Beste mensen,
Het vangen en ringen van vogels zal altijd slachtoffers veroorzaken, hoe voorzichtig je ook te werk gaat. Het gaat er natuurlijk wel om dat je dit aandeel zo klein en zo laag mogelijk houdt. Goede wetenschappers / vogelringers doen hier niet geheimzinnig over en verschillende onderzoekers en vogelringers houden nauwgezet bij hoeveel vangstslachtoffers er vallen (zie bv de link naar het artikel wat Maarten eerder in deze draad gaf). Ik kan me ook een oud artikel herinneren van Kees Swennen (onderzoeker van Eidereenden) waarbij het aantal vangstslachtoffers gedetailleerd staat beschreven.
Je kunt zelfs nog een stap verder gaan. Ruim 29 jaar geleden, in het begin van 1984, was ik deelnemer van de eerste WIWO-expeditie naar waddengebieden in Tunesië. Het onderzoek had drie peilers:
* een goed beeld krijgen van de aantallen overwinterende wad- en watervogels in dit gebied,
* een beeld krijgen van het voedselaanbod voor de wadvogels (met name steltlopers),
* een beeld krijgen van de herkomst / conditie (etc.) van de steltlopers die in dit gebied overwinterden.
We hebben hier dus steltlopers gevangen met mistnetten, 's nachts tijdens hoog water en tijdens perioden dat er geen maan was, en op dezelfde manier zoals dat vroeger en nu in de Nederlandse Waddenzee plaatsvindt. Je weet dan van te voren dat er slachtoffers zullen vallen. Je kunt dit negeren cq de slachtoffers wegflikkeren, maar je kunt ze ook voor nader onderzoek gebruiken. Het laatste hebben we gedaan. De resultaten staan in het WIWO-rapport wat hier over is verschenen (nog niet gedigitaliseerd).
Een aantal jaren later zijn dezelfde gegevens gebruikt in een Engelstalige publicatie in Ardea. Titel:
The estimation of fat reserves in coastal waders before their departure from northwest Africa in spring. ARDEA 78: 221 - 236. Het artikel is gratis te downloaden via de site van de NOU (
http://nou.nu/ardea/ardea_show_abstract.php?lang=nl&nr=281 ).
Er zijn meer van dit soort wetenschappelijke artikelen geschreven, puur gebaseerd op vangstslachtoffers die er, hoe voorzichtig je ook bent, altijd zullen zijn. Blijft natuurlijk pal overeind staan dat je je altijd ervan bewust moet zijn dat er grenzen zijn en dat hier altijd discussie over mogelijk moet zijn.
Vriendelijke groeten,
Klaas van Dijk