Hoofdmenu

Late zegge ?

Gestart door mcbud, september 04, 2005, 14:54:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

mcbud

Kent iemand deze kleine zegge? Hij wordt niet veel groter dan 10 cm en groeit in een vochtige duinvlakte. Hij lijkt -zo op het oog- wel op wat in Wilde Planten van v. Westhof et al (1970) nog "Late zegge" (Carex serotina ssp. pulchella) heette. Staat vast wel in "de" flora, maar in de mijne kan ik hem niet vinden zonder er een soort levenswerk van te maken....

vriendelijke groet


marc budding

mcbud

nog een plaatje

marcel123

#2
Welke flora gebruik je?
Ik denk dat Late zegge tegenwoordig onderdeel is van het Carex oederi-complex. En komt deze ook uit de jonge duinen bij IJmuiden?

Pieter Stolwijk

Is m.i. goed. In de komende Flora wordt alleen nog maar Carex oederi erkend onder de naam Lage zegge.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

mcbud

Hij komt inderdaad van net natte deel van het IJmuiderstrand.
Ik gebruik een niet heel recente druk van Heimans, Heinsius en Thijsse en check doorgaans op internet en in de Oecologische Flora van Weeda et al. Tenminste als de plant in één van de eerste drie delen staat - deel 4 en 5 bezit ik helaas niet. Voor composieten, grassen en zeggen levert dat wel problemen op.

vr groet

marc budding

Pieter Stolwijk

In november komt de nieuwe editie van Heukels' Flora van Nederland, auteur: Ruud van der Meijden. Iets voor Sinterklaas?  ^_^  
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

mcbud

ik zal het hem voorzichtig vragen...  

Marianne

CiteerIn november komt de nieuwe editie van Heukels' Flora van Nederland, auteur: Ruud van der Meijden. Iets voor Sinterklaas?  ^_^
Misschien een idee om het tegen die tijd (als het echt uitgekomen is) ook even te vermelden. Waarschijnlijk hebben wel meer mensen belangstelling, maar zoiets ontgaat je makkelijk.
groet,
Marianne Cramer

Vincent

#8
Citeermaar zoiets ontgaat je makkelijk.
Maar sinterklaas niet! :P Die onthoudt de wensen van iedereen, in zijn grote boek :gap:
Vincent

Pieter Stolwijk

Ik zal een en ander tzt aankondigen!

-_-  
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente