Ringbanen en twitchers

Gestart door TjeerdBurger, augustus 07, 2013, 12:23:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

TjeerdBurger

Uit Zeldzaamheden in de WP:
Citaat van: Steven Wytema op augustus 07, 2013, 11:07:27 AM
Citaat van: Edwin Russer op juli 27, 2013, 09:16:57 AM
Citaat van: Gert Ottens op juli 22, 2013, 15:10:26 PM
Citaat van: jameslidster op juli 22, 2013, 14:58:40 PM
Swinhoe's Petrel Fair Isle (Schotland)
Groet,
James
http://fibowarden.blogspot.nl/

Inmiddels vannacht de vogel ook gevangen.
http://fibowarden.blogspot.co.uk/2013/07/postcard-from-sunderland.html
En afgelopen nacht is een tweede gevangen!
http://fibowarden.blogspot.co.uk/2013/08/swinhoe-ho-ho.html

beest wordt dus een soort van getwitched door lui die meekijken bij het ringen, zo begrijp ik uit het blog. Beetje vreemde situatie als je het mij vraagt, al is het nut van het ringen van die beesten mij sowieso onduidelijk. Eén sateliet transmitter en je weet 10x zoveel zou je zeggen.

Oenanthe

Ik heb de hele blog niet gelezen maar ze vangen daar ongetwijfeld niet in de eerste plaats Swinhoe's. Ze zijn een bijvangst en waarom zou je die ongeringd loslaten. Een satelliet transmitter is heel wat meer dan 10 keer zo duur als een ring dus dat zal ook meespelen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jeroen Nagtegaal

Ik weet niet hoe het precies daar werkt, maar GPS zenders bij zulke soorten zijn nu nog onmogelijk.. Ze zijn er gewoonweg te licht voor. Daarnaast kunnen tal van andere onzoeksvragen niet beantwoord worden met GPS-fixes. Denk aan conditie, rui, overleving etc. Daarnaast is het ook een financieel aspect. Dat er leuke onderzoeken worden geboekt met bijv. Koekoeken betekent niet dat alles kan... Een zender voor een Koekoek kost meen ik zo'n 2000 euro, één ring enkele centen. Nu blijkt ook uit het onderzoek aan Koekoek dat het zenderen in één gebied bij lange na niet representatief is...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Max Berlijn

Wel gaaf dat die ringbanen in de UK daar zo aan mee willen werken. Is een beetje mijn stokpaartje maar het zou geweldig zijn als ringbanen in NL (waar het mogelijk is) dit ook zouden doen (de goede niet te na gelaten, nog dank voor die Groene Bijeneter... :D )
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

TjeerdBurger

Was ook vooral even bedoeld om de discussie los te maken. Over trekroutes kom je waarschijnlijk weinig te weten met het ringen van de stormvogels, maar ok, over leeftijd, conditie etc. wel weer. Ben ook zeker niet tegen ringen. Snap dat het gebruik van GPS-zenders moeilijkheden met zich meebrengt en blijkbaar nog onmogelijk toe te passen is op stormvogeltjes maar de kennis over trekroutes lijkt me wel veel relevanter dan kennis over rui en conditie. Om in te gaan op de opmerking van Max, hoe zie je dit voor je? Bij een gevangen waterriet zal de belangstelling niet mega zijn maar wat dan bij een Goudlijster dan? De 200+ twitchers op de ringbaan toelaten kan niet dus dan slechts een select gezelschap? Dan maar liever gewoon met z'n allen niet.

jelmerpoelstra

Zoals waarschijnlijk bij velen bekend, worden in Zweden gevangen zeldzaamheden vrijwel standaard getoond aan belangstellenden (inderdaad vaak 100en mensen) waarbij van tevoren een tijd wordt doorgepiept. Maar daar zijn de meeste ringstations dan ook in vrij toegankelijk terrein en daardoor gewend aan en ingesteld op bezoekers. Vele gevangen vogels worden bovendien ook in het veld terug gezien, zoals bij een recente (en diverse andere) Veldrietzanger.

JohanvantBosch

Citaat van: TjeerdBurger op augustus 07, 2013, 14:02:06 PM
Was ook vooral even bedoeld om de discussie los te maken. Over trekroutes kom je waarschijnlijk weinig te weten met het ringen van de stormvogels, maar ok, over leeftijd, conditie etc. wel weer. Ben ook zeker niet tegen ringen. Snap dat het gebruik van GPS-zenders moeilijkheden met zich meebrengt en blijkbaar nog onmogelijk toe te passen is op stormvogeltjes maar de kennis over trekroutes lijkt me wel veel relevanter dan kennis over rui en conditie. Om in te gaan op de opmerking van Max, hoe zie je dit voor je? Bij een gevangen waterriet zal de belangstelling niet mega zijn maar wat dan bij een Goudlijster dan? De 200+ twitchers op de ringbaan toelaten kan niet dus dan slechts een select gezelschap? Dan maar liever gewoon met z'n allen niet.


En in de blog lees ik dat ze stofjes uit Portugal en Denemarken hebben gevangen.... dat er uitwisseling is lijkt me ook aardige info.

Max Berlijn

@Tjeerd, inderdaad, wat is het probleem?, bij de Groene Bijeneter waren er 100den , iedereen blij en een goede reclame voor de ringbaan, uiteraard op die plekken waarbij er geen ECHTE (en niet verzonnen) negatieve neveneffecten zijn. ik denk dat deze discussie overigens in een ander topic thuishoort.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

BramtK

Volgens mij moet je een gevangen vogel na het ringen, wegen enzovoorts, zo snel mogelijk loslaten. Dat verhoudt zich slecht met vasthouden zodat mensen de vogel kunnen twitchen.
Groeten,

Bram ter Keurs

Max Berlijn

#9
@Bram, eens, ik zeg ook niet dat je de vogel uren moet vasthouden, diegene die in de buurt is en er snel bij kan zijn heeft gewoon geluk (nu wordt er een select groepje mensen gebeld die goede banden hebben met de ringbaan), de ringer moet zijn ding gewoon blijven doen met de snelheid waarop dit nu gaat. De laatkomers (waarbij ik er een zal zijn vanuit Limburg) moeten dan maar hopen op een beeld in het veld zoals dat in de omringende landen van ons gebeurt, maar goed beter in een ander topic.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Jeroen Nagtegaal

Indien de mensen reeds aanwezig zijn is het geen probleem, lijkt me. Daarnaast zou je als ringer er voor kunnen kiezen om een dergelijke soort als laatste te ringen, waardoor mensen kans hebben om te komen. De 'normale' vogels verwerk je dan gewoon. Iets dat eigenlijk altijd wel mijn voorkeur heeft, en probeer te doen, waardoor de wachttijd voor de meeste vogels, zo kort mogelijk is.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Adri Clements

Het is gewoon wachten tot het moment dat de satellietzenders nog lichter worden en ook betaalbaarder -> en dus ook op kleinere vogelsoorten geplaatst kunnen worden, waarna er denk ik vele ornithologische doorbraken ons staan te wachten. Het probleem van loggers is dat je ze weer moet uitlezen.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Wouter

Ik vind het vrij belachelijk om te gaan wachten tot er '100en mensen' zijn, om dan het vogeltje even te tonen en dan los te laten. Hoe lang duurt het wel niet voordat al deze mensen er zijn? Reken maar dat de vogel veel stress heeft en mogelijk overlijdt, zeker als het een verre dwaalgast is die een lange reis achter de rug heeft.


Wouter

Oenanthe

Het is verboden om een gevangen vogel langer vast te houden dan strikt noodzakelijk. Een dwaalgast moet al langer worden vastgehouden omdat daarvan een beschrijving en foto's moeten worden gemaakt. Dat is de eerste en belangrijkste reden waarom het onmogelijk is om twitchers uit te nodigen een zeldzaamheid te komen bewonderen. De tweede reden is dat ringactiviteiten vaak plaatsvinden in niet openbaar toegankelijk terrein en dat terreinbeheerders niet toestaan dat ringers allerlei mensen zonder vergunning tot het terrein toelaten. Het is in het verleden wel gebeurd dat in de terreinvergunning de voorwaarde werd opgenomen dat de vangst van dwaalgasten minstens 48 uur stil moest worden gehouden, om toeloop van twitchers te voorkomen. Tenslotte hanteren veel twitchers de stelregel dat een gevangen vogel niet mag worden geteld voor de lijst tenzij hij meer dan 24 uur later wordt teruggevonden in het veld.

Max, ziehier de reden waarom veel ringstations in Nederland niet te koop kunnen lopen met hun zeldzaamheden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Max Berlijn

Leuke argumenten allemaal, maar NL is het enige land wat ik ken waar ringen is voorbehouden aan een elite. In andere landen is het gewoonte om (nogmaals indien je in de buurt bent en de vogel niet onnodig lang moet worden vastgehouden) te tonen. Vogels overlijden daar helemaal niet masaal na zo'n twich (gebeurde toch ook niet bij de Groene Bijeneter). Opmerkelijk is wel dat ringers wel wachten op niet aanwezig zijnde bevriende personen om foto's te maken van zo'n zeldzaamheid, is dat dan niet "onnodig"? Dat die ringbanen over het algemeen niet openbaar zijn is in mijn optiek een vaak (niet altijd) een door henzelf in stand gehouden mythe. Neem een voorbeeld hier aan: http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=4&fid=3580&page=zoek (we waren in de buurt de vogel is maar kort vast geweest)
PS: Dat "niet telbaar zijn"van ringvangsten, daar staat NL ook alleen in.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Oenanthe

De groene bijeneter was geen ringvangst en werd dus niet vastgehouden. Je kunt het belachelijk en elitair vinden maar je kan het ringers niet kwalijk nemen dat er voorwaarden gelden die aan hun terreinvergunning en hun ringvergunning zijn verbonden. Het idee dat de ringerswereld elitair en afgesloten is bestaat vooral buiten de ringerswereld. Vraag dat maar aan Vincent van der Spek.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Max Berlijn

CiteerHet idee dat de ringerswereld elitair en afgesloten is bestaat vooral buiten de
ringerswereld
Klopt, ik zeg al, zo hou je eigen mythe in stand. Vincent (die overigens plausibele redenen heeft om geen mensen te ontvangen omdat het een drinkwatergebied is waarvan hij me overtuigd heeft) en ik hebben hier vaker over gediscussieerd. Blijft o.a. de vraag open; waarom wel wachten op "de vriendjes" die er minimaal een uur over doen en niet op andere mensen?? Overigens afsplitsen van deze discussie lijkt me een goede optie.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

TjeerdBurger

Een gevoelig puntje zo blijkt maar weer. Ben ook zeker een voorstander van niet langer een vogel vasthouden dan nodig. Maar, om weer even naar de stormvogeltjes te refereren: een vogel wordt een aantal keer teruggevangen, is het dan voor te stellen dat 'toeschouwers' welkom zijn zodat zij een kans maken de vogel te zien indien deze wordt teruggevangen?

Klaas van Dijk

Citaat van: Max Berlijn op augustus 08, 2013, 12:57:12 PMKlopt, ik zeg al, zo hou je eigen mythe in stand. Vincent (die overigens plausibele redenen heeft om geen mensen te ontvangen omdat het een drinkwatergebied is waarvan hij me overtuigd heeft) en ik hebben hier vaker over gediscussieerd. Blijft o.a. de vraag open; waarom wel wachten op "de vriendjes" die er minimaal een uur over doen en niet op andere mensen?? Overigens afsplitsen van deze discussie lijkt me een goede optie.

hoi Max en anderen,

Een al dan niet gerichte vangst door een ringer van een (de?) Slaty-backed Gull in Nederland zal vast erg veel belangstellenden trekken. Als ringer zie (voel) je in één oogopslag of deze vogel gezond is of niet (bv erg vermagerd). Het maakt voor het algehele welzijn van zo'n type vogel, mits gezond, niets uit om hem een tijdje (zeker enige uren) vast te houden. Veel van dit soort ringwerk vindt plaats op vuilstorten en/of in (grote) stadsparken, op plekken die vrij toegankelijk zijn en/of waar het geen probleem is dat er flink wat mensen rondsjouwen.

In zo'n geval kun je als ringer (maar de verantwoordelijke ringer heeft uiteindelijk de eindverantwoordelijkheid over alles) best besluiten om deze vogel wat langer vast te houden om wat meer mensen de kans te geven de vogel ook van dichtbij te bekijken / te fotograferen (etc.). Blijft wel staan dat ook zo'n grote & stevige vogel stress zal ondervinden zolang hij vast zit en er mensen om hem heen zijn.

Maar deze afweging is heel anders als het gaat om een (klein) zangvogeltje cq vogels die veel kwetsbaarder zijn cq vogels die veel sneller last krijgen van stress, van pootkramp en noem maar op. Daar heb je dus als ringer veel en veel minder speelruimte om zo'n vogel langer vast te houden. En weersinvloeden spelen bij (kleine) zangvogeltjes dus ook veel sneller een rol dan bij een grote meeuw.

Uiteindelijk zijn het altijd subjectieve keuzes die een ringer zal maken. Jouw voorbeeld van jouw woonplaats ver in Limburg is goed, want je zult in dit soort gevallen altijd een grens moeten trekken. En die grens wordt bepaald door het welzijn van de vogel. Wat niet inhoudt dat er geen speling is.

Wellicht is de verantwoordelijke ringer wat minder thuis op het vlak van de herkenning van superzeldzame soorten en belt hij daarom wat vriendjes die hier meer van weten? Wellicht kent de verantwoordelijke ringer een aantal goede vogelfotografen onder zijn vriendjes en belt hij ze daarom? Kan natuurlijk nooit kwaad als er veel goede foto's van dit soort superzeldzame gevallen zijn.

Tot slot zit er wel degelijk ook een publiek belang bij. De ringers zijn weliswaar vrijwilligers en moeten (bijna altijd) hun eigen kosten (incl. ringen) betalen, maar de coördinatie van het geheel gebeurt met publiek geld. Daarom heb je dan dus wel degelijk een goed punt dat er dan ook iets tegenover moet staan.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Klaas van Dijk

Citaat van: TjeerdBurger op augustus 07, 2013, 12:23:20 PM
CiteerInmiddels vannacht de vogel ook gevangen. (...) En afgelopen nacht is een tweede gevangen! (.....).
beest wordt dus een soort van getwitched door lui die meekijken bij het ringen, zo begrijp ik uit het blog. Beetje vreemde situatie als je het mij vraagt, al is het nut van het ringen van die beesten mij sowieso onduidelijk. Eén sateliet transmitter en je weet 10x zoveel zou je zeggen.

hoi Tjeerd,

Hierboven staat al minimaal één argument waarom het wel erg nuttig was om de eerste vogel een ring met een uniek nummer te geven (en vermoedelijk zijn er ook allerlei maten van de vogel genomen). Want hoe weet je anders of het bij de tweede vangst om een andere vogel gaat?

Verder geven de maten, uitgebreide beschrijvingen van het verenkleed en de rui vaak flink wat extra (achtergrond)informatie over de desbetreffende individuen. Een artikel over deze twee gevallen (tuurlijk, een voorbeeld) wordt dus -vaak- veel steviger als je ook dit soort informatie hebt verzameld. Bovendien wordt tegenwoordig in toenemende mate ook bloed (etc.) verzameld en dan kun je nog meer te weten komen (genetische verwantschappen, virussen, parasieten en noem maar op).

Tuurlijk, je moet niet de illusie hebben dat er van deze twee vogels terugmeldingen van elders zullen komen, want die kans is miniem (zeker voor dit soort zeevogels).

Groetjes, Klaas

H.J. Tromp

Temidden van al deze do's en don't's wil ik toch even ruimte nemen voor mijn regel: van vogels blijf je af. Ik heb het ringen één maal meegemaakt, en dat was afdoende.
Geen mistnetten, geen ringen, geen zenders, niks. Gewoon kijken, dan leer je meer dan genoeg.
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

Oenanthe

Citaat van: Max Berlijn op augustus 08, 2013, 12:57:12 PM
CiteerHet idee dat de ringerswereld elitair en afgesloten is bestaat vooral buiten de
ringerswereld
Klopt, ik zeg al, zo hou je eigen mythe in stand. Vincent (die overigens plausibele redenen heeft om geen mensen te ontvangen omdat het een drinkwatergebied is waarvan hij me overtuigd heeft) en ik hebben hier vaker over gediscussieerd. Blijft o.a. de vraag open; waarom wel wachten op "de vriendjes" die er minimaal een uur over doen en niet op andere mensen?? Overigens afsplitsen van deze discussie lijkt me een goede optie.

Voor vriendjes gelden geen andere regels dan voor anderen. In dit geval vraag ik me altijd eerst af of ze vergunning hebben om op ons ringterrein te komen. Is dat het geval dan laat ik weten dat ik iets bijzonders heb. Kunnen ze dan komen voordat ik klaar ben met de vogel (zoals eerder vermeld kost zoiets altijd meer tijd dan normaal) dan zijn ze welkom maar ik houd geen enkele vogel langer vast dan strikt noodzakelijk ten behoeve van mensen die hem ook willen zien. Omgekeerd verlang ik dat van geen enkele collega.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Max Berlijn

@Maarten, dan doe jij dat correct, ik ben geen ringer maar ik weet van vele gevallen van zeldzaamheden die ruim langer dan een uur werden vastgehouden om de "vriendjes van de desbetreffende ringbaan" te laten meegenieten. Ik weet niet of een uur+ lang is maar mij lijkt dat van wel.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Oenanthe

Over anderen heb ik geen oordeel. Ik weet alleen dat ik mijn ringvergunning riskeer als de ringcentrale ontdekt dat ik zo te werk ga en dat heb ik er niet voor over.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op augustus 08, 2013, 16:55:11 PM
Over anderen heb ik geen oordeel. Ik weet alleen dat ik mijn ringvergunning riskeer als de ringcentrale ontdekt dat ik zo te werk ga en dat heb ik er niet voor over.

En als de terreineigenaar/-beheerder het ontdekt ook nog je terreinvergunning.
Herman van der Meer

arnoud.vandenberg


Als je wilt dat de ringers en vogelasiels net zo met vangsten van zeldzaamheden omgaan als in Engeland dan moet je om te beginnen de spelregels aanpassen en net als in onze buurlanden ringvangsten meetellen: zodra ringvangsten voor meer dan een enkele twitcher interessant zijn, dan komen de ideeen vanzelf. Je zou tegelijkertijd bij het Vogeltrekstation moeten nagaan of er een protocol is op te stellen voor het loslaten van zeldzaamheden ten overstaan van publiek. Als tegenprestatie zou dat publiek bijvoorbeeld een donatie kunnen geven aan het Vogeltrekstation. Bij kleine insecteneters zal er meestal weinig mogelijk zijn: die moeten zo snel mogelijk weer vrij rondvliegen. Maar voor zaadeters, grote vogels en vogels die een tijd in een asiel hebben doorgebracht is er best wel wat te bedenken. Echter, als het Vogeltrekstation besluit dat Engelse toestanden voor de Nederlandse situatie ongeschikt zijn, dan houdt het op.
[/size][/font]

garryb

CiteerTemidden van al deze do's en don't's wil ik toch even ruimte nemen voor mijn regel: van vogels blijf je af. Ik heb het ringen één maal meegemaakt, en dat was afdoende.
Geen mistnetten, geen ringen, geen zenders, niks. Gewoon kijken, dan leer je meer dan genoeg.


Nee, dat is naïef gedacht, kortzichtig en staat wetenschap in de weg. Door alleen te kijken zijn bepaalde feiten over trekgedrag, terreingebruik en overleving niet te achterhalen die juist zo van belang zijn om populaties van vogels beter te kunnen beschermen. Sorry, maar deze open deur trapte ik toch graag even in.

Rein Genuït

Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

H.J. Tromp

Je reactie verrijkt m'n inzicht geenszins, Garry. Ik ken deze argumenten al eeuwen. Iets met doel en middelen en zo.
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp