Hoofdmenu

Eggelte

Gestart door Rinie van Reenen, mei 15, 2007, 11:26:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rinie van Reenen

Mijn vriendin moest voor haar opleiding (lerarenopleiding Biologie) de determinatiegids van Eggelte aanschaffen (en dus niet de Heukels'). Omdat het in discussies steeds gaat over Heukels', zat ik me af te vragen wat de status van Eggelte nu eigenlijk is. Hij werkt gemakkelijker (zeker voor een beginner), maar komt de betrouwbaarheid ervan wel in de buurt van Heukels'?
Groet, Rinie van Reenen

Niko Buiten

In mijn omgeving werkt niemand met Eggelte en iedereen - ook beginners - met Heukels'. Dat komt omdat Heukels' de norm is. Het is niet aan te raden om het determineren met Eggelte te leren, omdat je uiteindelijk, wanneer je met andere botanici wilt communiceren, toch moet overstappen op Heukels'. Beter is het om vanaf het begin met Heukels' te leren omgaan. Om dat te leren organiseren KNNV afdelingen, zoals die in Haarlem e.o., ook regelmatig cursussen. Momenteel geeft de plantenwerkgroep van het Nationaal Park Zuid-Kennemerland zelfs een grassencursus om met het grassendeel (incl. zeggen, russen en biezen) van Heukels' te leren omgaan.

Met Eggelte zie ik dat in mijn omgeving niet gebeuren. Persoonlijk vind ik Eggelte lastig om te hanteren en maak ik sneller fouten met Eggelte dan met Heukels' (maar daar heb ik ook meer ervaring mee). Volgens mij is Eggelte niet volledig.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

#2
Ik ken Eggelte niet maar het is altijd handig meerdere flora's ter beschikking te hebben. Soms werken de determinatie-sleutels net iets anders en komt men met inzichten uit diverse flora's gemakkelijker tot een bevredigend resultaat.
In Nederland is Heukels' bij inventarisatie de norm waarop waarnemingen gemeld worden. De streeplijsten voor de waarnemers zijn gebaseerd op Heukels' en verkrijgbaar bij Floron.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Eggelte is nog meer dan de Heukel's alleen een determinatiewerk. Er staat veel minder extra kenmerken in en minder info per plant.
Zelf vind ik hem niet makkelijker werken, maar juist wat onhandig. Dat heeft echter te maken met gewenning aan de Heukel's denk ik.

Heukel's is bovendien het standaardwerk, zoals Niko al aangaf !!!
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Hinko

Ik heb wel eens in de Eggelte gekeken maar kon er totaal niet mee overweg.
mvgr, Hinko