Om weer even terug te keren naar de kern van de discussie (want een Gekraagde Roodstaart komt geen twitcher op af, dus die zal nooit ge-herdetermineerd worden).
Het lijkt mij altijd interessant om een vogel in de hand te zien, los van of je hem kan tellen of niet.
Dat soorten nu worden vastgehouden tot "vriendjes" er zijn... waarom zouden bij plekken als Castricum deze soorten niet aan het openbare pad getoond kunnen worden?
Het is een pleuris eind lopen vanaf de doorgaande weg, maar dat is niet de zorg van de ringers toch? Dan zorgen mensen wel dat ze een vouwfiets oid meenemen.
Ik zou er goud voor geven om een Steenortolaan in de hand te zien, of hij nou wel of niet telt voor mn lijst.
(Nou heb ik helaas geen goud, maar een bijdrage voor het ringstation geef ik maar al te graag!!)
Op die manier is het per ringstation te bekijken of je soorten kan tonen of niet.
(afstand tot openbare weg, tijd om daarheen te lopen ivm andere te ringen vogels, max tijd vasthouden etc)
Ik begrijp helemaal dat er in diverse gevallen dus geen tijd voor is, maar ik vermoed dat er in diverse gevallen ook andere aspecten een rol spelen.
Aangezien het in Zweden, Engeland, Denemarken etc blijkbaar wel lukt, hoop ik wel dat er ooit eens een cultuuromslag plaatsvindt.