Urntjeswesp

Gestart door wilde, september 06, 2005, 13:00:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilde

Al enkele jaren achtereen zie ik in mijn tuin (Koudekerke, Walcheren) urntjeswespen actief. Ze foerageren meestal op de bloemen van sneeuwbes. De ene soort heeft een soort rechthoekig (zwart) blokje op het achterlijf en de tweede een soort omgekeerd kroontje met zwart balkje als afsluiting. Ik neem aan dat het Eumenes soorten betreft, doch ik kan de species-naam niet vinden.

Eerst gisteren ontdekte ik een urntje van een urntjeswesp op de muur van mijn huis. Het uitgebreide boek 'De wespen en mieren van Nederland' geeft bij alle soorten dezezelfde teleurstellende omschrijving:
Een lange, smalle, zwarte wesp met veel geel, zoals alle soorten van dit genus.
Daar wordt je dus niets wijzer van als er geen afbeeldingen bij worden geplaatst. Jammer van dit boek, want het ziet er verder fraai uit. Om te determineren heb je er echter weinig aan. Een gemiste kans van de uitgever, want dergelijke boeken zijn schaars.
De volgende soorten worden genoemd voor Nederland en Noord-Belgiƫ:
Eumenes coarctatus, E. coronatus, E. papillarius, E. pedunculatus, E. subpomiformis (N. Belgiƫ).
Ook het boek 'Gids van Bijen, Wespen en Mieren' (Bellmann) geeft weinig informatie. De E. papillarius zou de meest algemene soort zijn, doch men verzuimt er een plaatje van te geven of een soortbeschrijving.

De E. coarctatus staat in een aantal boeken met een plaatje en die heeft een andere tekening op het achterlijf dan mijn exemplaar en zal het dus vermoedelijk niet zijn. Deze soort plaatst de urntjes meestal aan plantenstengels.
De E. coronatus komt misschien in aanmerking, want die maakt urntjes zowel aan boomschors als aan stenen.
De E. papillarius zou de urntjes in groepjes van 4 tot 6 plaatsen. Bij mij hangt er slechts 1.
De E. pedunculatus bevestigt de urntjes aan plantenstengels en valt dus waarschijnlijk af.
Van de E. subpomiformis heb ik geen gegevens.

Het urntje bij mij is inmiddels met een kleilaagje gesloten en wordt vandaag (6sep05) afgedekt met een laagje algen.
Hebben jullie beter determinatiemateriaal om de soort te bepalen?











Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

wilde

#1
Op 7 september 2005 zag ik 3 exemplaren van dit soort wespen foeragerend op sneeuwbes. Ik heb er 2 stuks gevangen en gefotografeerd en weer losgelaten.
De eerste is ongeveer 16 mm lang en heeft niet de rechthoekige zwarte uitloper op het achterlijf, maar meer een omgekeerde T-vorm.
Het andere exemplaar is ongeveer 14 mm lang en heeft de rechthoekige achterlijftekening die ik eerder het meest zag.
Zijn dit wel dezelfde soorten? En zo ja, welke dan?
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

wilde

#2
Determinatie door Chiel Jacobusse van 2 nieuw gevangen exemplaren (op dezelfde plek) met verschillende tekening op het achterlijf geeft als uitkomst: Eumenes papillarius en Eumenes coronatus.
Het urntje is vermoedelijk van eerstgenoemde wesp. Dat is mijn beoordeling op grond van de vleugelbeadering, die op foto's zichtbaar is. Geheel zeker is het niet.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me