Potvis Terschelling

Gestart door arnoniehof, juli 29, 2013, 16:16:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

arnoniehof

vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

arjan.kop

Kijk, dat wordt weer een mooi verhaal.
Nootjes en bier, iemand?

arnoniehof

#2
Ja en wie zal de potvis meenemen als ie sterft?
Er is nu volgens mij een draaiboek ;)


ow en heb ook al de naam:

Piuwmiuw de potvis

(op zijn terschellings: piuwmiuw (klein, tenger persoon)
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

arjan.kop


Botervlieg

Citaat van: arjan.kop op juli 29, 2013, 16:21:46 PM
Kijk, dat wordt weer een mooi verhaal.
Nootjes en bier, iemand?

;D

arnoniehof

vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Rob Koelman

Citaat van: arnoniehof op juli 29, 2013, 16:29:19 PMJa en wie zal de potvis meenemen als ie sterft?

Ik kom de kop wel ophalen! De rest mag naar de kattenvoerfabriek...  ;)

Rob
(op persoonlijke titel)
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Rob, ik heb het al eerder gezegd: eerlijk delen! Jij de schedel, dan ik de onderkaak.

Douwe
(op onpersoonlijke titel?)
Douwe van der Ploeg


HPM

Citaat van: Rob Koelman op juli 29, 2013, 16:58:02 PM
Citaat van: arnoniehof op juli 29, 2013, 16:29:19 PMJa en wie zal de potvis meenemen als ie sterft?

Ik kom de kop wel ophalen! De rest mag naar de kattenvoerfabriek...  ;)

Rob
(op persoonlijke titel)

Als het een Jackpotvis is wil ik de pot wel. Zonde om die aan de katten te voeren.
Herman van der Meer



maurice.lahaye

Lenie is zeker op vakantie?


Maurice
(op persoonlijke titel)
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Zonnekoning

De rest ook!
En dan heb je niemand om het protocol uit te leggen...
En als je het hebt uitgevogeld, ben je al gauw 12 uur verder...
Ik ben benieuwd of dat protocol ook rekening houdt met hoog en laag water!

Lodewijk Jan.
(Altijd op persoonlijke titel)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl


jeroenroelofsen

Grappig het verzoek in hoofdstuk 4 om toch vooral waarnemingen van walvissen te blijven melden op waarneming.nl
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jva

Citaat van: Hans Verdaat op juli 29, 2013, 23:03:43 PM

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2013/06/27/protocol-stranding-levende-grote-walvisachtigen.html

Ik begrijp dat bij grote walvisachtigen (> 8 meter) enkel explosieven uitkomst bieden om te 'euthanaseren'. Ik vraag me dan ook af of ze de vorige keer (keren?) wel zo handig zijn geweest met dat injectiespuitje...

Daarnaast (sorry voor de discussie..) heb ik moeite met de gestelde 12 uur. Gisteren was ook weer in het nieuws dat het bijna net zo lang duurde om het protocol boven water te krijgen... Zal met de onwennigheid te maken hebben. Maar hoe hard is die 12 uur eigenlijk, geen enkele reddingsactie meer mogelijk hierna (wordt alles weer met politieboten afgehouden)? Bovendien is het m.i. niet altijd zo dat de dieren na 12 uur ten dode zijn opgeschreven (de bultrug vorig jaar stierf pas na 4 dagen...). Dit doen we toch ook niet bij drenkelingen? 12 uur voorbij, oh zal wel verzopen zijn...Ook de kustwacht heeft zich hier onlangs in de media over uitgesproken nav het voorval met de Baltic Ace (ze gaan gewoon door met zoeken (weliswaar in afgeslankte vorm), ook al is de reddingsactie formeel afgeblazen.
Jelle

maurice.lahaye

Hallo Jelle,


Prima om een discussie te starten op waarneming.nl, maar zou het niet zinvoller zijn om het Ministerie een briefje te sturen?


Vr. groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Hans Verdaat

Hi Jelle,
veel media berichten liggen veel genuanceerder (inkopper ik weet het)... kan je vertellen dat de communicatie erg snel verlopen is.
De 12 uur heeft met een aantal factoren te maken. Belangrijkste is doorliggen. De spieren raken beschadigd door het eigen gewicht van de walvis. Uit internationaal onderzoek blijkt dat de schade na enkele uren al zo fors is dat een dier amper nog te redden is. 12 uur is dan al veel. Daarnaast is er zo iets praktisch als getij. Binnen de 12 uur heb je minimaal 1 hoogwater  :)
Drenkelingen redden is een heel ander verhaal die hebben vooral met onderkoeling te maken, niet met doorliggen.... en het door blijven zoeken naar een drenkeling is ten dele ook een verzekeringskwestie.
Groet, Hans

jva

#20
Citaat van: Hans Verdaat op juli 30, 2013, 12:01:40 PM
Hi Jelle,
veel media berichten liggen veel genuanceerder (inkopper ik weet het)... kan je vertellen dat de communicatie erg snel verlopen is.
De 12 uur heeft met een aantal factoren te maken. Belangrijkste is doorliggen. De spieren raken beschadigd door het eigen gewicht van de walvis. Uit internationaal onderzoek blijkt dat de schade na enkele uren al zo fors is dat een dier amper nog te redden is. 12 uur is dan al veel. Daarnaast is er zo iets praktisch als getij. Binnen de 12 uur heb je minimaal 1 hoogwater  :)
Drenkelingen redden is een heel ander verhaal die hebben vooral met onderkoeling te maken, niet met doorliggen.... en het door blijven zoeken naar een drenkeling is ten dele ook een verzekeringskwestie.
Groet, Hans

Hoi Hans,

Ik ken de achterliggende gedachte heus wel en weet dat dit uiteraard niet één op één te vertalen is naar een drenkeling. Ik wilde enkel de vergelijking maken met de inspanning. Het lijkt me ook afhangen van het gewicht van het dier (een dwergvinvis kan wellicht meer aan dan een potvis?). In veel gevallen zal het dier iets mankeren, echter kan het ook kerngezond stranden (ik wil geen relatie leggen met Den Helder, maar uit onderzoek elders op de aardkloot heeft kennelijk de marine ook een aardige vinger in de pap, bijvoorbeeld in relatie tot sonar). De dieren (ook na 12 uur) het voordeel van de twijfel geven - en daarmee een tweede kans - is wellicht dan ook aanbevelingswaardig. Mocht het dier dan wederom stranden (eerst merken om te kunnen ID'en) dan kan alsnog worden overgegaan tot euthanasie. Twaalf uur is wellicht lang, maar als ik lees dat de bultrug van vorig jaar 4 dagen heeft overleefd alvorens te sterven, dan zie ik niet in waarom de termijn niet wat kan worden opgerekt. Geeft ook wat meer speling om een gecoordineerde reddingsactie goed op poten te zetten en de kans van slagen (om het dier richting open zee te begeleiden) te vergroten. Het dier kan wellicht ook nog goed herstellen van opgelopen kwetsuren gedurende de stranding. Ergens een grens trekken logisch, ik kan me echter niet geheel aan de indruk ontrekken dat er teveel commerciele belangen een rol spelen.
Jelle

Hans Verdaat

spijt me voor alle complot denkers maar commerciele belangen spelen geen rol bij de afwegingen, ook voor de betrokken onderzoeksinstituten kost dit alleen geld...
denk dat er vooral ook een ethische keuze of je na een redding poging een dier verder met rust laat om een rustige natuurlijke dood te laten gebeuren en dat kan dagen duren. Maar dat is ook zo in de minder bevolkte gebieden in de wereld.
links met mogelijke doodsoorzaken blijven lastig, bijvoorbeeld de dode potvis bij Texel uit december bleek 70+ jaar oud...     

Zonnekoning

Het is niet zo heel vreemd dat de potvis op die locatie is aangespoeld, gezien de stromingen daar.
Daarnaast is boven de Waddeneilanden een zeer drukke vaarroute en zou me niets verbazen, dat dat er ook iets mee te maken heeft...
Ik ben dus zeer benieuwd naar de autopsie!
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.



Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Rene Janssen

René Janssen

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Rob Koelman op juli 29, 2013, 16:58:02 PM

Ik kom de kop wel ophalen! De rest mag naar de kattenvoerfabriek...  ;)

Rob
(op persoonlijke titel)

Ahum..  :angel:
Douwe van der Ploeg

arnoniehof

Citaat van: Douwe van der Ploeg op augustus 01, 2013, 02:03:52 AM
Citaat van: Rob Koelman op juli 29, 2013, 16:58:02 PM

Ik kom de kop wel ophalen! De rest mag naar de kattenvoerfabriek...  ;)

Rob
(op persoonlijke titel)

Ahum..  :angel:

Die Rob toch, foei!
Zet je de kaak ook in als attractie?
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Rob Koelman

Psst, stuk kaak van een potvis kopen? Koopje!    ;)

Rob
(op persoonlijke titel)
Met vriendelijke groet, Rob