Oproep Opsilia coerulescens/Phytoecia nigricornis

Gestart door Ed Colijn, juli 28, 2013, 15:05:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ed Colijn


Dre Teunissen, Theodoor Heijerman en ondergetekende zijn bezig met een artikel over de (aanzienlijke) veranderingen in de boktorrenfauna in Nederland sinds het verschijnen van de boktorrenatlas. N.a.v. dit topic willen we iedereen oproepen die waarnemingen doet van Opsilia coerulescens/Phytoecia nigricornis om de betreffende kevers te verzamelen en ter determinatie aan te bieden. Dat kan eventueel via het forum waar zowel Theodoor als ik actief zijn.
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

lo.troisfontaine

hoi,

dat is prima, maar voor dit jaar waarschijnlijk aan de late kant.

Dan zou dit topic volgend jaar half april - begin mei omhoog gehaald moeten worden, om dit nogmaals onder de aandacht te brengen.

groeten,

Lo

Ed Colijn

goed punt Lo,

Doen we!

Beestjes die eventueel al verzameld zijn en nog niet gezien zijn door één van de genoemden zijn uiteraard ook welkom.
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

Douwe van der Ploeg

Succes, heren! Ik zal het uiteindelijke artikel tegen die tijd met plezier afwachten.
Douwe van der Ploeg

beetlestitch

zit al in de collectie van het zma. zie topic "en deze". groeten toon.
Toon Keukelaar

Ed Colijn

Ik haal deze oproep weer even omhoog. Het is half april dus het wordt langzamerhand tijd om op te gaan letten.....

Citaat van: colijn op juli 28, 2013, 15:05:52 PM

Dre Teunissen, Theodoor Heijerman en ondergetekende zijn bezig met een artikel over de (aanzienlijke) veranderingen in de boktorrenfauna in Nederland sinds het verschijnen van de boktorrenatlas. N.a.v. dit topic willen we iedereen oproepen die waarnemingen doet van Opsilia coerulescens/Phytoecia nigricornis om de betreffende kevers te verzamelen en ter determinatie aan te bieden. Dat kan eventueel via het forum waar zowel Theodoor als ik actief zijn.
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

GerardL

#6
Naar welke waardplanten moeten we uitkijken, is dat al bekend?
Begrijp dat het niet helemaal duidelijk is, welke planten vaak/veel bezocht worden ??
Boerenwormkruid oa. ?

Grtzzzz

Gerard

PS: wie checkt deze ? had ze al geparkeerd onder Grammoptera spec.


Betreft waarneming:
http://waarneming.nl/waarneming/view/83389551

lo.troisfontaine

Hoi,

Ph.nigricornis lijkt het meeste kans van slagen te hebben op boerenwormkruid. Opsilia courulescens heeft de voorkeur voor slangenkruid, dacht ik begrepen te hebben.

groeten,

Lo

beetlestitch

ook artemisia of bijvoet bekijken, groeten toon.
Toon Keukelaar

beetlestitch

gerard jouw boktor is phytoecia cylindrica. groeten toon.
Toon Keukelaar

GerardL


lo.troisfontaine

Hoi,

vanavond op de Stalberg geweest en een viertal exemplaren van de Ph. nigricornis waargenomen op boerenwormkruid, dus ze zijn nu al actief en niet alleen 's ochtends.

groeten,

Lo

lo.troisfontaine

Hoi,


vandaag op zoek geweest naar Phytoecia. helaas zonder positief resultaat. Maar geldt deze oproep ook nog voor dit jaar?


Groeten,


Lo

Ed Colijn

Citaat van: lo.troisfontaine op mei 09, 2015, 23:30:11 PM
vandaag op zoek geweest naar Phytoecia. helaas zonder positief resultaat. Maar geldt deze oproep ook nog voor dit jaar?

bedankt Lo, en ja hoor geldt ook voor komend seizoen.
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts