Hoofdmenu

Welke larve is dit?

Gestart door victorwiro, augustus 07, 2013, 19:32:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

victorwiro

Kenners, wie herkend deze larve?
Het is vlgs. mij van een loopkever of een aaskever, maar welke?
Groet,
Willy Ronkes
Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes

Arp

Aaskever - vermoedelijk Phosphuga, maar het zou goed zijn om de kop te zien en een close-up van de "staart" (en eventueel een waanzinnig scherpe foto van de "zijvleugeltjes".)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

victorwiro

Hoi Arp,
De kop is helaas niet goed te zien, maar heb wel een uitsnede van de reeds uitgesneden foto gemaakt.
Dat heb ik eveneens van de staart en de "zijvleugeltjes" gedaan. Echt scherp zijn ze niet, maar hoop dat je hier wat mee kunt?

Groet,
Willy
Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes

Arp

Ik durf het niet helemaal hard te maken. De kop is duidelijk zwart (geen Rupsenaas), maar de rest is me te onscherp. Voer'm desondanks maar in als Phosphuga (onzeker), want dat is wel met groooooote afstand de meest waarschijnlijke.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

victorwiro

Ok! Ik heb 'm vergeleken met andere foto's op het web en is ook voor mij het meest waarschijnlijke.

Thanks!
Willy
Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes

Arp

Het alternatief is Ablattaria  - daar vind je maar weinig foto's van ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

victorwiro

Wel, ik moet zeggen dat deze ook wel erg veel op lijkt!
De Ablattaria arenaria dan!
Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes

Arp

Nee, die komt in NL niet voor en Ablattaria laevigata die hier wel voorkomt is belachelijk zeldzaam, terwijl Phosphuga belachelijk algemeen is. De diagnostische verschillen tussen de larves van de twee geslachten zijn op de foto niet duidelijk genoeg te herkennen, maar het zou wel tamelijk bizar zijn als dit nu net Ablattaria is.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

victorwiro

Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes