Hoofdmenu

Woelmuizen

Gestart door Morten, augustus 02, 2013, 20:16:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Morten

Hallo,
Zijn de volgende soortnamen juist?

http://waarneming.nl/waarneming/view/78029707
Veldmuis - Microtus arvalis gezien op 2013-08-01 Hoensbroek - Koumenberg
Foto's:


http://waarneming.nl/waarneming/view/78061385
Rosse Woelmuis - Myodes glareolus gezien op 2013-07-31 Heerlen - Heerlerheide
Foto's:


Groet, Morten
Groet, Morten


Rob Koelman

Nee en ja.

M.i. beide rosse woelmuizen. De bovenste vermoedelijk een juveniel exemplaar (rossige gloed op rugvacht alleen bij kop), de tweede een volgroeid exemplaar, maar met ruiplek op onderrug.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

martin van den hoorn

Heeft die eerste niet een te korte staart voor een rosse woelmuis? En waar zijn zn oren?

Rob Koelman

#3
Citaat van: martin van den hoorn op augustus 04, 2013, 15:47:15 PM
Heeft die eerste niet een te korte staart voor een rosse woelmuis? En waar zijn zn oren?

Jonge dieren hebben een minder lange staart dan adulte dieren. Bovendien zit een deel van de staart verstopt onder het gras. Ook de oren zitten - als ik de foto goed interpreteer - verstopt achter wat gras. Hoever de oren uitsteken varieert met de houding van het dier en onder welke hoek deze gefotografeerd wordt. Ik denk daarom toch aan een rosse woelmuis, zij het dat het hierbij niet om een zeer typisch exemplaar gaat. Enige alternatief is aardmuis (zeker geen veldmuis). Voor een veldmuis is de kleur van de vacht bovenop de kop te rood/rossig (tenzij deze kleur vertekend is).

Determinatie van woelmuizen van foto's is over het algemeen lastig en vaak kun je alleen aan de hand van een foto niet tot een zekere determinatie komen.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Morten

Bedankt voor jullie reacties.
De staart is niet bedekt door gras, die is werkelijk zo kort. Bij de oren dacht ik dat die onzichtbaar waren maar nu ik inzoom, zie ik wel iets van oren, maar dat is nauwelijks te zien. Het dier liep erg snel en oren waren niet te zien, het was echt een propje.
Ik heb zelf het idee dat de rossige gloed van de lage zon komt (17.30). Hieronder heb ik wat plaatjes van de muis uit verschillende hoeken als bijlage gezet, met m'n eigen ogen leek hij echt zandkleurig bovenop.

Beide waarnemingen zijn trouwens inmiddels goedgekeurd.

Vandaag op dezelfde plek als de tweede foto een jonge woelmuis, qua grootte vergelijkbaar met die op de eerste foto. Maar deze is veel rossiger en met grotere oren.
http://waarneming.nl/waarneming/view/78122707
Rosse Woelmuis - Myodes glareolus gezien op 2013-08-04 Heerlen - Heerlerheide
Foto's:


Groet, Morten
Groet, Morten


Rob Koelman

Op grond van die laatste foto (woelmuis4) is veldmuis toch correct. Ik heb mij laten foppen door de vertekende vachtkleur bij de eerdere foto. Dat nieuwe woelmuisje is wel een typische jonge rosse woelmuis.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging


Met vriendelijke groet, Rob

Morten

Groet, Morten