Libellen in Limburg?

Gestart door HJDT, augustus 03, 2013, 21:51:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

HJDT

Beste allemaal,

Aankomende maandag ga ik misschien een dagje libellen kijken in Limburg. Hoewel de dag voor mijn eventuele medereiziger bedoeld is voor vlinders (bij Valkenswaard en rond de Pietersberg in Maastricht) wil ik juist graag de libellen proberen.

Soorten die me zo te binnen schieten zijn o.a. Gaffellibel, Bosbeekjuffer, de rombouten, Blauwe Breedscheen, Zuidelijke Keizer, Zuidelijke Oever, Bronlibel en eventuele andere leuke Limburg specialiteiten die ik over het hoofd heb gezien.

Het is niet mijn bedoeling om al die soorten te moeten zien maar ben vooral op zoek naar tips van mooie gebieden die goed in die route passen en waar (een deel van) de soorten die ik noemde te zien (kunnen) zijn.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Johannes Klapwijk

Ik zou zeggen, met waarneming heb je alles wat je nodig hebt om het uit te pluizen?
In de omgeving van Roermond heb je prachtige plekjes, in de buurt van Maastricht ook.


Kijk naar de zuidelijke oever waarneming en je hebt mooie gebiedjes?


j.steenbergen

#3
Michel, vandaag die kant op geweest. Ik zou zeker even bij Paarlo kijken, veel Gaffels vandaag. Bij Turfkoelen (daar vlakbij) was Gevlekte Glanslibel makkelijk. Bronlibel lukte dan weer niet. Beek- en zuidelijke Oevers waren vandaag ook niet te vinden, daar moet je (als je die wilt) meer tijd voor uittrekken denk ik. Bij Posterholt vliegen nu begreep ik ook Donkere Pimpernelblauwtjes, da's daar ook in de buurt. Veel plezier morgen!
-edit- : zo, en die Kleine Tang zat er dus wel... Ik was om 3 uur geƫindigd op de plek waar ie drie kwartier later zat. Jammer.
Jeroen Steenbergen

Eric Roeland

Citaat van: HJDT op augustus 03, 2013, 21:51:29 PM
Beste allemaal,

Aankomende maandag ga ik misschien een dagje libellen kijken in Limburg. Hoewel de dag voor mijn eventuele medereiziger bedoeld is voor vlinders (bij Valkenswaard en rond de Pietersberg in Maastricht) wil ik juist graag de libellen proberen.

Soorten die me zo te binnen schieten zijn o.a. Gaffellibel, Bosbeekjuffer, de rombouten, Blauwe Breedscheen, Zuidelijke Keizer, Zuidelijke Oever, Bronlibel en eventuele andere leuke Limburg specialiteiten die ik over het hoofd heb gezien.

Het is niet mijn bedoeling om al die soorten te moeten zien maar ben vooral op zoek naar tips van mooie gebieden die goed in die route passen en waar (een deel van) de soorten die ik noemde te zien (kunnen) zijn.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten Michel


Hoi Michel,


Ik ben morgen in het roerdal, voor de Kleine tanglibel (en Gaffellibel), als je voor die regio info wil kan je altijd even bellen


mvrg Eric
met vriendelijke groet, Eric Roeland

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0