Zwartwit gestreepte bladluis

Gestart door Maaswitje, juli 30, 2013, 12:32:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maaswitje

Deze zag ik gisteren in de buurt van de Heumense Schans in een heidegebied langs de spoorbaan. Ik merkte hem pas thuis (zittend voor een sprinkhaan) op de foto op. Welke soort zou dit kunnen zijn?
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

Arp

Een springstaartje, maar nog nooit gezien deze - gaaf beestje  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jan van Duinen

Hoi André,

Dit lijkt me de eerste waaarneming voor Nederland van Fasciosminthurus quinquefasciatus.
Pracht beestje, leuke waarneming.

Arp

Wow, knap gevonden Jan - google geeft mij zelfs met naam slechts één matige foto  :rolleye:  :duim:

Volgens deze PDF:

Nayrolles, P. (1994) Contribution to the knowledge of European Bourletiellidae (Collembola, Symphypleona). II. Redescription of three species and description of three new species of Fasciosminthurus. - Revue Suisse De Zoologie, vol.101, pp.315-333. PDF

zou je voor goede afbeeldingen op zoek moeten naar:

Jeannenot F. (1956) Contribution à l'étude des Collemboles. Deuterosminthurus quinquefasciatus (Krausbauer). - Travaux du Laboratoire de Zoologie et de la Station Aquicole Grimaldi de la Faculte des Sciences de Dijon, vol.19, pp.1-25.

Maaswitje

Nou, dat is nog eens leuk hoor!  Arp en Jan, petje af voor jullie kennis...
Als het weer een mooie zonnige dag is zal ik proberen er nog een te vinden en dan wat beter te documenteren.
Ik zal Hisko vragen de soort aan te maken.
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

Arp

Ha André,

Het zou geweldig zijn als je deze soort terug kon vinden voor mooie foto's, maar beter nog om er toch maar een paar in een potje te doen zodat er "bewijs" is voor een eventuele publicatie/melding voor deze soort voor Nederland - anders blijft het bij vermoedens dat het deze best wel eens zou kunnen zijn.

Ik weet dat het velen tegen de borst stuit om beestjes uit de natuur te "ontvreemden", maar zonder dat blijft het bij mooie foto's en schiet "de wetenschap" er niks mee op.

Maaswitje

Hallo Arp,

Uiteraard zal ik er een paar vangen en meenemen, zo'n klein beestje goed op de foto krijgen lukt mij op die plek toch niet. Als het me lukt er een of meer te vinden zal ik jou en/of Jan een pm sturen.
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

Arp

Fantastisch André, ik ga alvast duimen dat je ze terugvindt  :duim:

Zelf doe ik geen Springstaartjes, dus Jan en/of Matty lijken me de aangewezen personen - ik zie graag hun artikel tegemoet  ;D

jeeweevz

Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea (exclusief Agromyzidae)

GerardL

Ik had um al eens gezien: met veel moeite link teruggevonden:

nog meer info en foto`s !

http://46.18.32.69/~doehetzelf/taxa/bouridae.htm

Grtzzzz

Gerard

Arp

Tsjonge, dan wordt de site van Frans kennelijk niet door Google geïndexeerd  :'(

mberg

Heren,

Gefeliciteerd Andre, Nederland is weer een nieuwe Symphypleona (bolvormige springstaarten) rijker. Een een fraaie soort dit keer. Hij stond op mijn lijstje te verwachten soorten, maar aangezien F. quinquefasciatus nergens algemeen genoemd kan worden is het toch een verrassing. De laatste drie nieuw gevonden soorten voor ons land zijn alle zuidelijke soorten. Dit doet vermoeden dat ook deze groep, ondanks slecht verbreidingsvermogen toch weet te profiteren van het warme klimaat. Zou inderdaad mooi zijn als er wat materiaal verzameld kan worden voor een definitieve determinatie. Hou me aanbevolen.

Met vriendelijke groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Botervlieg

Citaat van: Arp op juli 31, 2013, 01:28:18 AM
Tsjonge, dan wordt de site van Frans kennelijk niet door Google geïndexeerd  :'(

Misschien wel geïndexeerd, maar niet aan jou/mij getoond...

Dit wist je vast wel al: http://youtu.be/B8ofWFx525s

Arp

Ja dat is helaas bekend, maar ondanks dat ik geen Springstaarten "doe" zou de site van Frans wel in mijn "bubble" moeten zitten (of ze doen iets heel erg fout) ;)

Anderzijds zie ik ook zo snel even geen robots.txt of betreffende "noindex" meta-tags bij Frans  :huh:

Dus toch complottheorie  :rolleye:  :wacko:

John Bouwmans

Heb dit topic over het hoofd gezien, maar gelukkig via het Natuurbericht toch op geattendeerd. Hele leuke vondst André ! Gefeliciteerd.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

David Tempelman

en inmiddels is de vondst gepubliceerd in Nederlandse Faunistische Mededelingen.
gefeliciteerd  :duim: :duim: :duim:
met vriendelijke groet,
David

arpwifi

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Rayan Majoor

Erg leuk, zo'n nieuwe soort in Nederland. Ook al is het niet de 'afdeling' waar ik veel mee bezig ben, toch erg leuk.
Gefeliciteerd met de vondst en hopelijk blijft het niet bij één exemplaar ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

roelvanbezouw

Citaat van: r.majoor op december 17, 2015, 07:55:41 AM
Erg leuk, zo'n nieuwe soort in Nederland. Ook al is het niet de 'afdeling' waar ik veel mee bezig ben, toch erg leuk.
Gefeliciteerd met de vondst en hopelijk blijft het niet bij één exemplaar ;)

Jan van Duinen, 's Nederlands eerste springstaartentwitcher, heeft er meerdere gefotografeerd op die plek dus dat komt wel goed!
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

arpwifi

In het artikel is dat wat tussen wal en schip gevallen, maar het was natuurlijk ook Jan die het beestje hier meteen op naam wist te brengen. Ere wie ere toekomt ... :)

Hier de foto's: http://waarneming.nl/soort/photos/596409
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]