met smalle dubbele witte band

Gestart door Marian en Bert, mei 16, 2007, 04:37:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marian en Bert

Wie kent deze opgerolde micro met twee witte bandjes?

We hebben slechts een foto, helaas.

han.endt


Elachista

Groet,
Tymo

Marian en Bert

#3
Bedankt Han, een lastige groep.

Op het uiterlijk en UKMoths afgaand lijkt hij het meest op de G. internana, die niet in het Nederlandse soortenregister voorkomt.  De G. Compositella heeft, zo lijkt het, vier i.p.v. twee witte bandjes.

Het soortenregister vermeldt 12 Grapholita-soorten, net als waarneming.nl.

Conclusie: Grapholita spec.?

Met vriendelijke groet,
Bert

P.S. Eet smakelijk Tymo

(m.a.w. ik snap de hint niet)

Elachista

#4
Ziet er uit als spec!

Persoonlijk houd ik niet zo van die Grapholita's, je kunt op elk lijntje letten maar je komt er dan nog niet altijd even goed uit.
Groet,
Tymo

Marian en Bert

#5
Hoi Tymo of Han,

Kan een van jullie Grapholita spec. aanmaken? De waarneming staat nu noodgedwongen nog als onzekere G. compositella (spek en sla).

Groeten,
Bert

han.endt

CiteerKan een van jullie Grapholita spec. aanmaken?
Gedaan. Heb je nog een foto meer vanaf de zijkant?

Marian en Bert

#7
Enige foto, helaas; kwam met de camera te dichtbij en weg was hij.

(je hebt me natuurlijk wel nieuwsgierig gemaakt naar kenmerken op de zijkant)


Groeten,
Bert

han.endt

#8
Ik wil, als ik even tijd heb, zeker nog wel even de boeken napluizen. Een foto van de zijkant zou kunnen helpen. Hij zit in ieder geval bij mij in de 'noguittezoekenmap'.

Elachista

Ik zal Bert wel een plaat uit Razowski sturen.
Groet,
Tymo

Kees v.d.Berg

Hij/zij lijkt toch verdacht veel op Cydia jungiella???? :ph34r:

Of zeg ik nu teveel.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Elachista

Qua tekening wel, qua vorm niet.
Let maar eens op de spitse kop met de lichte beharing. Ook de vleugels zijn vergeleken met het genus Cydia veel slanker. Ook bij Cydia heb je enkele exemplaren met deze  witte streepjes, maar dat zijn er ook echt maar enkele. Grapholita staat er bekend om dat ze deze streepjes hebben en ook heel lastig te determineren zijn. Met goed kijken (en vooral aanbevolen is om de exemplaren te bewaren) kom je er soms nog wel goed vanaf.
Groet,
Tymo

Kees v.d.Berg

Dankje voor de uitleg, ik heb het begrepen.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

han.endt

#13
Cydia jungiella is thans Grapholita jungiella. Althans op het continent. De Engels houden (natuurlijk) nog de oude naam aan. http://waarneming.nl/soortenlijst.php?dier...us=0&werkgroep= (let op de I-tjes)

Elachista

#14
De Duitse en Nederlandse naamlijst (Kuchlein & de Vos) spreken wel van Cydia.
Het andere overzicht van Karsholt en Razowski spreekt wel van Grapholita.
Groet,
Tymo

han.endt

Omdat Kuchlein en de Vos van Cydia spreken heb ik de synoniemen toegevoegd. Deze lijst is ook al weer van febr. 2000.

Marian en Bert

#16
Bedankt Tymo, Plaat XV  uit Razowski (en bijbehorende tekst) hebben we in goede orde ontvangen. Twee NL-soorten: G. janthinana en G. tenebrosana staan waarschijnlijk op plaat XVI.

Naast (eventueel) deze twee soorten komen op grond van het aantal witte bandjes nog slechts 2 van de 12 NL-soorten in aanmerking. Te weten de G. compositella (N.B. er komt zowel een 4-bandige, als 2-bandige variant voor) en de G. discretana. Naar Kuchlein is het aantal uurhokken waar de G. compositella gevonden is vier keer zo groot als dat van de G. discretana; van beide soorten zijn waarnemingen van na 1950 uit Oost-Twente bekend.

De G. jungiella heeft ook 2 bandjes, maar volgens Kuchlein, De Kleine Vlinders  (1993) is er maar een Nederlandse waarneming bekend en wel een Maastrichtse uit het jaar 1881. Het feit dat deze soort toch nog in het soortenregister staat doet vermoeden (en hopen) dat er na 1993 weer waarnemingen van deze G. jungiella gedaan zijn. Stiekem houd ik ook nog rekening met de G. internana vanwege zijn niet zeldzame voorkomen in Engeland.

Met heel heel veel geluk vinden we morgen misschien nog een exemplaar op dezelfde plek.

Allen bedankt,
Bert
P.S. Op UKMoths wordt de jungiella, naar Razowski, als Grapholita jungiella aangeduid.

Marian en Bert

Hallo allen,

We zijn vandaag terug geweest naar de vindplaats. Geen Grapholita te zien, maar wel een overvloed aan Hop, de waardplant van de G. discretana en veel Klaver, naast Rolklaver de tweede waardplant van de G. compositella. Gelijk spel dus,

Met vriendelijke groet,

Marian en Bert