3x bevestiging

Gestart door frankvb, mei 14, 2007, 08:39:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

frankvb

dag nachtvlinderaars

gisteren op licht een aardig aantal vlinder, jammer dat ze nog steeds prima kwamen toen het al kindertjesbedtijd was...

de volgende paar vlinders ben ik niet helemaal zeker van, dus als iemand ze kan bevestigen/verbeteren, graag!

nr1:
deze vond ik het lastigst, ik kom uiteindelijk ui op hazelaaruil (Colocasia coryli)
Frank

frankvb

Deze wil ik graag een roomkleurige stipspanner (Scopula floslactata) noemen
Frank

frankvb

Dit leek mij een stofuil... maar welke? egale? zuidelijke? ik kom er niet uit...

Frank

han.endt

Ze zijn goed, de laatste is een Zuidelijke.

frankvb

bedankt Han!

waaraan kan je zien dat het een zuidelijke is? want ik kwam er gisteren en vanochtend niet uit..

groet,
Frank
Frank


wim veraghtert

Ben het ook eens met Zuidelijke stofuil (o.a. grote ringvlek, wat Gewone stofuil uitsluit).

Wat die stipspanner betreft, twee zaken die me storen voor floslactata:
- voorvleugelrand vertoont geen duidelijke knik nabij vleugelpunt
- middenstippen op achtervleugel niet zichtbaar (blijkbaar afwezig).

Hoe groot was hij?
Satijnstipspanner - Idaea subsericeata ljikt me ook een optie.

Groetjes
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

han.endt

#7
Deze heb ik gevangen in Midden-Frankrijk en als Satijnstipspanner gedetermineerd. Klein vlindertje, dwerspannergrootte. Klopt dat dan wel?

frankvb

#8
hoi,

in mijn herinnering was het beestje ongeveer hetzelfde formaat als de gele oogspanner, dat lijkt me wat groot voor een Satijnstipspanner?

ik zal vanavond thuis nog even kijken of ik een betere schatting van het formaat kan maken, en ik zal eens een keer opmeten hoeveel draden per cm mijn laken heeft, dat maakt het meten van dergelijke dingen wat eenvoudiger/nauwkeuriger

<edit>
toch maar even snel geteld: ~ 2.5 draden per mm, dan kom ik uit op ~ 14 mm vleugellengte
</edit>
Frank

frankvb

op een van de fotos zijn stippen te zien op de achtervleugels, ik denk dat bij de foto die ik geplaatst had dat net uit het zicht is.

ik hou het op roomkleurige spanner

die foto plaats ik later nog

groet, frank
Frank

han.endt

#10
Citeerik hou het op roomkleurige spanner
De buitenste dwarslijn in het middenveld is ook heel erg onregelmatig. Ik lees dat dit ook een kenmerk zou zijn voor de Roomkleurige bv. t.o.v. van de Bosspanner, Scopula immutata.

frankvb

hier de foto met de stippen
Frank