55 is grof gezegd 3x zoom. Je superzoom zal hoogstwaarschijnlijk 20x zoom zijn met 24mm dat is dus 480mm (kwaliteit van deze superzoomlens is vaak wel van mindere kwaliteit).
met vriendelijke groet, Jack

rrrrr

Ik zou dan toch voor meer mm's gaan, b.v. een  AF-S 18-300DX (een stevige all-round lens) of een AF-S 70-300 VR (tele-zoom).
Die laatste heeft dan weer het voordeel van de cropfactor van 1.5: dus heb je eigenlijk een 105-450mm.
Bij vogels fotograferen heb je eigenlijk altijd mm's tekort is mijn ervaring, maar voor een bewijsplaatje.......

Rob

Joostlaan

Oke, dankje voor je reactie! Ik ga denk ik gewoon sparen voor een goede lens die ik later dan ook bij een eventueel ander (beter) toestel kan gebruiken. En ik vind het gewoon fijn om bewijsplaatjes te hebben, maar natuurlijk wil ik ook gewoon mooie foto's maken en daar heb je bij vogels wat meer millimeters voor nodig, dus dat is waar ik voor ga. :blink:
Groeten,

Joost van der Laan

bas waanders

Ik heb geen Nikon maar Canon , maar dat maakt op zich niet veel uit . De kitlens is een goede allrounder , maar verwacht géén wonderen als je vogels dichterbij wilt halen . Ik gebruik voor tele een Tamron 70-300mm , een goede vervanging voor Canon en een stuk goedkoper . Een goede zoom én voor macro's ook nog geschikt , je kunt op 3-4 meter redelijk goede resultaten halen .
Maar alles is afhankelijk van je evt. budget : de Tamron kost ca 200 euro , Canon in die richting én usm zit al gauw richting 700-1000 euro . De kwaliteit is natuurlijk beter , de prijs is niet voor niets 4x zo veel :-)
Kijk gewoon eens of je van iemand zo'n lens kunt lenen , gewoon om te kijken hoe die jou bevalt , dat zou het meest ideale zijn . Voor macro gebruik ikzelf :
- kitlens 18-55mm
- 100mm macro f2.8 USM ( 600euro) , dé ideale :-)
- Tamron 70-300mm (200euro)
Croppen : bij de huidige 18+ Mpixel camera's een optie , maar het is altijd fijner om beeldvullende objecten te hebben , die kwaliteit is altijd beter  :-)
veel succes en natuurlijk ook veel plezier !
http://www.amazingmacro.wordpress.com

Joostlaan

Heel erg bedankt Bas, ik hou het voorlopig bij de kitlens, tot herfstvakantie in Frankrijk! (: en kan altijd nog uitbreiden naar bijvoorbeeld de Tele en Macro lens die jij noemt. In ieder geval heb ik veel aan je reactie en met 't plezier moet het ook wel goed komen!

Trouwens erg mooie sites met even mooie foto's!
Groeten,

Joost van der Laan

bas waanders

haha , dank je voor het compliment maaarrrrrrrrr ........
ik ben zelf niet helemaal tevreden met de resultaten , r zitten fantastische foto's tussen . Maar de meerderheid heeft last van een kleine onscherpte . Dit heeft te maken met het "uit de hand" fotograferen . Een statief is ideaal maar verre van praktisch . Ik ben nog steeds aan het dubben hoe dit op te lossen . Afdrukken en de sluiterbeweging kan al onscherpte veroorzaken . Des te beter de lichtcondities ( wat invloed heeft op veel snellere sluitertijden ) des te scherper de opnames .
Ik vind mezelf kritisch op dit punt , ben niet gauw tevreden . Een overweging zou zijn het gebruik van een ringflitser en een draadontspanner . Die ringflitser staat wel op mn lijstje , maar is ook een kostbaar dingetje . Ik heb een ringlicht van LED's , maar echt tevreden ben ik hier ook niet over .
Al met al blijft het nog even worstelen . Maar het zijn ook leermomenten en in de loop van de jaren leer je de grenzen kennen , de tekortkomingen , maar ook de geweldige voordelen en soms ook fantastische resultaten . En daar gaat het om :-)