Hoofdmenu

welke waterslak?

Gestart door Sticht, mei 15, 2007, 19:43:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sticht

Komt talrijk voor in mijn tuinvijver. Waterslak met een "afsluitklepje"

alegro

#1
Het lijkt nog het meest op een soort levendbarende Moerasslak (Viviparus sp.). Welke soort is uit het perspectief van deze foto niet af te leiden, maar je hebt de keuze uit twee: ofwel Stompe Moerasslak (Viviparus viviparus), danwel Spitse Moerasslak (Viviparus contectus). Welke van de twee het is kun je zien aan het topje van het huisje. Daaraan hebben ze hun Nederlandse naam (die ik gelukkig niet zelf verzonnen hebben) te danken.

Het afsluitklepje heet trouwens in officieel jargon operculum.
Grüezi mitenand,
Arjan

Sticht

Bedankt Arjan, na wat afbeeldingen te hebben bekeken zie ik inderdaad dat het de Stompe Moerasslak (Viviparus viviparus) is.  

alegro

#3
CiteerBedankt Arjan, na wat afbeeldingen te hebben bekeken zie ik inderdaad dat het de Stompe Moerasslak (Viviparus viviparus) is.
Leuk dat je hem op naam hebt weten te brengen.

Ik zag diezelfde soort trouwens vandaag, op de vijverafdeling van een tuincentrum, te koop voor 1 Euro p/s. Terwijl deze soort algemeen voorkomt in Nederland. Maar datzelfde geldt natuurlijk ook voor vele soorten waterplanten die in zo'n tuincentrum aangeboden worden.
Grüezi mitenand,
Arjan

tekenaar

Ik heb schelpen van V. connectus uit de handel ("mag ik die lege schelpen hebben?"), en heb daar geen V. viviparus gezien. Kan ik hieruit opmaken dat beide soorten in de handel zijn? En zijn Zuid-Europse taxa uit te sluiten (wie waar waar de handelaren hun slakken vandaan halen)?

Wat is beter: inheemse soorten verkopen (ook als die van uitheemse populatries afkomstig zijn) of exoten verkopen? Ervaring leert dat vijverdieren en planten vroeg of laat ergens in de sloot worden gevonden...  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

alegro

#5
CiteerIk heb schelpen van V. connectus uit de handel ("mag ik die lege schelpen hebben?"), en heb daar geen V. viviparus gezien. Kan ik hieruit opmaken dat beide soorten in de handel zijn?
Dat lijkt me zeer wel aannemelijk.

CiteerEn zijn Zuid-Europse taxa uit te sluiten (wie waar waar de handelaren hun slakken vandaan halen)?
Het zou kunnen, maar erg waarschijnlijk lijkt het me niet. De inheemse soorten zijn uitstekend aan onze omstandigheden aangepast en voor zover ik de overige soorten ken hebben die wat mij betreft geen enkele meerwaarde voor in de vijver.

Maar ja, onlangs ontwaarde ik in een ander tuincentrum een bak met Chinese reuzenzwanenmossels (Sinanodonta woodiana), een soort die zich in Zuidoost Europa imiddels tot een geduchte concurrent van de aldaar van nature voorkomende soorten zoetwatermossels heeft ontwikkeld. Dus als we die, of een of andere "nieuwe" Viviparus, straks in een Nederlandse sloot of vaart aantreffen zal me dat niks verbazen.

CiteerWat is beter: inheemse soorten verkopen (ook als die van uitheemse populatries afkomstig zijn) of exoten verkopen? Ervaring leert dat vijverdieren en planten vroeg of laat ergens in de sloot worden gevonden...
Dat herinnert mij eraan dat ik binnenkort eens moet controleren of deze de afgelopen winter hebben overleefd.  ;)

Over het importeren van exoten kan ik kort zijn: het gaat vaker fout dan goed. En meestal wegen de voordelen niet op tegen de nadelen. Zie bv het treurige lot van de Europese rivierkreeft.

Er is 1 exoot die ik wel leuk vind en dat is de Halsbandparkiet.
Grüezi mitenand,
Arjan

tekenaar

Helaas verliest niemand een cent als de inheemse mossels worden verdrongen door een exoot. Je kan wel aan de verkoop van deze exoten verdienen, al is het niet veel. Bovendien gaan ze dood in een normale tuinvijver, en dan kan je weer nieuwe verkopen. Economisch gezien is er dus geen enkele reden om ze niet te verkopen. Moreel/ethisch gezien zijn er heel veel redenen om geen enkele zoetwatermossel te verkopen, maar vertel dat de handelaren.

Verwilderde kreeften leveren wel economische schade op, maar niet voor de personen die ze verkopen en ook zo indirect dat dat meestal niet erg duidelijk wordt (schade aan waterplanten, visstand en zelfs oeverbescherming). Dat de inheemse kreeft niet meer kan worden geherintroduceerd, tja, dat vindt alleen een klein handje freaks erg. De rest van de bevolking is blij een kreeft te zien, om het even welke soort het is.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/