Pipistrellus kuhlii?

Gestart door martin van den hoorn, augustus 04, 2013, 15:33:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

martin van den hoorn

Ik zou graag willen weten welke soort dit is[/size]Het betreft deze waarneminghttp://observado.org/waarneming/view/77914788onzeker Kuhls Dwergvleermuis - Pipistrellus kuhlii gezien op 2012-07-25 France - Rives (Aquitaine)Foto's:bij voorbaat dank Martin van den Hoorn

Rob Koelman

#1
Zuidelijk in Frankrijk komt naast de Kuhls dwergvleermuis (Pipistrellus kuhlii) ook de ruige dwergvleermuis (P. nathusii) voor. In Nederland zou je dit rustig een ruige dwergvleermuis noemen. Zou zo snel niet weten hoe deze twee te onderscheiden aan de hand van sonar (is misschien ook niet goed mogelijk). P. kuhlii is overigens in zuidelijk Europa beslist niet zeldzaam. Weet niet hoe algemeen of juist zeldzaam P. nathusii daar is.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

DunesUnLimited

Volgens Barataud gebruikt een Pkuh bij voorkeur FM/QFC geluiden (zoals een laatvlieger of een gewone dwerg, steil begin met een vlak eind) en heeft een Pnat voorkeur voor QFC (bijna vlak zoals een rosse, maar dan niet alternerend), zie je een QFC in een jacht stukje dan is het een Pnat. Maar dit is allemaal nogal subtiele en verwarrende materie.

Het duidelijkste verschil zijn de  sociale roepjes, zeker die van Pnat zijn heel kenmerkend met dat prachtige  hoge trillertje aan het eind.
Bernard van Duijnen

Rob Koelman

#3
Citaat van: DunesUnLimited op augustus 05, 2013, 11:07:15 AMzie je een QFC in een jacht stukje dan is het een Pnat.

Of een slechte opname van P. kuhlii waarvan het FM gedeelte verloren is gegaan... Dit zie je bij opnames van P. pipistrellus ook regelmatig.

Je kunt je bij determinatie van vleermuisgeluiden vaak het beste baseren op een serie opnames (als de vleermuis meewerkt tenminste en niet gelijk doorvliegt).

Vangen (met mistnet) levert natuurlijk nog meer zekerheid, maar om nou elke vleermuis die je hoort ook te willen gaan vangen...


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

martin van den hoorn

Maar, op de opname staat toch een sociaal geluid (4350)? Het sociale geluid dat ik hoorde is zeker niet van een P. nat, alleen ik weet niet hoe een P. kuh klinkt.

Rob Koelman

Even intern nagevraagd. Het sociale geluid op de opname schijnt typisch te zijn voor P. kuhlii:  zeer harde social call (vandaar ook het sterk overstuurde signaal) tussen reguliere jachtroepjes door.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

martin van den hoorn

Heel mooi,


Bedankt allemaal. Ik ben benieuwd wat de camping in Zuid-Frankrijk volgende week weer brengt!


Groet Martin

DunesUnLimited

Ten overvloede de sociale roep van Pkuhli volgens Barataud:  Wat langzamere trillers met 2 tot 5 accenten met Piek Energie meestal tussen de 14 en de 17 kHz.  En dat klopt uitstekend.
Bernard van Duijnen