nu nog een nieuw nest?

Gestart door redjered23, augustus 06, 2013, 16:47:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

redjered23

http://youtu.be/4ffWtv_X7Ok
Ik kan me haast niet voorstellen dat er nu nog een nieuw nest gebouwd gaat worden door boerenzwaluwen. Kan het zijn dat ze het nestbouwen aan hun jongen leren? Ik zag een groepje van 4 zwaluwen onder deze treinbrug doorvliegen terwijl er genoeg ruimte boven was, vandaar dat ik dit ontdekte.
Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

frankneijts

Volgens het diagram in Handbook BWP is eileg tot begin augustus niet abnormaal en kan zelfs doorgaan tot na half september. Jonge vogels in het nest kunnen tot eind september gevonden worden. Eventuele (nieuwe) nestbouw in de eerste week van augustus is dan ook niet zo uitzonderlijk als het lijkt, zeker niet tijdens een lange periode met zulk mooi weer als nu. Huiszwaluwen maken het nog wel bonter en ik herinner me een jaar dat die nog in de herfstvakantie jongen in het nest voerden.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

redjered23

ja dat soort info staat haast nooit in boekjes :)
bedankt Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

frankneijts

Citaat van: redjered23 op augustus 06, 2013, 18:29:32 PM
ja dat soort info staat haast nooit in boekjes :)
bedankt Gr. René

Mijn allereerste èchte vogelboek (naast de Rizla-albums) en vooral omdat het spotgoedkoop was (1 gulden 25 geloof ik in 1962..) was het Prisma-vogelboek van J.E. Sluiters, niet te verwarren met de Prisma-vogelgids van dezelfde auteur. Het verscheen in 1958 en is herdrukt tot de jaren 80 als ik me niet vergis. Het bevatte oorspronkelijk geen plaatjes (pas in later drukken een paar matige foto's die feitelijk nergens toe dienden) maar het zit barstensvol informatie over voorkomen, kenmerken, vlucht, verspreiding, nest, eieren, broedduur, broedtijd, trektijd enzovoort enzovoort. Al die, soms wat triviale, informatie waar je nu meerdere boeken voor nodig hebt of een deugdelijk meerdelig handboek vind je daarin: letterlijk 'gestampt' in typische pocket-lay out (miniscuul lettertype, telegramstijl, 2-koloms en 200 bladzijden). Natuurlijk is er inmiddels veel veranderd, kloppen wetenschappelijke namen niet meer en zijn de data m.b.t. het voorkomen en verspreiding inmiddels zwaar verouderd maar nog heel veel wat er in staat over maten, biotoop, broedbiologie, trekstrategie e.d. klopt nog steeds! Bijv. over Boerenzwaluw, broedtijd: "half mei tot in aug., soms nog tot in sept."....
(Ik heb minstens 6 of 7 drukken/uitvoeringen tot op de draad versleten en heb er nu nog één uit 1975, voor een euro op een rommelmarkt gekocht....)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Ik heb ook een oude Sluiters. Prima. Ik zie dat het nog steeds in de handel is. De 90e druk. Voor 15 euro. Of het is bijgewerkt weet ik niet.
Er is (/was) ook nog Elseviers Vogelgids. Daarin staat: "Begint midden mei in het zuiden tot eind juni in het noorden. Twee of drie legsels. Soms tot laat in de zomer."

Maar ja, boeken zijn niets meer waard tegenwoordig, tenzij er een filmpje van op youtube staat.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: FrankR op augustus 06, 2013, 22:33:35 PM
Gut, ik gebruik het Prisma Vogelboek van J.E. Sluiters (1962, Het Spectrum) nog regelmatig. Veel info erg nuttig nog steeds. Dacht dat ik de enige was zo langzamerhand.

Uit 1962? Dat is toch met zo'n blauwe voorkaft waarop o.a. een getekend Hoppenkoppie? Tjonge, brings back memories ..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

KorHaan

De Rizla-albums heb ik nog steeds, helaas het Prisma-vogelboek niet meer. Was in 1969 ook mijn eerste echte vogelgids, 1 gulden zestig bij De Boekenwurm in de Schoutenstraat in Hilversum, spoedig gevolgd door Prisma-vogelgids, met zwart/wittekeningen. Daar heb ik nog héél goede herinneringen aan, dat Vogelboek gaf een schat aan informatie. Er stonden ergens middenin een paar foto's, dat klopt.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

frankneijts

Citaat van: KorHaan op augustus 07, 2013, 00:49:11 AM
De Rizla-albums heb ik nog steeds, helaas het Prisma-vogelboek niet meer. Was in 1969 ook mijn eerste echte vogelgids, 1 gulden zestig bij De Boekenwurm in de Schoutenstraat in Hilversum, spoedig gevolgd door Prisma-vogelgids, met zwart/wittekeningen. Daar heb ik nog héél goede herinneringen aan, dat Vogelboek gaf een schat aan informatie. Er stonden ergens middenin een paar foto's, dat klopt.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Vóórdat we hier dadelijk door een paar jongelui met zijn allen worden 'weggehoond' als een stelletje sentimentele ouwe l.... die zijn blijven hangen in de sixties, n.a.v. die Prisma Vogelgids van Ronald nog even snel een verhaaltje over zeldzaam, nieuwe (onder)soort, communicatie, twitchen, dippen en toch nog succes... (klinkt modern toch 8) ?):
Op een koude november-avond lang geleden werd ik 's avonds door mijn vader gebeld met de vraag "heb je wel eens een Waterspreeuw gezien?". De klank in zijn stem deed het "ergste" vermoeden en ik antwoordde: "jawel maar niet hier in de buurt!" waarop het triomfantelijk klonk: "ik wèl, vanmiddag nog!". Enfin het bleek dat hij was wezen vissen bij de Collse Watermolen langs de Kleine Dommel tussen Eindhoven en Nuenen en daar een 'close encounter of the first kind' met een Waterspreeuw had gehad. Weliswaar had hij in eerste instantie geen flauw idee wat dat nu voor een raar vogeltje was dat daar bijna onder zijn hengeltop had zitten wippen & knipogen in het ondiepe koude water maar eenmaal thuis liet het hem niet los. Gelukkig beschikte hij over de Prisma Vogelgids, een verjaardagscadeau van zijn liefhebbende zoon en met wat bladeren stuitte hij op de tekening (plaat 66..) die hem het beste leek en de begeleidende tekst (blz. 135..) liet tenslotte weinig twijfel.
De andere dag, een zondag, was ik al vroeg (met de fiets) ter plekke samen met een inmiddels gewaarschuwde mede-vogelaar. Stelselmatig zochten we flinke stukken beek en de directe omgeving van de molen af maar helaas, geen Cinclus. De hele week knaagde die vogel aan mijn gemoedsrust maar pas de zondag erop was ik in de gelegenheid weer die kant op te gaan. Weer noppes... maar nu besloot ik het ook 's bij de Opwettense watermolen langs dezelfde beek te proberen. Hoewel via de beek ('as the dipper flies') niet zo héél dichtbij maar hemelsbreed maar een paar kilometer. En daar, in het schoepenrad, zat een prachtige Zwartbuikwaterspreeuw op zijn dooie gemak naar mij te knipogen alsof hij er altijd al had gezeten, ook toen van Gogh die molen schilderde...
(Tot dusverre de enige Zwartbuik beneden de grote rivieren voor zover ik weet!)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

KorHaan

Mooi verhaal!  :duim:


Vriendelijke groet,


Ronald

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

August

Citaat van: frankneijts op augustus 07, 2013, 13:50:04 PM
Citaat van: KorHaan op augustus 07, 2013, 00:49:11 AM
De Rizla-albums heb ik nog steeds, helaas het Prisma-vogelboek niet meer. Was in 1969 ook mijn eerste echte vogelgids, 1 gulden zestig bij De Boekenwurm in de Schoutenstraat in Hilversum, spoedig gevolgd door Prisma-vogelgids, met zwart/wittekeningen. Daar heb ik nog héél goede herinneringen aan, dat Vogelboek gaf een schat aan informatie. Er stonden ergens middenin een paar foto's, dat klopt.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Vóórdat we hier dadelijk door een paar jongelui met zijn allen worden 'weggehoond' als een stelletje sentimentele ouwe l.... die zijn blijven hangen in de sixties, n.a.v. die Prisma Vogelgids van Ronald nog even snel een verhaaltje over zeldzaam, nieuwe (onder)soort, communicatie, twitchen, dippen en toch nog succes... (klinkt modern toch 8) ?):
Op een koude november-avond lang geleden werd ik 's avonds door mijn vader gebeld met de vraag "heb je wel eens een Waterspreeuw gezien?". De klank in zijn stem deed het "ergste" vermoeden en ik antwoordde: "jawel maar niet hier in de buurt!" waarop het triomfantelijk klonk: "ik wèl, vanmiddag nog!". Enfin het bleek dat hij was wezen vissen bij de Collse Watermolen langs de Kleine Dommel tussen Eindhoven en Nuenen en daar een 'close encounter of the first kind' met een Waterspreeuw had gehad. Weliswaar had hij in eerste instantie geen flauw idee wat dat nu voor een raar vogeltje was dat daar bijna onder zijn hengeltop had zitten wippen & knipogen in het ondiepe koude water maar eenmaal thuis liet het hem niet los. Gelukkig beschikte hij over de Prisma Vogelgids, een verjaardagscadeau van zijn liefhebbende zoon en met wat bladeren stuitte hij op de tekening (plaat 66..) die hem het beste leek en de begeleidende tekst (blz. 135..) liet tenslotte weinig twijfel.
De andere dag, een zondag, was ik al vroeg (met de fiets) ter plekke samen met een inmiddels gewaarschuwde mede-vogelaar. Stelselmatig zochten we flinke stukken beek en de directe omgeving van de molen af maar helaas, geen Cinclus. De hele week knaagde die vogel aan mijn gemoedsrust maar pas de zondag erop was ik in de gelegenheid weer die kant op te gaan. Weer noppes... maar nu besloot ik het ook 's bij de Opwettense watermolen langs dezelfde beek te proberen. Hoewel via de beek ('as the dipper flies') niet zo héél dichtbij maar hemelsbreed maar een paar kilometer. En daar, in het schoepenrad, zat een prachtige Zwartbuikwaterspreeuw op zijn dooie gemak naar mij te knipogen alsof hij er altijd al had gezeten, ook toen van Gogh die molen schilderde...
(Tot dusverre de enige Zwartbuik beneden de grote rivieren voor zover ik weet!)
http://waarneming.nl/soort/view/1041?waardplant=0&poly=1&from=1980-08-09&to=2013-08-09&prov=10&maand=0&rows=20&os=0&hide_hidden=0 wel drie goedgekeurd op waarneming.nl
August van Rijn

frankneijts

Citaat van: August op augustus 09, 2013, 22:26:02 PM
Citaat van: frankneijts op augustus 07, 2013, 13:50:04 PM
Citaat van: KorHaan op augustus 07, 2013, 00:49:11 AM
De Rizla-albums heb ik nog steeds, helaas het Prisma-vogelboek niet meer. Was in 1969 ook mijn eerste echte vogelgids, 1 gulden zestig bij De Boekenwurm in de Schoutenstraat in Hilversum, spoedig gevolgd door Prisma-vogelgids, met zwart/wittekeningen. Daar heb ik nog héél goede herinneringen aan, dat Vogelboek gaf een schat aan informatie. Er stonden ergens middenin een paar foto's, dat klopt.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Vóórdat we hier dadelijk door een paar jongelui met zijn allen worden 'weggehoond' als een stelletje sentimentele ouwe l.... die zijn blijven hangen in de sixties, n.a.v. die Prisma Vogelgids van Ronald nog even snel een verhaaltje over zeldzaam, nieuwe (onder)soort, communicatie, twitchen, dippen en toch nog succes... (klinkt modern toch 8) ?):
Op een koude november-avond lang geleden werd ik 's avonds door mijn vader gebeld met de vraag "heb je wel eens een Waterspreeuw gezien?". De klank in zijn stem deed het "ergste" vermoeden en ik antwoordde: "jawel maar niet hier in de buurt!" waarop het triomfantelijk klonk: "ik wèl, vanmiddag nog!". Enfin het bleek dat hij was wezen vissen bij de Collse Watermolen langs de Kleine Dommel tussen Eindhoven en Nuenen en daar een 'close encounter of the first kind' met een Waterspreeuw had gehad. Weliswaar had hij in eerste instantie geen flauw idee wat dat nu voor een raar vogeltje was dat daar bijna onder zijn hengeltop had zitten wippen & knipogen in het ondiepe koude water maar eenmaal thuis liet het hem niet los. Gelukkig beschikte hij over de Prisma Vogelgids, een verjaardagscadeau van zijn liefhebbende zoon en met wat bladeren stuitte hij op de tekening (plaat 66..) die hem het beste leek en de begeleidende tekst (blz. 135..) liet tenslotte weinig twijfel.
De andere dag, een zondag, was ik al vroeg (met de fiets) ter plekke samen met een inmiddels gewaarschuwde mede-vogelaar. Stelselmatig zochten we flinke stukken beek en de directe omgeving van de molen af maar helaas, geen Cinclus. De hele week knaagde die vogel aan mijn gemoedsrust maar pas de zondag erop was ik in de gelegenheid weer die kant op te gaan. Weer noppes... maar nu besloot ik het ook 's bij de Opwettense watermolen langs dezelfde beek te proberen. Hoewel via de beek ('as the dipper flies') niet zo héél dichtbij maar hemelsbreed maar een paar kilometer. En daar, in het schoepenrad, zat een prachtige Zwartbuikwaterspreeuw op zijn dooie gemak naar mij te knipogen alsof hij er altijd al had gezeten, ook toen van Gogh die molen schilderde...
(Tot dusverre de enige Zwartbuik beneden de grote rivieren voor zover ik weet!)
http://waarneming.nl/soort/view/1041?waardplant=0&poly=1&from=1980-08-09&to=2013-08-09&prov=10&maand=0&rows=20&os=0&hide_hidden=0 wel drie goedgekeurd op waarneming.nl

Van de eerste waarneming heb ik nooit nadere bijzonderheden gehoord ondanks alle pogingen die ik daartoe in eerdere stadia heb ondernomen en vooralsnog is deze, gezien de grote zeldzaamheid van Waterspreeuw (ongeacht de ondersoort) in ZO-Brabant, ten onrechte goedgekeurd zo zonder toelichting.
Van de waarneming bij Heeze ken ik de bijzonderheden wel maar geen enkele waarnemer die ik daarover ooit heb gevraagd kon beamen dat dit 100% zeker een Zwartbuik was. De datum doet immers eerder een aquaticus vermoeden. Helaas zijn er geen foto's van deze vogel maar ook geen goede beschrijvingen, veldschetsen o.i.d. en het lijkt mij beter deze als spec in te voeren.
De waarneming bij Nijmegen lijkt wel OK qua datum in elk geval maar een toelichting kan geen kwaad.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'


frankneijts

#13
Citaat van: August op augustus 10, 2013, 07:47:51 AM
http://waarneming.nl/waarneming/view/2331731 Zeeland

Tja, het zal best een Zwartbuik-op-terugtrek zijn geweest maar als je de beschrijving kritisch bekijkt zie je geen details die Roodbuik uitsluiten.
EDIT: August, wil je dat ik deze Waterspreeuw-info afsplits? We zijn inmiddels aardig ver afgedwaald van die late nestelende Boerenzwaluwen waar dit topic om is begonnen... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

August

Citaat van: frankneijts op augustus 10, 2013, 10:44:51 AM
Citaat van: August op augustus 10, 2013, 07:47:51 AM
http://waarneming.nl/waarneming/view/2331731 Zeeland

Tja, het zal best een Zwartbuik-op-terugtrek zijn geweest maar als je de beschrijving kritisch bekijkt zie je geen details die Roodbuik uitsluiten.
EDIT: August, wil je dat ik deze Waterspreeuw-info afsplits? We zijn inmiddels aardig ver afgedwaald van die late nestelende Boerenzwaluwen waar dit topic om is begonnen... 8)
nee hoor ps zit nu in Kroatie en daar broeden nu nog steeds boerenzwaluwen en huiszwaluwen
August van Rijn

andrestr

Dit brengt me wel op het idee om een topic te starten waar je oude waarnemingen kunt melden die zijn goedgekeurd zijn zonder documentatie of nooit iets mee gedaan is waarvan je twijfelt of de soort, locatie of iets anders wel klopt.
Misschien dat zo´n topic al bestaat maar dan heb ik het nog niet gevonden.
Hier alvast 1 waarvan ik aan de lokatie twijfel.
http://waarneming.nl/waarneming/view/2052172
Ik kom regelmatig waarnemingen tegen als ik de geschiedenis hier in buurt aan het uitspitten ben.
Met vriendelijke groet André.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op augustus 06, 2013, 19:16:55 PM
Ik heb ook een oude Sluiters. Prima. Ik zie dat het nog steeds in de handel is. De 90e druk. Voor 15 euro. Of het is bijgewerkt weet ik niet.
Er is (/was) ook nog Elseviers Vogelgids. Daarin staat: "Begint midden mei in het zuiden tot eind juni in het noorden. Twee of drie legsels. Soms tot laat in de zomer."

Maar ja, boeken zijn niets meer waard tegenwoordig, tenzij er een filmpje van op youtube staat.

Ik denk dat je hier de Elseviers Broedvogelgids bedoelt -> daar staat exact dezelfde beschrijving in als jij citeert. Goed boekje trouwens! (tweedehands gekocht bij een antiquariaat). (uit 1977, ISBN90 1001338 3). Verderop in de beschrijving (onder "Nestperiode") wordt er nog aan toegevoegd dat laat geboren jongen soms op de trek nog door de ouders worden gevoerd.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

JRoosma

Citaat van: andrestr op augustus 10, 2013, 12:11:53 PM
Dit brengt me wel op het idee om een topic te starten waar je oude waarnemingen kunt melden die zijn goedgekeurd zijn zonder documentatie of nooit iets mee gedaan is waarvan je twijfelt of de soort, locatie of iets anders wel klopt.
Misschien dat zo´n topic al bestaat maar dan heb ik het nog niet gevonden.
Hier alvast 1 waarvan ik aan de lokatie twijfel.
http://waarneming.nl/waarneming/view/2052172
Ik kom regelmatig waarnemingen tegen als ik de geschiedenis hier in buurt aan het uitspitten ben.

- http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=190860.0
- Of, rechtsboven bij de waarneming zelf,  klikken op ' rapporteer een (mogelijke) foutieve determinatie'.
Jaring Roosma

Vincent Hart

Citaat van: JRoosma op augustus 10, 2013, 19:44:59 PM
Citaat van: andrestr op augustus 10, 2013, 12:11:53 PM
Dit brengt me wel op het idee om een topic te starten waar je oude waarnemingen kunt melden die zijn goedgekeurd zijn zonder documentatie of nooit iets mee gedaan is waarvan je twijfelt of de soort, locatie of iets anders wel klopt.
Misschien dat zo´n topic al bestaat maar dan heb ik het nog niet gevonden.
Hier alvast 1 waarvan ik aan de lokatie twijfel.
http://waarneming.nl/waarneming/view/2052172
Ik kom regelmatig waarnemingen tegen als ik de geschiedenis hier in buurt aan het uitspitten ben.

- http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=190860.0
- Of, rechtsboven bij de waarneming zelf,  klikken op ' rapporteer een (mogelijke) foutieve determinatie'.
Er is eens een 'generaal pardon' geweest voor waarnemingen van vóór (uit m'n hoofd) 2006. Bovendien verliep het goedkeuringsproces vroeger anders (minder kritisch). Waarnemingen van ouder dan een jaar of zeven melden heeft dus weinig zin.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

andrestr

Ah vandaar, ik vroeg me al af op basis van welke documentatie sommige waarnemingen vroeger werden beoordeeld.
Met vriendelijke groet André.