Hoofdmenu

grote roofvogel

Gestart door Antonie Blom, september 05, 2005, 10:31:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

Antonie Blom

Gisteren heb ik een bepaalde roofvogel gezien en ik heb zelf wel een idee wat het is, maar ik wil graag even weten wat andere mensen er van denken. Voor mij persoonlijk is het wel duidelijk wat het voor een vogel is, maar ik wil hier graag een bevestiging (of niet) of ik de vogel als dusdanig moet melden.

Het gaat hier om een vrij grote roofvogel., die in directe vergelijking met een visarend aanzienlijk groter was. De bovendelen waren bruin, de dekveren waren duidelijk lichter dan de tertials, hand- en armpennen (deze waren heel donker bruin). De kop was ook bruin en vrij stevig. De snavelbasis was grijs en ook de poten waren vrij donker van kleur. De buik van de vogel was wit en vrij veel donkere vlekken. De staart van de vogel was wat lichter bruin van boven, met een aantal donkerdere banden (aantal niet goed gezien) en de staart was vrij lang (goed te zien in vlucht), maar in zit was er maar een hele kleine staartprojectie. De vleugels van de vogel waren relatief lang en geheel licht van onderen, met een grote hoeveelheid donkere vlekken, geen duidelijke polsvlek / -komma aanwezig. In vlucht heeft de vogel vaak een duidelijke vleugelbocht aan de voorkant en als de vogel op de termiek zweeft, worden de vleugels compleet recht gehouden. Een vreemd iets is dat ik de vogel meerdere malen stil heb zien hangen in een opstijgende warme luchtstroom en ook een keer heb ik gezien dat de vogel ineens naar beneden dook (kon niet zien waarop).

Ik hoop dat deze beschrijving duidelijk genoeg is, dit is een beschrijving van ongeveer 10 uur waarnemen, waarin ik deze vogel ongeveer 2 tot 3 uur gezien heb (vaak vrij ver weg, maar regelmatig ook dichter bij).

Met vriendelijke groet,
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

steenl

Waar heb je de vogel gezien?
Misschien een Slangenarend gezien?

Antonie Blom

Het is inderdaad ook wel makkelijk om erbij te vertellen waar de vogel gezien is. Het gaat hier om de Sliedrechtse Biesbosch in kilometerhok 385453 en het kilometerhok dat daar aan de zuidkant van ligt. Het gebied zelf is ontoegankelijk, maar de vogel is in ieder geval vanaf Hardinxveld-Giessendam te zien en waarschijnlijk ook vanaf de andere kant, dus vanaf iets ten westen van Werkendam (misschien de loswal?).

Met vriendelijke groet,


Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Bram Rijksen

Dag Antonie,

Als je drie uur de tijd hebt gehad om de vogel te zien, vraag ik me af waarom je niet even geprobeerd hebt andere vogelaars erbij te betrekken. Zelfs zonder mobiele telefoon moet dat binnen een half uur toch gepiept zijn. Had je ten eerste meer waarnemers/meer kennis bij de hand gehad, kon de determinatie bevestigd worden en had je een hoop mensen blij kunnen maken! Beetje jammer, toch?

Bram Rijksen

Antonie Blom

Alle vogelaars waar ik contact mee heb zijn mensen die op zondag niet gaan vogelen, vanwege hun religieuze overtuigingen, anders had ik echt wel een paar mensen opgebeld. Voor andere vogelaars zal het waarschijnlijk heel erg lastig worden om die vogel te zien, want om hem goed te kunnen zien moet je behoorlijk hoog staan, anders sta je tegen een dijk aan te kijken. De enige moeglijkheid om hoog te staan is bij iemand huis (zoals bij mij), maar tegenwoordig is het niet meer geoorloofd om een vreemde het huis binnen te laten. Mocht iemand het nog willen proberen, ik heb de vogel vandaag rond 1 uur nog een hele tijd zien vliegen, dus de mogelijkheid is aanwezig. Als iemand het vanaf Hardinxveld-Giessendam wil proberen is de beste plaats op de Rivierdijk, net iets ten oosten van de Nieuweweg. Voor de liefhebbers, er zitten ook 2 visarenden.

Met vriendelijke groet,
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Bram Rijksen

Dag Antoine,

Juist voor dit soort situatie's is de DB-vogellijn zo'n mooi en en goed werkend medium: je belt, spreekt je waarneming in (in dit geval -vermoed ik- 'mogelijke Slangenarend op die en die locatie'), de piepers gaan af en mensen kunnen vanaf dat moment mee helpen zoeken en determineren. Heb je de vogel in kwestie nog terug gezien?