Hoofdmenu

Malachidae

Gestart door Douwe van der Ploeg, juli 28, 2013, 00:35:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

De sleutel op coleo-net werkt alleen volledig als je weet welk geslacht ie is (hoe zie ik dat?!), als ik er vanuit ga dat het een vrouwtje is kom ik bij deze soort uit, maar op kerbtier zie ik nog gelijkende soorten.. Kan iemand er meer over zeggen?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/77046830
onzeker Cordylepherus viridis gezien op 2013-06-19 Uitdam
Foto's:




Toelichting:
5.0 mm
bij voorbaat dank Douwe van der Ploeg
Douwe van der Ploeg

Arp

Hoi Douwe,

Helaas heb ik deze groep voor mezelf ook nog niet helemaal uitgewerkt, maar ben er wel zoetjesaan mee bezig. Eén en ander dus onder voorbehoud.

Verschil mannetjes/vrouwtjes heb ik nog geen "eenduidige" dingen voor gevonden wat over alle genera heen lijkt te kloppen. Bij sommige genera is het pygidium van de kereltjes wat anders gevormd, bij sommige genera hebben de kereltjes een afwijkende vorm voor het 2 segment van de voortars en bij veel soorten(!) zijn de voelers van man en vrouw wat verschillend. Bij levende dieren kun je ook wat aan de habitus aflezen (de meeste vrouwtjes zijn iets meer peervormig dan de kereltjes), vooral als de vrouwtjes drachtig zijn (achterlijf lang onder dekschilden uit).

Bij alle genera/soorten zijn het alleen de mannetjes die excitatoren hebben, maar die zitten voor elke soort zo'n beetje op een andere plek. Dus (iets gechargeerd) een kip-ei verhaal van eerst weten welke soort voordat je het mannetje herkent (min of meer) ;)

Zoals gezegd - ik ben nog bezig dat wat uit te werken en heb wel wat aanknopingspuntjes maar nog niks concreets.

Eerst kijken of er huidblaasjes aan prothorax en abdomen zitten - zodat je niet per ongeluk een verkeerde groep (Melyridae ofzo) zit te determineren.

Daarna kijk ik eigenlijk stiekem naar de grootte en kleuren om alvast een idee te hebben en het aantal soorten in te perken, en dan kijk ik meteen naar de soortkenmerken - ik sla dus in de praktijk een heleboel sleutelgeneuzel over (als het niet klopt zou ik het bij het checken van de soortkenmerken weer tegen moeten komen).

Dat gezegd hebbende, ben ik volgens mij vreselijk slecht in het herkennen van dode beesten van foto en onder binoc - zelfs bij groepen waar ik serieuzer mee bezig ben. Kennelijk herken ik onderbewust veel aan houding en manier van bewegen enzo.

- Is het een Malachiidae? (Ik zou zeggen van wel, maar zie de blaasjes niet - die zijn waarschijnlijk verschrompeld en in de schaduw van de foto's teruggetrokken)

- Zit er bij dit beest dorsaal ook wat rood op de punten van de dekschilden? (Aangezien van ventraal wat rode kleur te zien is ga ik er vanuit dat het zo is).

- In Nederland dus dan zijn er maar weinig kandidaten die groenig/blauwig zijn zonder al te duidelijke kleur op halsschild en met rode puntjes aan dekschilden. Cordylepherus viridis is de enige daarvan met deze vorm voor 3e/4e voelersegment.

- Van wat ik kan zien zou ik hier ook een dame Cordylepherus viridis van maken. Dame vanwege het niet-verdikte eerste voelersegment. Maar je kunt ook nog even tevergeefs naar de excitatoren van het mannetje zoeken (op kop tussen de antennes).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Ha Arp! Ik had al stille hoop dat je zou reageren ;)

- De blaasjes: ik weet niet helemaal wat hiermee bedoeld wordt, maar ik begrijp dat als je wat lichte druk zet op het abdomen / prothorax zet, er wat uit moet stulpen? Dat is wel het geval.

- Een miniem puntje rood is ook dorsaal aanwezig aan de binnenste punten van de halsschilden. Zie foto onder.

- Zie ook een foto van de kop tussen de antennes, ik zie niks zitten (maar 0 ervaring met deze familie), jij wel? ;)

Dank voor de uitgebreide hulp!



Douwe van der Ploeg

Arp

Het zijn dunne huidblaasjes op zijkant abdomen en voorhoeken prothorax, meestal roodachtig - zie bijlage voor het idee (maar is een andere soort).

"Ervaring" moet ik ook nog opbouwen, maar ik zou d'r maar lekker wegzetten als meiske Cordylepherus viridis ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Die inderdaad gezien! Dankje :)
Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Ik heb je geïnspireerd om nog wat oude uit te zoeken, zie ik? ;) Goed werk! :duim:
Douwe van der Ploeg

Arp

Jij inspireert me altijd Douwe  ;D

Maar in dit geval had ik naar aanleiding van deze op het forum naar Axinotarsus gezocht en was over een paar vreemde gestruikeld ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)