Hoofdmenu

Furcula sp

Gestart door jck, juli 23, 2013, 06:47:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Dit mooi beestje was niet eens 1cm lang. Hij zit in een els midden in het Beekbergerwoud (foto is van vorige week). Ik heb alle 3 Furcula soorten op Lepiforum bekeken maar wordt er niet veel wijzer van. Enige aanknoopingspunt is dat ik ergens las dat F. bicuspis ook op els voorkomt terwijl ik niet heb gezien dat de anderen dat kunnen. Is er iemand die mij kan helpen?

James

EteA

Hi James,

Kan het niet een witte hermelijnvinder (Cerura erminea) zijn?
Het rupsje lijkt sterk op een foto van www.leps.it (http://www.leps.it/indexjs.htm?SpeciesPages/CeruraErmin.htm)

Gr Edo

jck

Dat zou heel spannend zijn want die is zeldzaam. Eerlijk gezegd was dat nooit in me opgekomen. Ik heb er naar gekeken op jouw link en op Lepiforum en hij lijkt er heel veel op maar....toch een paar kleine verschillen. Als je kijkt naar de 2 lichte vlekken op de rug, bij C. erminea is er ook een dunne donkere lijn in het midden van de vlekjes en bij de mijne is dat niet zo. Verder vind ik de lichte ringen op de staartjes meer uitgesproken bij de mijne maar ik kan fotografisch bedrog niet helemaal uitsluiten. En verder ben ik els nog niet tegengekomen als waardplant voor C. erminea.

James