Hoofdmenu

onbekende lhb larve

Gestart door spanjool, mei 18, 2007, 15:14:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

staat m i niet op stippen.nl althans ik kan em er niet vinden
zat ook vorige week al in mn tuin, zit te wachten op wat er uitkomt. maar tot nu toe nog niks gezien.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Stippen

Het is geen larve, maar een pop.
Het kan tot 8 dagen duren (maar als het warm is korter) voor er een lieveheersbeestje uitkomt.
Ze zijn niet te determineren, het is gewoon afwachten,
al kan gezegd dat het in ieder geval geen veelkleurig aziatisch lieveheersbeestje is. (Want daarbij kun je de driestekelige borstels van de laatste larvenhuid nog goed herkennen)

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Arp

CiteerZe zijn niet te determineren, het is gewoon afwachten
Hoi Kees. Nou kan ik natuurlijk ontzettend stoer doen en domweg beweren dat dit een zevenstip wordt en waarschijnlijk heb ik dan gelijk - al zal dat vooral met de "algemeenheid" van die kever te maken hebben en niet met mijn poppendeterminatievermogen  :gap:

Maar even for the sake of argument welke LHB zou met zo'n oranje pop met zwarte vlekken en een grijs huidje met oranje vlekjes nog meer in aanmerking komen? Lijken bijvoorbeeld larven/poppen van verwante Coccinella (5-stip, 11-stip??) hier ook erg op? Daar heb ik namelijk nog geen plaatjes van kunnen vinden ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Stippen

Ik kijk met belangstelling uit naar je determineertabel voor de poppen van Nederlandse Lieveheersbeestjes, Arp!  :D  
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Arp

#4
CiteerIk kijk met belangstelling uit naar je determineertabel voor de poppen van Nederlandse Lieveheersbeestjes, Arp!  :D
:lol: Ja, zo'n antwoord zat er dik in - had ik maar anders moeten formuleren  ^_^

Toch was m'n vraag wel serieus bedoeld - de enige twee poppen die ik ken met dit uiterlijk zijn CocSep en HarAxy en die laatste valt zoals jij al opmerkte duidelijk  af, terwijl het huidje wel heel goed bij CocSep zou kunnen passen.

Maar het probleem is dus precies dat ik niet genoeg ken/weet om andere (die ik niet ken) uit te kunnen sluiten - dat heb je altijd als je nog niet alle 'verwisselaars' duidelijk voor ogen hebt, je kunt dan alleen zeggen waar het wel op lijkt, maar niet uitsuiten dat er nog wat anders zou kunnen zijn dat er ook (precies) zo uitziet.

Het kan natuurlijk heel goed dat jij zulks (alle LHB-poppen) ook nog niet (helemaal) duidelijk voor jezelf 'in kaart' hebt, maar voor hetzelfde geld had je dus wel een idee van "die en die zouden in elk geval ook nog in aanmerking kunnen komen" en dan had ik het wel leuk gevonden om dat te weten - wil graag leren namelijk  B)

Ik wil ook best van je aannemen dat het pertinent onmogelijk is om een LHB-poppen determinatietabel te maken waarbij echt alles (in NL) tot op de soort herkenbaar te krijgen is, maar dat hoeft niet uit te sluiten dat bepaalde soorten wel eenduidig te bepalen zijn (zoals een HarAxy-pop met duidelijk HarAxy-huidje).

Bovendien zou ik het natuurlijk wel aardig vinden om een overzicht te hebben van LHB-poppen (voor zover bekend en beschikbaar) waarin je kunt zien dat een popje in elk geval niet bij soort A, H, P en X hoort en mogelijk wel bij soort B, Q of Y (of een andere waarvan nog geen plaatjes beschikbaar zijn). Je begrijpt het al: Puddingske heeft wel een poppenplaatjesgalerij in gedachte, maar blijft voorlopig nog lekker even verzamelen, want een galerij met 6 soorten is ook niet echt wat  :rolleyes:

Iets anders: Voor AdaBip, CocSep en HarAxy heb ik in elk geval genoeg poppen (ook in verschillende uitkleuringsstadia) om binnekort eens leuke overzichtjes te kunnen maken van (een deel van) de variaties binnen de soort. Zou zoiets toch niet grappig/bruikbaar kunnen zijn of denk je dat je daar zonder wetenschappelijke onderbouwing ook geen enkele mallemoer aan hebt?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Stippen

Ik heb een paar jaar geleden deze proef eens gedaan:

In 'het wild' poppen verzameld van coccinellinae en apart in potjes gedaan.
Aan de hand van kleur, grootte en voorkomen proberen te voorspellen wat eruit zou komen.
Ik  kan je zeggen dat ik voor menige verassing kwam te staan.

Zo lang je dus niet genoeg significante kenmerken/verschillen kan benoemen die een slagingspercentage van 60% of beter geven, lijkt het me inderdaad nog niet erg zinvol.

Je kunt natuurlijk onder een microscoop de resten van larvehuid IV bestuderen als het erg belangrijk is om te weten wat het wordt, of opereren. Maar wanneer is dat nou echt nodig? Na 8 dagen weet je met zekerheid wat het was.

Overigens verzamelen we wel foto's van poppen op stippen.nl, wederom voornamelijk als indicatie. En als je zover bent dat je de meeste coccinellinae bekeken hebt, dan kunnen we natuurlijk altijd kijken of er een tabel te maken is.
Voorlopig denk ik dat we ons maar moeten richten op het completiseren van de foto's van larven instar IV. Dat zou al een mooie aanvulling zijn op wat er al bestaat.


Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Arp

Ben het (natuurlijk) helemaal met je eens Kees, dat het erg lastig en maar beperkt zinvol zal zijn (maar is dat niet met de meeste goede hobbies het geval ;) )

Al met al vroeg ik me op basis van jouw eerste antwoord dan ook vooral af of jij zo 1-2-3 ook al andere soorten met "grote oranje pop" in gedachten had of alleen uit principe een (verstandige) slag om de arm hield.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Stippen

Ik zou toch eerst eens kijken naar de 'naaste verwanten',
cochie,cocmag,cocqui,cocund...

Ik zag  net in het veld een zeer groot aantal prepoppen, ook enkele sluipvliegen op de loer, en nogal wat poppen, maar ze kwamen me eerder als 'bruin met wat oranje' dan als oranje voor.

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

spanjool

Hoi Arp en Kees, volg met belangstelling jullie discussie.
Heb betreffende poppen even gesepareerd en hou ze met spanning in de gaten wat er uitkomt. Zodra er wat gebeurt zal ik het jullie laten weten, zijn nu al 5 dagen verstreken.
Overigens zie ik per dag nieuwe verschijnen maar ook heel veel weer verdwijnen want ik heb zo'n idee dat de tjiftjaf jonkies ze ook heel lekker vinden.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer