Honderden kleine beestjes zojuist geboren, wat is het?

Gestart door Botervlieg, juli 31, 2013, 14:19:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Deze beestjes lopen met honderden tegelijk uit de bamboe-stok die mijn vlinderstruik omhoog houdt.
Wat zijn het? Ze hebben 8 poten en veel haar.

http://waarneming.nl/waarneming/view/77996753
Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2013-07-31 Haarlem - Houtvaartkwartier



Toelichting:
Op het topje van de bamboestok die de vlinderstruik een beetje rechtop houdt. Ze zijn vandaag uitgekomen.

Groetjes, Marleen


Botervlieg

Citaat van: Jan van Duinen op juli 31, 2013, 15:40:31 PM
Zijn het geen spintmijten?

En dat vraag je aan mij? Jij bent de expert op het gebied van ieniemienies ;)

Het ziet er wel wat mijt-achtig uit. Dus wat mij betreft zou dat prima kunnen.

Ik neem aan dat ik ze gewoon hun gang kan laten gaan en het geen enorme gevolgen zal hebben?

Groetjes, Marleen

Jan van Duinen

Hoi Marleen,
Als het ze zijn zou ik de plant even nakijken, als er allemaal spinnen webjes over heen zitten met deze beestjes erop heeft de plant daar wel last van.
Heb nog even een foto van vorig jaar erbij gezocht, dat zijn spintmijten en die lijken toch wel veel op die van jouw foto.

Botervlieg

Hallo Jan,

Ja, die webjes zijn er inderdaad. Het zijn er niet veel, maar wel een paar.

Je hebt gelijk, ze lijken op die van je foto.

Wat kan ik er aan doen? Kan gewoon water er overheen helpen? Ik wil niet met chemische insectentroep aan de gang.

Groetjes, Marleen

Jan van Duinen

Hoi Marleen,

Meestal hebben planten er last van als ze niet helemaal op de goeie plaats staan, op de tocht, te droge lucht, te vochtig. Als het een buitenplant is en de aantasting is niet erg groot is het meestal geen probleem. Binnenplanten kun je eens onder de (niet te warme) douche zetten.

Botervlieg

Hallo Jan,

Bedankt voor je informatie. :duim: Ik heb niet zolang geleden de plant wel verplaatst. Hij staat op het balkon.
Nu wel op een wat tochtig plekje schat ik zo in.

Ik zal het even in de gaten houden en anders kijken of water wat uithaalt of overwegen de plant weer terug te plaatsen naar de vorige plek.
Dat was ook op het balkon, maar een plek minder op de tocht.

Overigens zit er van alles in de vlinderstruik, hooiwagens, spinnen, rupsen, struiksprinkhaan, etc. Dus wie weet zit daar nog een liefhebber voor spintmijten tussen?

Groetjes, Marleen