3 zweefvliegen

Gestart door Leon Olsthoorn, mei 14, 2007, 19:10:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leon Olsthoorn

Vanmiddag trof ik in een klein loofbos in Oegstgeest deze zweefvlieg aan op een blad. Erg lang heeft de hele foto-sessie niet geduurd, het dier was nogal ongeduldig. Kan iemand me vertellen met wie we hier te maken hebben?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

han.endt

Met een Doodshoofdzweefvlieg.

Leon Olsthoorn

Dank je Han! Ik ga hem invoeren, kun je me van deze tweede zweefvlieg ook een naam geven?

In het veld dacht ik aan pyjamazweefvlieg, maar nu lijkt hij me veel te helder en fel van kleur:

Leon Olsthoorn

En deze zweefvlieg, die helemaal niet mee wilde werken. Is daar nog iets van te maken, of is het een gevalletje "jammer maar helaas"?

han.endt

De eerste van de nieuwe de nieuwe foto's is me veel te klein. Platycheirus of Melanostoma. Doet me denken aan Platycheirus peltatus, Scheefvlekplatvoetje, maar dat is heel onzeker.
De tweede is wel te doen: Pyjamazweefvlieg, Episyrphus balteatus.

Leon Olsthoorn

Bedankt weer! Dan laat ik die eerste ongetermineerd en hoop hem nog eens beter te kunnen fotograferen.

En toch nog een pyjamazweefvlieg dus, ik dacht dat deze daar veel te glimmend voor was. Maar ik ga die en de doodshoofdzweefvlieg wel invoeren

Leon Olsthoorn

Hier een close-up van die tweede zweefvlieg. Is hierop voldoende detail te zien om er meer over te zeggen?

han.endt

De voorpootjes zijn bij de platvoetsoorten erg belangrijk. Ik vind het zo wel erg moeilijk om er iets over te zeggen.

Leon Olsthoorn

Ik snap het, dan is het hopen dat ik er de volgende keer één vind die stil op een vaste ondergrond zit, want zo uit de lucht gaat dat erg moeilijk worden