Klopt, ik zeg al, zo hou je eigen mythe in stand. Vincent (die overigens plausibele redenen heeft om geen mensen te ontvangen omdat het een drinkwatergebied is waarvan hij me overtuigd heeft) en ik hebben hier vaker over gediscussieerd. Blijft o.a. de vraag open; waarom wel wachten op "de vriendjes" die er minimaal een uur over doen en niet op andere mensen?? Overigens afsplitsen van deze discussie lijkt me een goede optie.
hoi Max en anderen,
Een al dan niet gerichte vangst door een ringer van een (de?) Slaty-backed Gull in Nederland zal vast erg veel belangstellenden trekken. Als ringer zie (voel) je in één oogopslag of deze vogel gezond is of niet (bv erg vermagerd). Het maakt voor het algehele welzijn van zo'n type vogel, mits gezond, niets uit om hem een tijdje (zeker enige uren) vast te houden. Veel van dit soort ringwerk vindt plaats op vuilstorten en/of in (grote) stadsparken, op plekken die vrij toegankelijk zijn en/of waar het geen probleem is dat er flink wat mensen rondsjouwen.
In zo'n geval kun je als ringer (maar de verantwoordelijke ringer heeft uiteindelijk de eindverantwoordelijkheid over alles) best besluiten om deze vogel wat langer vast te houden om wat meer mensen de kans te geven de vogel ook van dichtbij te bekijken / te fotograferen (etc.). Blijft wel staan dat ook zo'n grote & stevige vogel stress zal ondervinden zolang hij vast zit en er mensen om hem heen zijn.
Maar deze afweging is heel anders als het gaat om een (klein) zangvogeltje cq vogels die veel kwetsbaarder zijn cq vogels die veel sneller last krijgen van stress, van pootkramp en noem maar op. Daar heb je dus als ringer veel en veel minder speelruimte om zo'n vogel langer vast te houden. En weersinvloeden spelen bij (kleine) zangvogeltjes dus ook veel sneller een rol dan bij een grote meeuw.
Uiteindelijk zijn het altijd subjectieve keuzes die een ringer zal maken. Jouw voorbeeld van jouw woonplaats ver in Limburg is goed, want je zult in dit soort gevallen altijd een grens moeten trekken. En die grens wordt bepaald door het welzijn van de vogel. Wat niet inhoudt dat er geen speling is.
Wellicht is de verantwoordelijke ringer wat minder thuis op het vlak van de herkenning van superzeldzame soorten en belt hij daarom wat vriendjes die hier meer van weten? Wellicht kent de verantwoordelijke ringer een aantal goede vogelfotografen onder zijn vriendjes en belt hij ze daarom? Kan natuurlijk nooit kwaad als er veel goede foto's van dit soort superzeldzame gevallen zijn.
Tot slot zit er wel degelijk ook een publiek belang bij. De ringers zijn weliswaar vrijwilligers en moeten (bijna altijd) hun eigen kosten (incl. ringen) betalen, maar de coördinatie van het geheel gebeurt met publiek geld. Daarom heb je dan dus wel degelijk een goed punt dat er dan ook iets tegenover moet staan.
Vriendelijke groeten,
Klaas van Dijk