"Deze soort is verborgen"

Gestart door Taka, augustus 06, 2013, 00:24:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

Taka

Als ik mijn eigen soortenlijstje vergelijk met die van diverse grootheden, dan zie ik dikwijls "deze soort is verborgen". Nou begrijp ik best de geheimzin rond diverse soorten, maar het gaat dan wel heel ver om niet eens de naam van de soort te noemen.

Ik neem aan dat er een logische verklaring is voor deze geheimzin, maar erg zinvol is het natuurlijk niet als het gaat om grootheden die (bijna) alle soorten op hun lijstje hebben.

Oftewel: noem die soorten nou gewoon bij naam.
(Sybe)

hiskodevries

Dacht het niet. De handige doe het zelver heeft dan zo de lokatie uitgevogeld
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jvdlaan

Ook als het waarnemingen uit 1958 en 1969 betreft (Kalkgraslanddikkopje en Dwergdikkopje)?

Taka

Waarom zou dat nu niet kunnen dan?

Als handige doehetzelver heb ik de verborgen soorten zo ingevuld. Er zijn namelijk mensen die zo ongeveer alle soorten libellen hebben waargenomen. Het is vrij simpel om dan uit te vogelen wat die verborgen soorten zijn. En bij anderen: tja de soorten worden getoond op volgorde van id. Dat wetende wordt het al een stuk gemakkelijker om er achter te komen wat er moet staan.

Weet je, door dit soort dingen voel ik me soms buitengesloten. Staat er ergens een waarneming met "datum verborgen", "locatie verborgen" en "waarnemer verborgen" en wordt daar leuk over gediscussieerd door mensen die er wat meer van weten.

Dat geldt ook voor dit soort rare fratsen als "deze soort wordt verborgen" en dan 6 keer in een lijstje. Zet dan gewoon onderaan iets van "+ 6 verborgen soorten". Dat is al iets minder confronterend voor de buitengeslotenen en bovendien voorkomt dat de truc dat via de id volgorde toch de soortnamen bekend zijn. Maar lullig blijft het wel.

Gut en over die lokatie uitvogelen. Nu kan je ook de lokatie uitvogelen, alleen weet je dan niet over welke soort het gaat. Alsof dat uitmaakt: lekker op een lokatie naar een onbekende verborgen soort gaan zoeken is namelijk ook best leuk.
(Sybe)

Rob S

#4
Over sommige soorten is iedere informatie teveel informatie. Bijvoorbeeld weet ik dat er mannen met schopjes zijn die gewoon overal in binnen en buitenland orchideeen gaan uitspitten. Dus gewoon lekker verbergen en niet persoonlijk opvatten.
Groeten

Rob Schaareman