Ik meende deze 'gele aders' enkele jaren terug al eens eerder te hebben benoemd in een Zuidelijk topic...helaas kan ik het niet meer terugvinden
Enfin; Het leek me de moeite waard om het wat beter uit te werken.
Vanaf het bovenaanzicht zijn bij zowel de voor als achter vleugels, 2 gele aders zichtbaar. Vlak naast de aanhechtiging van de vleugels, geteld vanaf de bovenzijde; Bevinden de aders zich op de 2e en 4e horizontale ader per vleugel (Zie afbeelding 1). De 4e horizontale ader, van de onderste vleugels, zijn de aders welke altijd het meest opvallen en waarbij het geel soms zelfs doorloopt tot een of meerdere nabijgelegen dwarsaders.
Deze 'gele tot wittige' aders (door lichtval, achtergrond, etc. niet altijd even duidelijk zichtbaar, maar zo ver ik ben tegengekomen; wel altijd aanwezig!) vind je geloof ik namelijk NIET terug bij zowel Steenrode als Bruinrode heidelibel man en vrouw en kan hierdoor dus mogelijk uitsluitsel geven bij determinatie van Zuidelijke heidelibellen vanaf het achteraanzicht. Op de voorrandader en ook vaak de antenodale dwarsaders na, vind ik zelf geen gelijkende gele beadering terug bij zowel de Steen als Bruinrode heidelibel.
Opmerking 1: Gek genoeg, kom je deze gele beadering, in een vaak wat meer roodachtige vorm, wel weer tegen bij de Bloedrode Heidelibel.
Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.