Geelpoot of Kleine Mantel...

Gestart door Martijn Bot, juli 31, 2013, 20:35:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

Ik kom er bij deze even niet uit... Warmbruine mantelkleur en handvleugel ziet er Geelpoot uit, evenals oogmasker, patroon op grote dekveren (venster) en tapse staartband. Het was echter een behoorlijk klein beest, er zit wel behoorlijk wat tekening op de bovenstaart en het snaveltje is wat petieterig.
Ik ben even de weg kwijt.

ruud_altenburg

Duidelijk eentje die niet in de 75% gemakkelijke gevallen valt ;)

Qua kleed zou zowel Geelpoot als Kleine Mantel een optie zijn. Ik zou wat betreft kleed neigen naar Kleine Mantel, onder andere gezien nagenoeg ontbreken van gekartelde grote dekveren, behoorlijke tekening op de bovenstaartdekveren en het ontbreken van een duidelijke borstband. Ik denk dat het lamellenpatroon in de vleugel vertekent; het is immers ook duidelijk zichtbaar in de armpennen.

Echter... voor een juveniele Kleine Mantel verwacht ik in deze tijd van het jaar nog mooiere veerranden met een gouden tintje. Dat deze vogel al enkele schouderveren mist pleit niet onmiddellijk voor Geelpoot, maar de combinatie van sleet en ontbrekende veren acht ik nogal onwaarschijnlijk voor Kleine Mantel. Het is nogal een mager kenmerk om een vogel op te beoordelen en het kan zijn dat ik bij een foto met de snavel dicht (vorm is lastig te beoordelen zo) alsnog me bedenk maar mijn oordeel is: Catalaanse Geelpoot (nazaat van NTT8).
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Martijn Bot

Dank, Ruud. Ik heb meerdere Kleine Mantel-achtige beesten gezien, die ik inderdaad uiteindelijk Geelpoot noemde vanwege het feit dat die goudkleurige, superverse randen om de veren ontbreken, en ze er uit zien alsof ze al een flink aantal weken "in de vleugels" hebben (in combinatie met wat andere kenmerken, uiteraard). Twee van zulke beesten hieronder Één vogel heeft al wat scaps geruid, de ander heeft nogal een Geelpootpostuur, maar daarvan heb ik de mantel niet goed kunnen bekijken (ik stond onder de op de dijk staande vogel; bij wegvliegen nog wel de staart kunnen vastleggen).
Beide Geelpoten?

ruud_altenburg

Die onderste is een klassieker die overigens ook al de nodige schouderveren mist. Bovenste zal wel een vrouwtje zijn. De basiskleur van beide is natuurlijk ook mooi roodbruin ipv echt donkerbruin (als de kleuren niet al te erg bedriegen).
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam