onbekende vlieg

Gestart door bjornvanlieshout, mei 15, 2007, 19:23:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

bjornvanlieshout

Hallo allemaal,

Ik kom er niet uit met deze vlieg... Waar moet ik deze zoeken?



m.v.g.
Bjorn

corzonneveld

Gezien de stekels zou ik zeggen: een sluipvlieg, Tachnidae. Waar heb je deze gezien? Mooi hoor!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

bjornvanlieshout

#2
Deze zat vanmiddag in mijn achtertuin (Erp, Brabant). Ik had ook al bij de sluipvliegen gekeken, maar ik kon 'm niet vinden...

Ik zal nog eens zoeken!  :duim:

m.v.g.
Bjorn

bjornvanlieshout

Eriothrix rufomaculatus... Is dat 'm?

m.v.g.
Bjorn

han.endt

#4
CiteerEriothrix rufomaculatus... Is dat 'm?

m.v.g.
Bjorn
Ik zie roodachtige dijen en volgens mij mag dat niet.

bjornvanlieshout

Dat verschil zag ik ook al, maar waar kom je dan op uit? Ik neem aan wel dezelfde familie???

m.v.g.
Bjorn

bjornvanlieshout

Volgens het nederlands soortenregister zijn er drie Eriothrix in Nederland:

E. rufomaculata, E. prolixa en E. argyreata.

rufomalata lijkt er erg op, maar heeft geen rode dijen... Van prolixia kan ik twee foto's vinden op internet, maar die lijken er niet echt op, die zijn grijs, i.p.v. roodbruin. van argyreata kan ik niets vinden.

Is er iemand die mij kan vertellen of dit E. argyreata is?

m.v.g.
Bjorn

han.endt

#7
Het is jammer dat het een foto van opzij is en niet ook één van boven. De breedte van het achterlijf is zo niet in te schatten (en andere kenmerken). Er zijn namelijk meer sluipvliegen met rood op het achterlijf dan het genus Eriothrix.

bjornvanlieshout

Ah, dat maakt het zoeken alweer een stuk moeilijker... Ik heb helaas geen foto van de bovenkant. Zal dus wel weer uitdraaien op sluipvlieg spec.  :)

m.v.g.
Bjorn

Mark van Veen

doet me sterk aan Mintho rufiventris denken, zie Nederlandse soorten punt nl. Die heeft rode dijen, en op de antennen eerste segmenten rood, laatste donker. Mooie foto inderdaad.
groet,

Mark van Veen