Hoofdmenu

Roodstuitzwaluw

Gestart door Ies Meulmeester, mei 14, 2007, 21:38:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ies Meulmeester

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=97370

OEEPPPPPSSSS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
wat een waanzinnige foto's

Bram Rijksen

Citeerhttp://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=97370

OEEPPPPPSSSS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
wat een waanzinnige foto's
hé, ik was je voor!

Jos Welbedacht

Ajaargheaaik!!!@&#$^&@#

Waar was ik gisteren?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Freehand

Waar komt die Roodstuitzwaluw eigenlijk normaal voor?

jvdzwaag

Normaal komen ze rond de Middellandse Zee voor: Spanje en Griekenland b.v.. In Nederland zijn ze zeer zeldzaam, dwaalgast, en eigenlijk alleen in de vlucht gezien.
Groeten,

Johnny

Hans Bossenbroek


Rinie van Reenen

BIZAR!
Jaloers...
Maar mooi hoor!
Groet, Rinie van Reenen

Rinie van Reenen

Citeerhé, ik was je voor!
Maar Ies' topic krijgt wel meer respons...  :P  
Groet, Rinie van Reenen

Bas vd Burg

Ik heb vanmiddag een tijdje gepost bij de sluizen van Kornwerderzand. Althans bij het sluizencomplex voor boten. Hier wel veel Huiszwaluwen aangetroffen maar geen Roodstuitzwaluw...........
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jos Welbedacht

#9
Ik heb vanavond ook even gezocht, maar helaas ook niets gevonden hoewel ik niet veel tijd had.
Veel Huiszwaluwen (ook weer aan de grond) en twee Boertjes over het IJsselmeer die mij even in spanning hielden.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Student85

#10
Hoi,

CiteerIn Nederland zijn ze zeer zeldzaam, dwaalgast, en eigenlijk alleen in de vlucht gezien.

Zonder af te doen aan de bijzonderheid van de waarneming en m.n de bijbehorende foto's zou ik de zaak toch even willen nuanceren: zoals de meeste wel weten is Roodstuitzwaluw de laatste jaren een jaarlijkste gast (47 exx. verspreid over 40 gevallen van 1800-2000 met het laatste jaar 6) met vaak meerdere exemplaren en hoeft de soort vanaf 1 jan. 2005(?) niet meer te worden ingediend bij de Commissie Dwaalgasten Nederlandse Avifauna.

Dergelijke foto's van de soort aan de grond zijn mij echter niet bekend, foto's van vogels op bv. prikkeldraad (13 april 1982 te Lopik, Utrecht door Edward J van IJzendoorn) echter wel. In de meeste gevallen betreft het langsvliegende vogels langs telposten in het voorjaar, met name Breskens (18 gevallen van 1800-2000, waarvan van 29 maart tot 16 mei 1998 8 exx)

De soort is echter de laatste jaren aanzienlijk vaker te zien geweest met wederom veel waarnemingen langs de telposten (Breskens 20+ vanaf 2000-heden?). Dit is uiteraard mede te danken aan de verhoogde oplettendheid van het eveneens toegenomen aantal vogelaars in Nederland, maar de soort heeft zich de laatste jaren ook noordwaarts uitgebreid in Zuid-Europa(?)

Doch: gefeliciteerd met de ontdekking en de fraaie platen!

Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Radstaak

P.S: mede mogelijk gemaakt door Avifauna van Nedrland 1: Zeldzame vogels van Nederland door Arnoud B van den Berg en Cecilia A W Bosman  (2000) ^_^

maartenwielstra

CiteerHoi,

CiteerIn Nederland zijn ze zeer zeldzaam, dwaalgast, en eigenlijk alleen in de vlucht gezien.

Zonder af te doen aan de bijzonderheid van de waarneming en m.n de bijbehorende foto's zou ik de zaak toch even willen nuanceren: zoals de meeste wel weten is Roodstuitzwaluw de laatste jaren een jaarlijkste gast (47 exx. verspreid over 40 gevallen van 1800-2000 met het laatste jaar 6) met vaak meerdere exemplaren en hoeft de soort vanaf 1 jan. 2005(?) niet meer te worden ingediend bij de Commissie Dwaalgasten Nederlandse Avifauna.

Dergelijke foto's van de soort aan de grond zijn mij echter niet bekend, foto's van vogels op bv. prikkeldraad (13 april 1982 te Lopik, Utrecht door Edward J van Ijzendoorn) echter wel. In de meeste gevallen betreft het langsvliegende vogels langs telposten in het voorjaar, met name Breskens (18 gevallen van 1800-2000, waarvan van 29 maart tot 16 mei 1998 8 exx)

De soort is echter de laatste jaren aanzienlijk vaker te zien geweest met wederom veel waarnemingen langs de telposten (Breskens 20+ vanaf 2000-heden?). Dit is uiteraard mede te danken aan de verhoogde oplettendheid van het eveneens toegenomen aantal vogelaard in Nederland, maar de soort heeft zich de laatste jaren ook noordwaarts uitgebereid(?)

Doch: gefeliciteerd met de ontdekking en de fraaie platen!

Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Radstaak

P.S: mede mogelijk gemaakt door Avifauna van Nedrland 1: Zeldzame vogels van Nederland door Arnoud B van den Berg en Cecilia A W Bosman  (2000) ^_^
Aalsmeer geloof ik, daar heb ik er wel eens één op prikkeldraad langdurig gezien.

HJDT

Citeer
Dergelijke foto's van de soort aan de grond zijn mij echter niet bekend, foto's van vogels op bv. prikkeldraad (13 april 1982 te Lopik, Utrecht door Edward J van IJzendoorn) echter wel. In de meeste gevallen betreft het langsvliegende vogels langs telposten in het voorjaar, met name Breskens (18 gevallen van 1800-2000, waarvan van 29 maart tot 16 mei 1998 8 exx)
Is iedereen soms de waanzinnige foto's vergeten van de vogel die april 2003 bij de IJsder Beemden zat ?? Als ik me niet vergis werden die door Ran Schols gemaakt maar      
zeker ben ik daar niet van. De foto's van een Duitse (?) vogel die op dit forum gelinkt werden leken er sprekend op.
Maar ik ben het met iedereen eens: zo een Roodstuitzwaluw in Nederland fotograferen is echt super !!
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Bram Rijksen

Citeer
Citaat van: Student85,May 15 2007, 21:55 PM
Dergelijke foto's van de soort aan de grond zijn mij echter niet bekend, foto's van vogels op bv. prikkeldraad (13 april 1982 te Lopik, Utrecht door Edward J van IJzendoorn) echter wel.
Die van Ran zijn totnogtoe verreweg het mooist; een laag over het water scherend roodstuitje, blijkbaar slechts een paar meter van de fotograaf verwijderd. Van Edward zal waarschijnlijk de eerste gefotografeerde stilzittende roodstuit in Nederland zijn geweest.
In mei 2000 heb ik er trouwens eentje een tijdlang op rietstengels zien zitten in de Steenwaard. Maar ja.. da's nog wat anders dan een foto ervan maken hè.

Qua 'verhaal achter de melding' vind ik deze echter wel het leukst!

Edwin Russer

Die bijzonder fraaie platen waren van Karel Lemmens. Jammer dat de link niet meer werkt,

http://home.planet.nl/~lemme734/roodstuit.htm
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Patrick1977

uhummm.

Ik hoop niet dat Ran deze topic leest....
Tis namelijk zo dat volgens mij Ran nou juist die dag de vogel net miste.

Twas op een zaterdagmorgen en rond 10-en werden we gebeld. Ik ben vanuit de Hema in Roermond naar Eijsden gesneld en heb de vogel super gezien.

Ran was volgens mij 1 van de mensen die m toen net misten.

De bedoelde foto's waren inderdaad van Karel Lemmens.
Gr. Patrick Lemmens

Bram Rijksen

nou ja, dan worden de volgende mooie roodstuitfoto's van Ran..

Edwin Russer

Citeernou ja, dan worden de volgende mooie roodstuitfoto's van Ran..
Precies, er zijn ergere dingen in het leven, toch? ;)  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2