Hoi Klaas, bedankt voor je bijdrage. Ik kan me daar goed in vinden. Vooral als het gaat om het zo klein mogelijk houden van het aantal slachtoffers. Ik ben nog steeds benieuwd naar de richtlijnen van het vogeltrekstation omtrent het vasthouden van kleinere zangers. Hoe lang mag dat nou en wanneer gaat de klok lopen; op het moment dat de vogel het net invliegt of dat je hem uit dat net haalt? Wie weet het antwoord daarop?
Ik zie trouwens dat de ringbaan van de Veldrietzanger ook een CES site is.
hoi Bram,
Graag gedaan hoor. Ik weet weinig van zangvogels ringen (ben wel af en toe erbij geweest en heb ook wel af en toe allerlei hand- en spandiensten verleend), dus die vraag zal echt iemand anders moeten beantwoorden.
De ringlocatie Ooyse Graaf is, voor zover mij bekend, opgezet / gestart als CES locatie en deze locatie doet, voor zover mij bekend, al erg lang mee met het CES-project. Het is dus een vrij nieuwe locatie. Anders dus dan diverse ringbanen in de duinen en op de Waddeneilanden: die kennen een veel langere historie en hebben ook een andere ontstaansgeschiedenis.
Het CES-onderzoek is primair gericht op broedvogels, lees de handleiding er maar op na, en alles is uitermate gestandaardiseerd. Want alleen dan kun je er dus wetenschappelijk betrouwbare informatie uithalen. Bovendien is het een 'eeuwig' project (net als bijvoorbeeld het BMP van Sovon en allerlei watervogeltelprojecten van Sovon). Dus hoe langer CES-locaties meedraaien, hoe beter het is.
Daar staat tegenover dat de CES-ringers allemaal vrijwilligers zijn. Ringers die het dus allemaal voor de lol doen, er niet voor worden betaald en vaak ook nog allerlei extra kosten moeten maken. En soms is -langdurig- standaardonderzoek erg saai / vervelend. Daardoor loop je natuurlijk de kans dat de vrijwilligers afhaken. Dus wat moet je? CES-onderzoek laten uitvoeren door professionals is veel te duur (cq de Nederlandse overheid stelt andere prioriteiten). Je kunt dus ook er wat tegenover stellen. Ergo:
* tijdens het broedseizoen (= de CES-periode) mag alleen op de strikt gestandaardiseerde wijze gevangen worden.
* in de nazomer en herfst mogen de ringers meer hun eigen gang gaan om, op hun eigen wijze en naar eigen inzichten, ook doortrekkers van diverse pluimage te vangen.
Het zijn dus voortdurend afwegingen die gemaakt moeten worden. Daar staat wel tegenover dat er hierdoor in de loop van de tijd wel enorm veel meer kennis en inzicht is gekomen in een veelheid van zaken over vogels, vogeltrek, bescherming van gebieden en noem maar op.
En als laatste weer even een link naar een erg leuk artikel over 'leap frog migration' van de twee ondersoorten van de Rosse Grutto. Zie
http://www.metawad.nl/wp-content/uploads/2013/05/Ardea2012-leapfrog-migration-in-bar-tailed-godwits-Duijns-et-al.pdfHet leuke van dit artikel is dat het is gebaseerd op twee totaal verschillende datasets:
(1): alle vangsten en terugmeldingen van Rosse Grutto's uit een omschreven gebied van vogels die niet planmatig zijn gevangen.
(2): alle vangsten en terugmeldingen (vooral aflezingen) van Rosse Grutto's die planmatig zijn gevangen en die zijn gekleurringd en waarbij de aflezingen ook nog eens -deels- planmatig zijn verzameld.
Wordt het zo weer wat duidelijker?
Groetjes, Klaas