Hoofdmenu

Goudlijster.

Gestart door Zonnekoning, mei 15, 2007, 21:34:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Vandaag bij het Swartdune op Terschelling vermoedelijk een Goudlijster gehoord en twee keer vluchtig gezien. De zang was van grote afstand te horen en een beetje saai, maar deed me wel aan een lijsterachtige denken. De vogel was ook erg schuw en ik heb hem van ruim 100 m in vlucht kunnen zien. Het deed me aan een beetje lichtgrijze lijster denken.
Thuis heb ik de cd-serie van Andreas Schulze en heb alle Nederlandse vogels en de meeste dwaalgasten vertaald op mij iPod gezet en uitgerekend de Goudlijster zit er niet bij.  <_<
Waar kan ik de zang van een Goudlijster op internet vinden?
Ik heb de zang een klein uurtje kunnen beluisteren en het zou leuk zijn als ik hem op die manier kan determineren.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

JohanvantBosch

CiteerVandaag bij het Swartdune op Terschelling vermoedelijk een Goudlijster gehoord en twee keer vluchtig gezien. De zang was van grote afstand te horen en een beetje saai, maar deed me wel aan een lijsterachtige denken. De vogel was ook erg schuw en ik heb hem van ruim 100 m in vlucht kunnen zien. Het deed me aan een beetje lichtgrijze lijster denken.
Thuis heb ik de cd-serie van Andreas Schulze en heb alle Nederlandse vogels en de meeste dwaalgasten vertaald op mij iPod gezet en uitgerekend de Goudlijster zit er niet bij.  <_<
Waar kan ik de zang van een Goudlijster op internet vinden?
Ik heb de zang een klein uurtje kunnen beluisteren en het zou leuk zijn als ik hem op die manier kan determineren.
Je beschrijving is erg vaag... heb je misschien meer details gezien, waardoor je aan een goudlijster zou kunnen denken? Op deze manier kan het namelijk nog van alles zijn, maar aan een goudlijster zou ik niet in eerste instantie denken...

Wouter

Was het geen grote lijster, die kan soms behoorlijk op een goudlijster lijken, en heeft ook een beetje een saaie zang.
Wouter

Zonnekoning

#3
Ze zang is van verre te horen en vrij saai en ik zal het fonetisch proberen te omschrijven.
Voor de eerste keer hoorde we hem op ongeveer 800 m. afstand en bestond voornamelijk uit twee tonen "tiiju tjuu" en even later de zelfde tonen met een "wiet wiet" er achter. Later zong hij iets langer (6 a 7 tonen).

De vogel zat in dit gebied. Een deel is met schrikdraad afgezet en wordt begraasd met een kudde geiten. Je kunt er in en dat hebben we ook gedaan. Er zijn twee in/uitgangen. Ik ben richting de zangpost gelopen en de vogel vloog weg, terwijl ik nog op een 100 m afstand was en heb heb hem toen twee keer kort kunnen zien.
Hij vloog naar de volkstuintjes langs de Longway en begon daar weer te zingen.
Omdat daar de uitgang van het gebied is, trok hij verder richting het hoofdkantoor van SBB. Ook daar zong hij en was goed te horen.
Het biotoop kopt en het gedrag van de vogel ook.

Ik heb Arie Ouwerkerk van SBB proberen te bellen, maar ik kreeg zijn voicemail. Ik heb hem dus een SMS-je gestuurd of hij er iets van af weet. Ik heb nog geen reactie terug gekregen.

Vandaar dat ik op zoek ben naar geluidsopnamen. Ik heb ze wel thuis maar niet hier op het eiland en dat is een beetje frustrerend. Vandaar het verzoek om een goede link.

Morgen ga ik weer kijken als het weer een beetje meewerkt. Ik zal proberen of ik opnamen met mijn mobiel kan maken, maar ik heb daar geen USB-kabel voor en heb zo mijn twijfels of die wel werkt met mijn iBook. Het gaat om een oude Alcatel met niet al te veel mogelijkheden.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Zonnekoning

CiteerWas het geen grote lijster, die kan soms behoorlijk op een goudlijster lijken, en heeft ook een beetje een saaie zang.
Wouter
Ik ben een redelijk ervaren vogelaar en het is zeker geen Grote Lijster.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Dylan

CiteerDe vogel was ook erg schuw en ik heb hem van ruim 100 m in vlucht kunnen zien. Het deed me aan een beetje lichtgrijze lijster denken.
http://www.birdclubkatwijk.nl/bck/images/i...50406205850.jpg

Lichtgrijs zou over de onderzijde moeten gaan. Zie foto. Die contrasten zijn toch vanaf 100m met een kijker wel te zien? Dan zou je eerder zwart/wit gezien moeten hebben. Zoniet, dan zijn er meer exotische lijsterachtigen die in aanmerking voor deze omschrijving komen.

Zonder opgenomen zang zal de determinatie moeilijk rond te krijgen zijn. Je geeft zelf al aan dat je het geluid op het moment supreme niet paraat had (in geheugen gegrift of opgenomen).
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Guus Peterse

De vraag blijft wat nou de waargenomen kenmerken zijn die geleid hebben tot het vermoeden van goudlijster? Want ik lees daar eigenlijk niets over.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rob Gordijn

#7
Ik snap er ook niks van, een goudlijster melden vooral op zang (maar geen vergelijkingsmateriaal) en een beetje grijs uiterlijk? En een grote lijster is het zeker niet  (reden onbekend).
Het biotoop noemen als ondersteunend kenmerk komt mij ook wel wat apart voor, zijn we zeker dat we het hier over dezelfde goudlijsters hebben ( die beestjes die van ver komen, met dat zwart witte ondervleugelpatroon?)
CiteerHet deed me aan een beetje lichtgrijze lijster denken.
Het doet denken aan een lichtgrijze lijster, en de zang is je onbekend, dus een goudlijster? Grauwe gans is nog net uitgesloten, maar verder kan het wat mij betreft nog alles zijn.


Zonnekoning

Wij hebben de vogel alleen met het blote oog kunnen zien.
Er is iemand die het geluid me het geluid me toe stuurt, maar die heb ik nog niet binnen.
We gaan straks op de op de bewuste plek kijken of de vogel nog aanwezig is.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

laatvlieger

Maar lodewijk,

Heb je eigenlijk al wel het geluid van grote lijster afgeluisterd? Want alles wijst toch wel een beetje op die soort en zeker niet in de richting van een goudlijster. Ik heb de soort nooit gezien, maar volgens mij zou je zelfs met het blote oog van afstand nog het zwart-witte vleugelpatroon moeten kunnen zien.  

http://waarneming.nl/soort.php?id=111&soor...ijster&tab=info
Maar dit is geen beste geluidsopname...  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Dylan

#10
CiteerWe gaan straks op de op de bewuste plek kijken of de vogel nog aanwezig is.
Twitchbare Goudlijsters zijn volgens mij helemaal zeldzaam.

Lodwijk, heb je echt alle alternatieven op een rijtje gezet? Goudlijster spreekt natuurlijk enorm tot de verbeelding, en staat ook prominent in de boeken, maar als je Goudlijster tot de mogelijkheden rekent, dan moet je ook andere Amerikaanse lijstersoorten meerekenen. En weet je zeker dat het een lijsterachtige was, of zou een grote pieper of leeuwerik ook tot de mogelijkheden behoren?

Volgens mij krijg je met name veel kritiek omdat je geen alternatieven noemt, eventueel met argumenten (anders dan "ik ben een redelijk ervaren vogelaar" -- dat ben ik ook -- nou ja ...) waarom die uitgesloten kunnen worden.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

maartenwielstra

#11
Een lichtgrijze Goudlijster bestaat overigens niet. Zelfs niet als ze bejaard zijn.


laatvlieger

wow wat een beest zeg! Het word echt tijd dat ik eens wat meer van die aziatische soorten ga leren want pfoeh... wat een ding..  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Zonnekoning

#14
CiteerMaar lodewijk,

Heb je eigenlijk al wel het geluid van grote lijster afgeluisterd?
Ik heb wel degelijk verschillende geluidsopnamen afgeluisterd van de Grote Lijster en die lijken er niet op.

Vandaag zijn we weer wezen kijken en ik meen de vogel vaag te hebben gehoord. Helaas was het er te onrustig. Een loslopende blaffende hond bij de volkstuintjes wil ook niet echt helpen.

Ik heb een een rare handicap als je het zo wil noemen. Ik maak op een andere manier gebruik van mijn zintuigen. Dit houd in dat ik gevoelige oren heb en mijn beeldverwerking is ook anders.
In het veld is het heel erg handig, maar in een drukke omgeving met veel mensen om mij heen is het een ramp. Je zult mij dus zelden of nooit in een kroeg zien en het heeft zelfs mijn baan gekost, omdat ik in een drukke werkomgeving niet goed functioneer.
Ik ben op dus op dit moment werkloos en heb een Wajong uitkering, terwijl ik 42 ben. :huh:

Ik ben gewoon op zoek naar geluidsopnamen en eventuele suggesties wat het wel kan zijn.
Als die niet te vinden zijn, zoek ik wel verder als ik weer thuis ben.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Rob Gordijn

#15
Nogmaals:

CiteerVoor de eerste keer hoorde we hem op ongeveer 800 m. afstand en bestond voornamelijk uit twee tonen "tiiju tjuu" en even later de zelfde tonen met een "wiet wiet" er achter. Later zong hij iets langer (6 a 7 tonen).
zanglijster?

CiteerHet deed me aan een beetje lichtgrijze lijster denken.
zanglijster?

Het is een wat smalle basis voor suggesties, en aanwijzingen voor goudlijster zijn het al helemaal niet, waarom in hemelsnaam dan juist daarvoor kiezen.

Vogel spec. lijkt me meer op zijn plaats.

Weia

Geluid via beschrijvingen blijft ellendig. Maar deze beschrijving past voor mij perfect op grote lijster.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Zonnekoning

#17
CiteerNogmaals:

zanglijster?

Het is een wat smalle basis voor suggesties, en aanwijzingen voor goudlijster zijn het al helemaal niet, waarom in hemelsnaam dan juist daarvoor kiezen.

Vogel spec. lijkt me meer op zijn plaats.
Die is veel te klein en formaat Grote Lijster klopt aardig, maar die is het niet.

De beschrijving in de ANWB Vogelgids van Europa komt het meest overeen met de Goudlijster en ik heb hier niets anders bij mij wat ik kan raadplegen, behalve internet.

Ik kom al mijn hele leven jaarlijks op dit eiland en de laatste 15 jaar meerdere keren in verschillende perioden. Ik weet dus wel zo'n beetje wat er aan Flora en Fauna hier voorkomt.
Ik heb niet voor niets de waarneming op onzeker gezet en ik ben nog net niet gek genoeg om mijn 20 inch iMac, waar ik de geluiden op heb staan, naar het eiland te slepen.

Vandaag nog een paar uur bezig geweest, om mail aan de praat te krijgen via een hotspot van KPN (wat een  :censored: bedrijf). Ik moet elke dag een kwartier fietsen (heen en terug) om er gebruik van te kunnen maken en ik ben dus vandaag niet in een al te goed humeur.

Ik vraag dus alleen om links naar goede geluidsopnamen van wat het eventueel kan zijn en NIETS anders! :angry:
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Rob Gordijn


Er staat in de beschrijving van de goudlijster (ANWB) idd: "Lijkt op afstand lichtgrijs". Maar het is niet de bedoeling hier de hele determinatie aan te hangen!

Ik heb er toevallig eentje zien vliegen in IJmuiden  B), en lichtgrijs was niet het eerste wat in mij opkwam.